Madres recensie - Modern Myths

Madres recensie – Vermakelijke maar slecht getypeerde horror

In de derde Modern Myths bespreking van het tweede seizoen van de anthologie horrorserie Welcome to the Blumhouse gaat Silvia naar Californië voor Madres Moeders. Een Mexicaans-Amerikaans koppel is in verwachting. Maar als de jonge moeder geesten begint te zien, is het nog maar de vraag of dit enkel haar hormonen zijn. Lees in Silvias Madres recensie of prille ouders deze horrorfilm maar beter over kunnen slaan…

In de tweede Welcome to the Blumhouse serie vinden we naast Bingo Hell, Black as Night en The Manor de anderhalf uur durende Madres. Hierin verwacht een Mexicaans-Amerikaans stel weldra hun eerste kind. De kennismaking met hun nieuwe gemeenschap in Californië loopt echter niet geheel voorspoedig. Al snel ziet de aanstaande mama spookachtige verschijningen die natuurlijk worden afgedaan als hormonale hallucinaties.

Ook valt het haar op dat er in deze streek maar bar weinig kinderen worden geboren. Is dit te wijten aan een vloek? Of zijn er andere duistere praktijken aan het werk die het daglicht niet kunnen verdragen?

Welcome to the Blumhouse - Madres

De vloek is te doorzichtig

Madres wordt getypeerd als een horrorfilm. En hoewel hij bij tijd en wijle spannend en duister is, valt deze rolprent niet helemaal in het genre. In de plaats waar het koppel zich wil vestigen, zijn bijna geen kinderen te ontdekken. Er rust een vloek in de streek. De zwangere Veronica (gespeeld door Jennifer Patino (The Outsider, Jumanji: The Next Level)) vindt echter aanwijzingen dat er iets anders speelt.

Als ze begint te hallucineren en een aantal keer in het lokale ziekenhuis belandt, versterkt dat haar vermoedens meer en meer. Ze laat het er niet bij zitten.

Jennifer Patino als Veronica

Madres recensie – Van kwaad tot erger

Hoewel haar man Beto (Tenoch Huerta) haar steunt, is hij tegelijkertijd terughoudend. De situatie raakt daardoor van kwaad tot erger. Ook lijkt Veronica niet veel steun bij haar plaatsgenoten te vinden. Ze zijn teruggetrokken en niet erg praatgraag.

Daarnaast valt het op dat de plaatselijke medicijnvrouw het gebrek aan kinderen maar al te graag afschuift op de vloek, waarvan de onderste steen maar niet boven komt.

Tenoch Huerta in Madres

Duistere geschiedenis

Uiteindelijk blijkt dat Blumhouse met Madres een duister stuk Amerikaanse geschiedenis blootlegt. Het is altijd gevaarlijk om dit soort waarheden te verweven in “horror” films, daarmee kun je plank behoorlijk misslaan. Dat is gelukkig niet het geval bij Madres, maar een echt hoogstandje kunnen we deze film ook niet noemen.

De vloek had bijvoorbeeld veel meer uitgediept kunnen worden. Het is nu te duidelijk dat er meer speelt. Ook is het einde wat makkelijk.

Jennifer Patino in Madres

Madres recensie – Dramatische boodschap in de horror

Dat de schimmige praktijken die het verhaal belicht gewoon doorgaan, is natuurlijk verschrikkelijk. Dit is na het kijken van de film het opzoeken waard. Het onderwerp had wellicht beter tot zijn recht kunnen komen in een drama en niet in een horrorfilm. Denk dan bijvoorbeeld aan Antebellum. Die is ook getypeerd als een horrorfilm, maar is dat absoluut niet. Maar buiten dat is Madres zeker een vermakelijke film en geen straf om te kijken.

Madres streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Madres
Regisseur: Ryan Zaragoza