Godzilla 4K UHD recensie - Modern Myths

Godzilla 4K UHD recensie – Monsteruitvoering van Godzilla 2014

Popcultuurfenomeen Godzilla stampt al sinds 1954 door de bioscoop. In 2014 begon de gemuteerde radioactieve dinosaurus aan zijn moderne filmcarrière die met Godzilla: King of the Monsters uit 2019 en straks met Godzilla vs. Kong uit een trilogie bestaat. Het eerste deel daarvan – Godzilla – is nu uitgebracht op 4K UHD. Kaiju-liefhebber en Godzilla-kenner André liet deze monsterversie los in zijn thuisbioscoop en vertelt je in zijn Godzilla 4K UHD recensie of er daarna nog wat van zijn huiskamer over was!

Wil je deze ultieme versie van Godzilla winnen? Doe mee met onze Godzilla 4K UHD winactie! Meer weten over Godzilla? Lees ook André’s Godzilla: King of the Monsters achtergrondartikel.

De gigantische monsters die normaliter Tokio platstampen staan hier bekend als “kaiju”. Het betekent zoveel als “mysterieus wezen”, al is deze term in Japan veel breder en beslaat het alle monsterfilms. De correcte term voor films met reuzecreaturen is daar “Daikaiju”. Van al deze beesten als Gamera, Mothra en Ghidorah is de bekendste zonder twijfel Godzilla. Zelfs als je nog nooit een van de films over deze radioactieve dinosaurus hebt gezien, is de kans groot dat je wel weet waar het over gaat. Net als het monster van Frankenstein is Godzilla een popcultuurfenomeen geworden.
Met ondertussen bijna veertig films, verschillende series en computerspellen komt de gigantische radioactieve gemuteerde dinosaurus ook voor in reclames. En talloze andere films en series verwijzen naar hem.

Godzilla - nu in 4K UHD!

Aanklacht tegen atoomwapens

Godzilla King of the Monsters - Gojira Japan 1954
Godzilla – Gojira (Japan 1954)

Godzilla zelf werd geïntroduceerd in 1954, toen in Japan de angst voor een atoomramp op zijn toppunt was. Het was net na de Tweede Wereldoorlog en een ramp met een vissersboot, de “Daigo Fukuryū Maru” (of: Lucky Dragon No. 5). De drieëntwintigkoppige bemanning van dit schip werd besmet door radioactieve neerslag van een nucleaire wapentest door de Verenigde Staten.

In de originele Japanse versie is het monster dan ook duidelijk een personificatie van de vele atoomwapens die werden gefabriceerd in die tijd. Godzilla was een aanklacht tegen de testen. Uiteindelijk weet de mensheid te overwinnen door een geheim wapen in te zetten dat alle zuurstof uit het water trekt en alle levensvormen desintegreert binnen de radius van het wapen. Om ervoor te zorgen dat niemand het wapen ooit namaakt, offert de bedenker zich op met de bom. Maar hij maakt wel eerst zijn zorgen kenbaar dat er ongetwijfeld nog een monster als Godzilla zal komen als de mensheid door blijft gaan met hun atoomproeven en het uitbuiten van de planeet.

Bryan Cranston in Godzilla

10 jaar geen nieuwe Godzilla

Godzilla was zijn tijd al ver vooruit, want tegenwoordig is het klimaat een nog groter onderwerp dan in 1954. De vele films die volgden gingen steeds meer over hoe Godzilla tegen andere kaiju vocht in het steeds groter wordende monster pantheon. Ook veranderde Godzilla langzaam aan van vernietiger van de mensheid naar juist zijn redder. Tot in 2004 Toho – de studio verantwoordelijk voor Godzilla – aangeeft na Godzilla: Final Wars minstens 10 jaar geen nieuwe Godzilla films te gaan maken. Zelfs de sets werden gesloopt.

Toch weet Yoshimitsu Banno, regisseur van Godzilla vs. Hedorah, de rechten te verwerven. Zijn project Godzilla 3D to the Max komt echter niet van de grond, maar met hulp van Legendary Pictures komen er dan toch een script en concrete plannen voor een nieuwe Godzilla-film. En in Amerika nog wel! De vorige poging – Godzilla uit 1998 met onder andere Matthew Broderick en Jean Reno – was niet helemaal geslaagd, maar deze reïncarnatie moet een stuk trouwer blijven aan het origineel. Godzilla zelf is in ieder geval nog nooit zo groot geweest. 108 meter lang is heel wat meer dan de 50 uit zijn beginjaren.

Elizabeth Olsen in Godzilla

Godzilla 4K UHD recensie – Het ei komt uit

In de inleiding van Godzilla uit 2014 zien we hoe de Amerikaanse marine in 1954 een reusachtig zeemonster probeert te doden met een waterstofbom. In 1999 wordt een gigantisch skelet gevonden op de Filipijnen, met twee eieren. Eentje is echter al uitgekomen. Ondertussen is er seismische activiteit gemeten bij een nabijgelegen kerncentrale.

Joe Brody (Bryan Cranston (Breaking Bad, Isle of Dogs)) stuurt een onderzoeksteam onder leiding van zijn vrouw Sandra (Juliette Binoche (The English Patient, Ghost in the Shell)) naar de reactor. De reactor begeeft het echter en het team komt er niet levend vandaan. De volledige regio om de reactor wordt ontruimt en tot radioactieve, verboden zone verklaard.

Ken Watanabe en Sally Hawkins

De verboden zone in

Vijftien jaar later zien we hoe de zoon van Joe en Sandra, Ford (Aaron-Taylor Johnson (Kick-Ass, Tenet)) na een tour als marinier terugkeert bij zijn gezin in San Francisco. Die nacht krijgt hij een telefoontje dat zijn vervreemde vader is opgepakt in Tokio, omdat hij de verboden zone probeerde in te gaan. Joe kan het gebeuren namelijk nog steeds niet loslaten. In een laatste poging tot zijn vader door te dringen gaan ze samen de zone in om Joe’s oude harddrives te zoeken.

De twee slagen hierin, maar worden prompt opgepakt en in een geheim complex in de zone verhoord. Hier zijn ze getuige van de ontpopping van een gigantisch monster. Deze ontsnapt en zaait dood en verderf. Als de wanhoop nabij is, komt Godzilla uit de oceaan. Maar is de dino de laatste redding of de genadeklap voor de mensheid?

Godzilla - 2014

Godzilla 4K UHD recensie – Meer monstergevechten graag

Regisseur Gareth Edwards (Monsters, Star Wars: Rogue One) maakt van Godzilla een degelijke rampenfilm. Waar het script wat te wensen overlaat, maken de beelden en de destructie dit ruimschoots goed. De keuze om de kaiju in het begin van de film maar deels te laten zien zorgt voor een goede opbouw van de spanning. Maar het zorgt ook gelijk voor een puntje van kritiek, namelijk: te weinig Godzilla. We kunnen in deze film iets minder menselijk drama en meer gigantische monstergevechten gebruiken. Toch is Godzilla een epische film die de misser uit 98 weer wat goed maakt.

Godzilla komt er aan!

De beste uitgave tot nog toe

Godzilla is in 2.8K geschoten en aangeleverd in een 2K DI. Op de 4K-schijf krijgen we een upscale naar 3840x2160p met een aspect ratio van 2.39:1. De HDR zorgt voor een hoog dynamisch bereik, waarbij de donkere en zeer heldere beelden met veel meer detail worden weergegeven. Met de Wide Colour Gamut krijgen we fellere, intensere kleuren. De blu-ray uitvoering van deze film was op technisch vlak al een dikke voldoende, maar de 4K-versie heeft door de HDR en WCG veel meer detail in de van zichzelf donkere film. Ook de kleuren leven dus op, hoewel de film voornamelijk aardse tonen gebruikt. Digitaal mankeert er helemaal niets aan en dat maakt deze 4K-versie de beste uitgave van de film tot nog toe.

De Dolby Atmos soundtrack is – wait for it – monsterlijk. Ik mag het niet meer over de buren hebben in combinatie met een soundtrack, maar ik denk dat ze na deze film toch een keer uitgenodigd moeten worden voor een BBQ, om de verstandhouding goed te houden. Je wordt volledig de gevechten in getrokken en waant je door het gebruik van alle speakers midden tussen de verwoesting.

Bryan Cranston in Godzilla 2014

Niet echt gigantische extra’s

De extra’s van Godzilla komen op een blu-ray en zijn een-op-een overgenomen van de blu-ray uitgave. De featurettes zijn op zich niets bijzonders, maar geven wel een kijkje achter de schermen voor geïnteresseerden. In de making of Force of Nature zien we hoe het team filmmakers Godzilla weer op het grote scherm kregen. A Whole New Level vertelt meer over het set design en toont indrukwekkende beelden. Into the Void: The HALO Jump is precies wat het zegt: een kijkje in hoe die scène tot stand kwam. Deze is niet heel interessant, tenzij je interesse hebt in hoe films gemaakt worden.

Ancient Enemy: The M.U.T.O. gaat over het creëren van een vijand voor de gigantische radioactieve dinosaurus. De uitdaging hier was hoe je het dan nog enigszins plausibel houdt dat deze monsters zich staande weten te houden in een gevecht. MONARCH: Declassified tot slot is leuk opgezet. In verschillende segmenten krijg je achtergrondinformatie over de gebeurtenissen die tot deze film hebben geleid.

De HALO jump

Godzilla 4K UHD recensie – Meteen aanschaffen!

Deze kijkbeurt geeft weer vernieuwde inzichten in de monsterfilm van Edwards. En door het verhaal vanuit menselijk perspectief te laten zien, krijgt de destructie meer emotie. Je bent geïnvesteerd in de mensen op de grond. Ook de stijl van filmen vanaf de grond brengt de schaal van het geheel goed in beeld. De schijf zelf brengt veel meer detail en een geweldige Atmos soundtrack. Kortom, er is geen enkele reden om deze Godzilla niet meteen aan te schaffen!

Godzilla is nu verkrijgbaar op 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: Godzilla
Regisseur: Gareth Edwards