Black as Night recensie - Modern Myths Blumhouse

Black as Night recensie – Young adult vampierjagers horrorfilm

Welcome to the Blumhouse doet voor het tweede jaar een duit in het Halloweenzakje. Vorig jaar bracht het in samenwerking met Amazon Prime Video vier horrorverhalen: The Lie, Black Box, Evil Eye en Nocturne. Dit jaar volgen vier andere verhalen met een horror thema. In onze vorige recensie speelde Daniel mee met Bingo Hell en nu ziet André geen hand voor ogen in zijn Black as Night recensie!

Black as Night is een film in het kielzog van andere sociale horror als Get Out, Us en recenter de Candyman-remake. De film speelt zich af in New Orleans, een jaar of 15 na de orkaan Katrina.

De stad is deels herbouwd, maar nog steeds kampen mensen met problemen. Het drugsgebruik is erg hoog, met de achterstandswijk Ombreaux als centrum. Ombreaux betekent zoveel als “schaduwachtig”, wat al niet veel goeds voorspelt natuurlijk.

We maken kennis met de tiener Shawna (Asjha Cooper (Hysteria)) en haar gay best friend Pedro (Fabrizio Guido (World War Z)). Shawna heeft wat problemen met haar zelfvertrouwen en mist een moederfiguur. Haar moeder woont namelijk niet meer bij haar gezin, maar in Ombreaux, waar ze het gevecht met haar verslaving aan het verliezen is.

Shawnas familie

Alle vampierjagers verzamelen

Pedro haalt Shawna over om mee te gaan naar een feestje waar ook Chris (Mason Beauchamp (Eat Brains Love)) is, de jongen waar ze een oogje op heeft. Op het feest knoopt ze een gesprek met hem aan, maar als dit niet helemaal lekker loopt, vlucht ze beschaamd naar huis. Onderweg wordt ze aangevallen door een vampier, maar ze weet te ontkomen. Geschrokken gaat ze met Pedro op onderzoek uit. Gaandeweg verzamelt ze een team vampierjagers om zich heen en legt een duister geheim uit de onderbuik van New Orleans bloot.

Black as Night monster

Black as Night recensie – Ben je bang voor het donker?

Black as Night is een film die niet helemaal weet wat ie wil. Hij probeert grappig te zijn, maar de grappen werken niet. Ook wordt het nergens echt eng en het sociale commentaar is zo “in your face” dat het zijn doel voorbij schiet. Het young adult genre zit diep in het DNA van deze film die ook beter had gewerkt als het verhaal een half uurtje korter was geweest. En met een speeltijd van nog geen 90 minuten zegt dat wel wat. Black as Night heeft nog het meeste weg van een Are You Afraid of the Dark aflevering. Maar dan met iets meer gore.

Asjha Cooper als Shawna

Vampier met superioriteitscomplex

De acteerprestaties zijn ondermaats, met uitzondering van Fabrizzio Guido als Pedro en Keith David (The Thing, Pitch Black) als vampier met een superioriteitscomplex. David wordt echter veel te weinig gebruikt, terwijl Guido er het beste van maakt met het materiaal dat hij krijgt. De personages blijven vooral vlak en het onoriginele script werkt hier zeker aan mee.

Black as Night

Black as Night recensie – Niets nieuws onder de maan

Deze film heeft misschien voor de wat jongere kijker die stiekem zijn eerste voorzichtige stappen zet in de wereld van de horrorfilm nog wat te bieden. Maar voor de doorgewinterde kijker is er niets nieuws onder de maan… pardon, zon.

Kortom, als je door de matige acteerprestaties, de plotgaten en het schijnbaar totaal willekeurige narratief van de hoofdrolspeelster heen kan kijken, blijft er van Black as Night een zeer luchtig tussendoortje over. Deze Welcome to the Blumhouse horror kijkt makkelijk weg, zonder al teveel van je aandacht of je denkvermogen te vragen.

Black as Night streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Black as Night
Regisseur: Maritte Lee Go