Wolfkin recensie - Modern Myths

Wolfkin recensie – Huiveringwekkende moderne weerwolfmythe

In Wolfkin (Kommunioun) maken we kennis met Elaine, een alleenstaande moeder die haar zoontje Martin opvoedt in het drukke Brussel. Als Martin steeds meer verontrustend gedrag begint te vertonen, neemt ze hem mee naar zijn grootouders aan vaderskant in een klein stadje in Luxemburg. Daar probeert ze wanhopig om antwoorden te vinden. Deze spannende horrorfilm van regisseur Jacques Molitor is te zien op Imagine Film Festival 2022 en geeft een nieuwe draai aan de oeroude legende van de weerwolf. Lees onze Wolfkin recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

Wolfkin recensie - posterDe tienjarige zoon van Elaine Bailly (Louise Manteau (Flash, Zone Blanche)) – Martin (Victor Dieu) – vertoont steeds agressiever en onhandelbaarder gedrag. Elaine wil er alles aan doen om hem te helpen, maar als hij een van zijn klasgenootjes tot bloedens toe bijt, is ze ten einde raad.

Uiteindelijk beslist ze om hem mee te nemen naar het landgoed van Martins grootouders aan vaderskant. Al heeft Martins vader Patrick (Benjamin Ramon (Megalomaniac, Cannibal)) haar in de steek gelaten toen ze zwanger was. En weten zijn ouders niet eens van het bestaan van Martin en Elaine af.

Louise Manteau als Elaine in Wolfkin

Privileges en familiegeheimen

De steenrijke Urwalds zijn een oude familie met uitgestrekte wijngaarden en landerijen tot hun beschikking. In een klein idyllisch stadje in Luxemburg worden ze alom gerespecteerd en maken ze onderdeel uit van de kerkgemeenschap. Hun kleinzoon Martin ontvangen ze met open armen, maar van Elaine wordt verwacht dat ze zich aanpast aan hun regels en gewoontes.

Elaines ideeën over de opvoeding van Martin worden telkens weer aan de kant geschoven en ze voelt zich steeds meer een buitenstaander op het landgoed.

Wolfkin - familie diner

Wolfkin recensie – Het beste voor Martin

Haar protesten worden weggewuifd door de Urwalds. Ze is uiteindelijk toch naar hen toegekomen, omdat ze Martins problemen niet zonder hulp kon oplossen? En gaat het niet beter met Martin nu de familiearts hem onder behandeling heeft staan voor zijn hypertrichosis (overmatige beharing) en hormonale stoornis? Elaine wil toch wel het beste voor haar zoon…?

Wolfkin - Opa weerwolf

Hoe ver gaat moederliefde?

Anders dan in de meeste weerwolfverhalen (zoals Werewolf by Night), staat in dit verhaal Elaine centraal. Een moeder die het beste voor haar jonge zoon wil, maar ook steeds banger voor hem wordt. Ze worstelt met de vraag hoe ver ze bereid is te gaan om hem te beschermen. Terwijl er steeds meer gruwelijke waarheden aan het licht komen, trekt haar zoon zich steeds meer van haar terug. Hij kiest voor een familie waar zij geen deel van uitmaakt.

Tegelijkertijd is Martin een kind dat geen controle heeft over wat er met hem gebeurt en het zelf ook niet kan begrijpen. Hij kan de morele implicaties van zijn daden niet overzien en wordt gemakkelijk ingepakt door zijn rijke, geprivilegieerde opa en oma. Zij kunnen hem dingen bieden waar zijn werkende moeder simpelweg de mogelijkheden niet toe heeft.

Victor Dieu als Martin in Wolfkin

Wolfkin recensie – Gruwelijk en angstaanjagend geloofwaardig

Regisseur Jacques Molitor (Coyotes, Mammejong) maakt met Wolfkin, oftewel Kommunioun, een moderne variant op het klassieke weerwolfverhaal. Hij schetst moeiteloos een manier waarop weerwolven in moderne tijden zouden kunnen overleven. Een manier die zowel gruwelijk is tot in detail alsook angstaanjagend geloofwaardig. En dit alles zonder ooit het woord “weerwolf” te noemen.

De spanning wordt in deze horrorfilm meer en meer opgebouwd tot een bloedstollend hoogtepunt. Daarbij vraag je je voortdurend af waar de grens ligt van wat iemand tot mens maakt en wat tot een monster…

Titel: Wolfkin
Regisseur: Jacques Molitor
Acteurs: Louise Manteau, Victor Dieu, Marja-Leena Junker, Jules Werner
Uitgever: Les Films Fauves

Wolfkin is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 29 oktober om 16:45 in De FilmHallen
  • 1 november om 17:00 in LAB111
  • 4 november om 12:10 in De FilmHallen

Tickets en tijden vind je op de Wolfkin-pagina.

Bekijk hier de Wolfkin trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Les Films Fauves

Victor Dieu als Martin