Cruella recensie - Modern Myths

Cruella recensie – “I am woman, hear me roar!”

Cruella is het ontstaansverhaal van een van de meest iconische Disney schurken ooit: mode-icoon en megalomaan Cruella De Vil. Dit is dus geen remake van de live-action 101 Dalmatians uit 1996 met Glenn Close, maar een compleet nieuw verhaal. Het geheel wordt verteld vanuit het oogpunt van een jonge Cruella, gespeeld door Emma Stone. Lees onze Cruella recensie en ga de film dan vanaf 5 juni bekijken in de bioscoop, of – als je niet kunt wachten – nu op Disney+ met VIP-toegang!

Cruella recensie - PosterRoxan mocht voor Modern Myths de nieuwste Disney live-action film Cruella bekijken. Actrice Emma Stone (La La Land, Zombieland: Double Tap) is degene die deze keer in de huid van een jonge Cruella De Vil kruipt. Maar ook haar tegenspeelster Emma Thompson (Beauty and the Beast, Men in Black: International), die haar baas “The Baroness” vertolkt in deze film, doet flink haar best om een gooi te doen naar de aller kwaadaardigste Disney slechterik ooit. En dat werkt geweldig.

Brilliant, bad and a little bit mad

Voordat ze Cruella De Vil wordt, wil de jonge Estella niets liever dan mode ontwerpen. Ze heeft de ambitie en de creativiteit en het nodige killer instinct. Maar door een noodlottig ongeval blijft Estella alleen achter als wees op de straten van Londen in de jaren 70 en moet ze daar zien te overleven.

Gelukkig wordt ze snel gevonden door de straatschoffies Jasper (Joel Fry (Game of Thrones)) en Horace (Paul Walter Hauser (Cobra Kai)). Jarenlang schrapen ze hun kostje bij elkaar met oplichterij, diefstal en bedrog. Maar Estella blijft dromen van een baan als ontwerper in een gerenommeerd modehuis. Eindelijk krijgt ze haar kans en wordt ze aangenomen door Barones Von Hellman, eigenaresse van het grote modehuis Liberty. De narcistische Barones blijkt echter een connectie met Cruella’s overleden moeder te hebben. Al snel moet de lieve, bescheiden Estella naar de achtergrond verdwijnen om plaats te maken voor de op wraak beluste Cruella.

Emma Stone als Estella

Must dash. Much to avenge, revenge and destroy

Zo begint een actiespektakel compleet met wilde achtervolgingen, overvallen en heel veel “haute couture”. Belust op wraak vergeet Cruella echter steeds meer de mensen om haar heen. Steeds meer krijgen haar gemene trekjes, die we allemaal kennen van de Cruella De Vil uit 101 Dalmatiërs, de overhand.

De film zit vol verwijzingen naar zowel de tekenfilm uit 1961 als de live action remakes, maar Cruella is een compleet nieuw verhaal. Door het hoge tempo, het visuele spektakel en de super catchy soundtrack – die grotendeels bestaat uit hits van de jaren 70 van onder andere Supertramp, The Clash, Queen en Nancy Sinatrawordt deze film geen moment saai.

The future of No future

Cruella recensie – Dressed to kill

Een groot deel van het succes van deze film is volgens mij te danken aan de kostuums. De iconische look van Cruella, zwart-wit met rode details, zet meteen 90% van het personage neer. Al is het effect van een maniakaal lachje – dat Emma Stone al net zo goed beheerst als Glenn Close –  niet te onderschatten.

De kostuumontwerper voor Cruella, Jenny Beavan, werd aangenomen door regisseur Craig Gillespie (I, Tonya, Fright Night) vanwege haar kostuumontwerpen in Mad Max: Fury Road. Daarmee won zij in 2016 een Oscar. Ze creëerde voor Cruella 277 kostuums voor de belangrijkste spelers en 47 van deze looks werden speciaal gemaakt voor het personage Cruella. Cruella’s kostuums zijn grotendeels zwart, wit en rood, met sterke punkrock invloeden. Terwijl de Barones meer bruin en goud draagt met meer klassieke looks van onder andere Dior uit de jaren 50 en 60. Dit zet al meteen een sterk contrast neer tussen deze twee personages: de rebel Cruella tegen de gevestigde en soms ietwat ouderwetse orde van de Barones.

Barones Von Hellman

People do need a villain to believe in

Net als in Maleficent kiest Disney ervoor om in Cruella het verhaal van de slechterik te belichten. En net als in die eerste film over de “slechte” fee uit Doornroosje komen we er in Cruella achter dat Cruella gevormd is door haar omstandigheden en misschien niet zo inslecht is als wij denken. Persoonlijk ben ik er wel blij om dat Disney voor deze meer menselijke Cruella heeft gekozen in plaats van de over-the-top, bont dragende, puppy-vermoordende Cruella van Glenn Close.

I am woman, hear me roar

Cruella recensie – It’s good to be bad!

Soms zijn de “Disney Villains” gewoon interessanter dan de klassieke prinsessen en de prinsen op witte paarden. Misschien zet Cruella de deur wel open voor de oorsprongsverhalen van andere iconische Disney slechteriken. Ik zou in ieder geval ook best geïnteresseerd zijn in het verhaal van Ursula de zeeheks, Hades de god van de Onderwereld of Kapitein Haak. Zoals Cruella maar weer eens bewijst: “It’s good to be bad!”

Cruella streamt nu met VIP-toegang op Disney+ (€ 21,99 extra bovenop je abonnement) en is vanaf 5 juni ook te zien in de bioscoop. Vanaf 27 augustus is de film standaard beschikbaar op de streamingdienst. Bekijk hier de trailer:

Titel: Cruella
Regisseur: Craig Gillespie
Acteurs: Emma Stone, Emma Thompson, Joel Fry, Mark Strong