Unmatched: Cobble & Fog recensie – Modern Myths

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Onverwachte strijd in Victoriaans Londen

De Unmatched bordspellenserie is een van de meest toegankelijke en tegelijk uitgebreide strategische vechtspellen op de markt. Veel delen zijn ook volledig in het Nederlands verkrijgbaar dankzij White Goblin Games. Maar hoewel alle delen uitwisselbaar zijn, kan het – nu er zoveel varianten zijn – best overweldigend zijn om de juiste keuze te maken. Daarom nemen we je in deze Modern Myths Spellenavond mee in de wereld van Unmatched. Dit is het eerste deel van vier recensies. En aangezien een gevecht tussen Dracula en Sherlock Holmes vast wel je aandacht zal trekken, starten wij met onze Unmatched: Cobble & Fog recensie!

Er zijn talloze gezelschaps- of bordspellen op de markt waar je de strijd aan kan gaan met je beste vrienden. Het nadeel van veel van die spellen is echter dat ze al snel overweldigend zijn. Denk aan talloze regels in dikke handleidingen, uitgebreide keuzes en spellen veelal exclusief in het Engels. Unmatched bracht daar verandering in en dankzij White Goblin Games zijn veel versies ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Ondanks de toegankelijkheid van Unmatched en de regels die gemakkelijk te leren zijn, heeft het spel nog steeds een strategisch en uitdagend karakter. Met leenrechten van Marvel en films als Jurassic Park zijn de mogelijkheden behoorlijk groot. Want iedere set is uitwisselbaar, maar ook opzichzelfstaand.

De keuze is reuze

Dat we bij Modern Myths de wereld van Unmatched betreden via Cobble & Fog is vrij logisch. Deze versie voelt toch een beetje anders dankzij een eigen stijl en de wat meer op elkaar afgestemde keuze voor personages om te spelen: Dracula, Dr. Jekyll & Mr. Hyde, Sherlock Holmes en de Invisible Man. De hiermee Victoriaanse setting is favoriet bij mij en daarom was de kennismaking met Unmatched erg laagdrempelig. Mocht het uiteindelijk toch niet mijn spel zijn, dan zouden deze personages zeker uitnodigen om het alsnog vaker te spelen.

Zoals hierboven gezegd werkt ieder deel als een opzichzelfstaand geheel, dus ik was ook niet meteen verloren in het Unmatched-universum. Zo zouden ook de Marvelsets zomaar een laagdrempelige reden kunnen zijn om het spel te proberen. En zou ik het spel wel leuk vinden, dan is een tweede set natuurlijk zo gekocht.

Unmatched: Cobble & Fog recensie - speloverzicht

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Aantal spelers en het opbouwen

Sherlock Holmes - Confirm suspicionUnmatched: Cobble & Fog wordt geleverd met een dubbelzijdig speelbord. Aan de ene kant vind je een prachtig landhuis met imposante tuin en aan de andere kant zijn er de mistige straten van Londen. Unmatched werkt het beste met twee personen, maar het bordspel kan ook met vier personen gespeeld worden. In dat laatste geval werk je in teams en kiest iedere speler een eigen held. Speel je met zijn drieën, dan zal één iemand toch twee helden moeten aansturen.

Nadat je een speelkant hebt gekozen, plaats je het miniatuur van jouw strijder op de aangegeven plekken. Het leuke aan Unmatched is dat ieder figuur een eigen extraatje heeft. Zo wordt Sherlock Holmes bijgestaan door zijn trouwe Watson en heeft Dracula maar liefst drie zusters. De Invisible Man krijgt mistbanken die hij kan besturen en Dr. Jekyll heeft de mogelijkheid om te veranderen in Mr. Hyde.

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Wie begint?

Unmatched: Helaas voor Dracula, de jongste speler begint.

De strijd barst lost

Als alles klaarstaat, kan het spel beginnen. Tijdens je beurt mag je twee acties uitvoeren en de meeste daarvan staan in relatie tot jouw speciale deck met kaarten. Wie kiest voor “verplaatsen” moet een kaart pakken en mag daarna zijn figuur verplaatsen. Dit is ook meteen de manier om je hand aan te vullen met nieuwe kaarten.

Via deze kaarten kun je de overige twee acties uitvoeren: “aanvallen” (mits je daar een juiste kaart voor hebt) of “beramen” (idem). Om aan te vallen speel je een kaart met een aanvalswaarde. De verdedigende partij kan een kaart spelen om zich te verdedigen. Kaarten met de “beramen”-actie geven je andere voordelen. Zo kan je inzicht in de kaarten van je tegenspeler krijgen of manieren vinden om te genezen.

Unmatched: Cobble & Fog - kaarten

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Tot de dood erop volgt

Iedere speler heeft een levensschijf om aan te geven hoeveel levens zijn held nog over heeft. In sommige gevallen hebben zelfs handlangers – de goede Watson bij Sherlock Holmes – een eigen levensschijf. Wanneer de levens van een held tot nul teruggedrongen worden, is het gevecht voorbij en wint de andere speler. Speel je met meer dan twee spelers, dan zal eerst één heel team uitgeschakeld moeten zijn.

Elk Unmatched-spel komt met eigen helden, maar de regels zijn altijd hetzelfde. Toch heeft iedere held vaak een eigen specialiteit die het toch telkens weer uniek maakt om het spel te spelen. Het enige wat misschien een nadeel is – maar juist wel een belangrijk onderdeel van het spel – is de geluksfactor van de kaarten. Soms heb je gewoon een slechte hand of word je zo klemgezet dat je eigenlijk geen kans maakt.

Sherlock Holmes versus Dracula

Je moet tegen je verlies kunnen

Ik geloof dat ik de eerste tien keer dat ik Unmatched: Cobble & Fog speelde telkens verloor (allemaal tegen mensen die het voor het eerst speelden en telkens met een andere held). Ondanks de strategie had ik als “ervaren” speler niet meteen de overhand.

Online zijn er genoeg discussies te vinden over welke personages beter zijn. En tijdens wedstrijden (ja, die zijn er, ook in Nederland), zullen er vast topstrategen zijn die precies dat benutten wat elk personage oplevert. Maar tot die tijd is Unmatched een vrij nonchalant spel.

Unmatched: Cobble & Fog recensie – De levende ondode vecht niet alleen

Dracula - C&FIedereen is wel bekend met de bloedzuigende graaf Dracula uit Bram Stokers gelijknamige boek uit 1897. Op Modern Myths hebben we recentelijk nog aandacht besteed aan deze vampier dankzij het boek Dracul. Wie Dracula in Unmatched: Cobble & Fog kiest, krijgt meteen beschikking over “de drie zusters”. Deze figuren – aangegeven als schijven op het bord – hebben slechts één leven, maar beschermen Dracula tegen aanvallen.

Bovendien heeft Dracula kaarten waarmee hij zusters terug kan halen. Een verslagen zuster betekent dus nog niet het einde. Met Dracula spelen is als een wals dansen. Hij heeft de minste levens, maar kan anderen het vuile werk laten doen. Als hij eenmaal aanvalt en zijn tanden in je nek zet, dan kan hij daarmee ook nog levens terugkrijgen.

Zo zie je hem, en zo niet meer

The Invisible Man - G&FDe Invisible Man vindt zijn oorsprong in het gelijknamige verhaal The Invisible Man van H. G. Wells uit 1897 (je kent deze auteur ook van The War of the Worlds). In dit boek verliest een onzichtbare man zijn grip op de werkelijkheid en besluit iedereen te terroriseren. Ook in Unmatched is deze onzichtbare man niet gemakkelijk te benaderen. Staat hij in de mist, dan is zijn verdediging hoger en tussen de mistbanken (weergegeven met kartonnetjes) kan hij gemakkelijk manoeuvreren.

Voor hem telt echt: een goede verdediging, is de beste aanval. Vergis je niet als je met de Invisible Man speelt. Hij kan krachtig uit de hoek komen, mits je ervoor zorgt dat de mist altijd nabij is.

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Er huist een monster in hem

Mr Hyde - C&FThe Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, het verhaal uit 1886 van Robert Louis Stevenson (die je ook kent van Schateiland) waarin een man onderzoek doet naar het goede en het kwade in ieder mens, vormt de basis voor talloze films en boeken. De kwade Mr. Hyde neemt het lichaam van dr. Jekyll vaak over en alleen met het tegengif keert de brave man terug.

In Unmatched heeft Jekyll een drankje (weergegeven met een kartonnen schijf) waarmee hij aan het begin van zijn beurt kan kiezen of hij als zichzelf speelt of als Mr. Hyde. Dit personage is misschien wel het krachtigste uit de doos, maar dat maakt de overwinning nog niet gemakkelijk. Hyde kan niet bewegen zonder zichzelf pijn te doen. Daarbovenop komt dat sommige kaarten alleen voor de een werken en niet voor de ander. Het personage kan met rake klappen komen, maar dan moet hij wel de controle zien te houden.

Eenvoudig, beste Watson

Sherlock Holmes - C&FSherlock Holmes is het enige personage dat in meer verhalen voorkomt dan in die van de oorspronkelijke schrijver Arthur Conan Doyle. Deze meesterdetective debuteerde in 1887 en je verwacht hem misschien niet in een spel met wezens vol bijzondere krachten. Maar gelukkig staat Sherlock Holmes er niet alleen voor.

Zijn vertrouweling Watson kan hem helpen en bovendien is Holmes je altijd een stapje voor. De kaarten die je tegen hem speelt, hebben misschien niet de kracht die jij in eerste instantie dacht en hun effecten zijn niet te omzeilen. Een scherpe geest kan dus het beste wapen zijn in de strijd.

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Een gevarieerde set

Laat ik niet vergeten te benoemen dat de doos van Unmatched: Cobble & Fog ontzettend goed is vormgegeven. Alle onderdelen van het spel hebben hun eigen plek en kan je goed opbergen zonder dat ze verschuiven. De miniaturen zijn leuk en de kaarten hebben een fantastische stijl. Hoewel het spel gemakkelijk oogt met zijn weinige regels, zijn het de krachten van de personages die ervoor zorgen dat je niet snel verveeld raakt.

Dit spel komt ook nog niet met helden die op een afstand kunnen aanvullen (alleen Watson heeft deze mogelijkheid), waardoor dat iets is waar je nog geen rekening mee hoeft te houden. In mijn ogen is dit dan ook de beste set om het spel mee te leren kennen. Ik heb Unmatched: Cobble & Fog bij een aantal mensen geïntroduceerd en na een paar minuten had iedereen door hoe het werkte. De meeste kaarten zijn direct duidelijk zonder al te veel voer voor discussie en de potjes gaan snel. De conclusie was dan ook vaak: “Nog een potje? Maar nu wil ik hém zijn.’

Nog een grote wereld om te verkennen

Unmatched: Hell's KitchenIk ben duidelijk enthousiast over de Unmatched-serie en naast het spelen zelf is dit een verzameling geworden. Op Modern Myths maken we er dan ook een speciale serie van, waarvan dit het eerste deel is. Hieronder vind je een overzicht van de andere delen die binnenkort online komen. In iedere recensie vertellen we je iets over de oorsprong van de figuren en hun speelwijze in Unmatched.

We hebben ervoor gekozen de Marvel-sets over te slaan in deze recensieserie. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat deze ook erg leuk zijn, zijn er al veel spellen waarin je Marvel-figuren tegen elkaar kunt laten strijden. Deze sets zijn ook, net als de Jurassic Park-set, enkel in het Engels te verkrijgen. Ze bevatten ieder drie helden: Daredevil, Elektra, Bullseye / Ghost Rider, Luke Cage, Moon Knight / Squirrel Girl, Ms. Marvel, Cloak & Dagger / Black Panther, Black Widow, Winter Soldier / Spider-Man, Dr. Strange, She-Hulk. Ook de Buffy the Vampire Slayer-variant bespreken we niet.

Unmatched: Cobble & Fog recensie – Het multiversum op je keukentafel

Unmatched: Cobble & Fog recensie - packshotZoals gezegd is Unmatched: Cobble & Fog echt aan te raden als starterset van deze spellenserie. Vind je het spel eenmaal leuk, dan is het een kleine stap om Dracula het op te laten nemen tegen een tyrannosaurus rex, Bloody Mary of Roodkapje.

Iedere doos komt daarbij met een nieuw speelveld, waarmee dus ook genoeg variatie mogelijk is. Heb jij al een keuze kunnen maken? Met wie open jij het gevecht vol ongeëvenaarde helden?

Voordelen: Snel te leren / Veel variatie / Leuke keuze aan personages
Nadelen: Hoge geluksfactor / Een ervaren strateeg heeft misschien een erg groot voordeel

Titel: Unmatched: Cobble & Fog
Ontwerper: Rob Daviau
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 10+
Duur: 20 minuten
Genre: Fantasy / Strategisch vechtspel

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © White Goblin Games