Return to Monkey Island recensie - Modern Myths

Return to Monkey Island recensie – Bitterzoet bijpraten met Guybrush Threepwood

In 1990 maakte de jonge game-ontwikkelaar Ron Gilbert furore met het point-and-click adventure The Secret of Monkey Island. Samen met mede-ontwikkelaars Tim Schafer en Dave Grossman maakte hij in 1991 het vervolg Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. De games werden uitgebracht door LucasArts, de gamestudio van George Lucas (Star Wars). Gilbert verliet die studio om een eigen carrière op te bouwen, maar nu – meer dan 30 jaar later – keren Gilbert en Grossman terug met een nieuw deel dat voortborduurt op hun eerdere Monkey Island-games. Lees in Guybrush Threepwood-fan Jeroens Return to Monkey Island recensie of het geheim van die klassieke avonturen daadwerkelijk opnieuw opgeroepen wordt!

Return to Monkey Island - shopAan het begin van The Secret of Monkey Island uit 1990 loopt een jongeman het uitkijkpunt van Mêlée Island op, diep in de Caraïben gelegen. Zijn grootste wens is een machtige piraat worden. De uitkijk verwijst hem naar de drie piratenleiders die – onder het genot van een grote kroes grog – elke wannabe piraat drie beproevingen geven. Guybrush gaat op avontuur om de uitdagingen te volbrengen, vindt de liefde in de vorm van Elaine Marley en een aartsvijand in de spookpiraat LeChuck.

In datzelfde jaar was ik 15 jaar oud en had ik dus precies de juiste leeftijd om me te vereenzelvigen met Guybrush. Het hielp natuurlijk ook dat ik me liet meeslepen met elk point-and-click adventure. Eerst door bijvoorbeeld King’s Quest en Police Quest van Sierra Entertainment, maar ook zeker door Maniac Mansion en Loom van LucasArts. Maar de komische speurtocht van Guybrush naar zijn droom en een eigen identiteit, raakte mijn gevoelige snaar. Toen het vervolg verscheen en Guybrush in Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge een paardenstaart en een baardje had, droeg ik mijn haar op dezelfde wijze. Kortom, de carrière van Guybrush liep redelijk synchroon met mijn eigen leven.

The New Pirate Leaders

De terugkeer naar Monkey Island

Toch was ik een beetje uit het lood geslagen door het einde van het tweede deel. De avonturen van Guybrush werden in een nieuwe confrontatie met LeChuck – inmiddels een zombiepiraat – op losse schroeven gezet. Pas eind 1997 (zes gruwelijke jaren later!) verscheen The Curse of Monkey Island, het derde deel waarin Guybrush aan het begin op zee ronddobbert en ons laat weten dat de gebeurtenissen aan het eind van deel twee slechts een list van LeChuck was. Pfoeh!

Ook deel 4 – Escape from Monkey Island – en de miniserie Tales of Monkey Island van Telltale Games (die samen deel 5 vormen) heb ik uiteraard gespeeld. Hoe leuk die games ook zijn, ze haalden toch niet de bijzondere verhaalsfeer van de eerste twee delen. Met de overname van LucasFilm en -Arts door Disney, liggen de Monkey Island-rechten inmiddels bij het huis van de muis. Ron Gilbert kon de rechten helaas niet kopen, maar in een samenwerking met zijn gamestudio Terrible Toybox is er uiteindelijk toch een nieuw deel uitgekomen: Return to Monkey Island! En dit zesde deel speelt zich rechtstreeks af na Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge.

Cannon fight

Alle avonturen tellen mee

Hoe zit dat dan? Ik vermoedde dat Gilbert het aan zou pakken zoals je nu vaak in de filmwereld ziet. Nieuwe horrorfilms als Halloween en Scream sluiten aan op de eerste klassiekers en negeren de vervolgen die door andere regisseurs gemaakt zijn. Maar Gilbert pakt het eleganter aan. Return to Monkey Island volgt inderdaad rechtsreeks op het tweede deel in de serie, maar vlakt de opvolgende delen niet uit. Gilbert en Grossman – die meeschreef aan dit nieuwe deel – geven op een zeer bevredigende manier antwoord op de twist aan het einde van LeChuck’s Revenge, zonder het begin van The Curse of Monkey Island geweld aan te doen. Het zit hem allemaal in de manier waarop je een verhaal vertelt…

En na die proloog wordt het beeld zwart, zwelt de muziek aan en gaan we terug naar Mêlée Island, diep in de Caraïben. Mijn hart maakt een sprongetje en Guybrush loopt terug mijn leven in, net als al die jaren geleden. Een stukje ouder, wellicht iets wijzer, maar nog steeds avontuurlijk en onbezonnen. Inderdaad, dus ook nog precies zoals ikzelf.

Mêlée Island - Return to Monkey Island

Return to Monkey Island recensie – Maar wat is dat geheim nou?

Guybrush is zich er pijnlijk van bewust dat hij, ondanks al zijn avonturen, het daadwerkelijke geheim van Monkey Island nooit écht heeft ontrafeld. Nu Elaine haar eigen missie heeft – het oplossen van scheurbuik door limoenen aan zeevaarders aan te bieden – besluit Guybrush een nieuwe expeditie naar het geheimzinnige apeneiland op poten te zetten. Maar waar haalt hij het geld daarvoor vandaan?

Na een praatje met de uitkijk (die ook niets veranderd is) is het op naar de Scumm bar om de piratenleiders ertoe over te halen te investeren in Guybrush’ droom. Maar dan blijkt dat de tijden wél veranderd zijn. De oude piratenleiders zijn afgezwaaid en de drie nieuwe, moderne piraten hebben niets met halfbakken avonturiers en hun vage schatzoekersdromen. Guybrush vangt bot en komt er, tot overmaat van ramp, achter dat er al een expeditie naar Monkey Island in gang is gezet. Niemand minder dan LeChuck zelf is op Mêlée Island om zijn spookschip te bevoorraden. Opnieuw kruizen de paden van de aartsvijanden elkaar!

Guybrush versus Le Chuck

Des Monkey Islands

Aangezien er toch al een expeditie naar Monkey Island gaande is, besluit Guybrush aan te monsteren op het schip van LeChuck. Maar uiteraard wel incognito. Deze queeste voert hem heel Mêlée Island over, waarbij je veel bekende locaties uit The Secret of Monkey Island aandoet en oude bekenden tegen het lijf loopt. De nostalgiefactor is hier hoog, terwijl er ook veel nieuws te ontdekken is. De puzzels zijn heerlijk des Monkey Islands, hoewel je al snel merkt dat er meer gebruik wordt gemaakt van nieuwe voorwerpen op dezelfde locaties. Met regelmaat loont het de moeite om terug te keren naar een reeds bezochte locatie om daar nieuwe voorwerpen of conversaties te vinden.

Of verzamel daar de triviakaarten. Gedurende het spel vind je kleine triviakaartjes verstopt, waarop een meerkeuzevraag staat over de avonturen van Guybrush. Deze plak je in je triviaboek en kun je meteen beantwoorden als het over de voorgaande spellen gaat, of bewaren tot je het antwoord in Return to Monkey Island tegenkomt. Dit is niet van invloed op het verhaalverloop, maar is wel heel erg leuk. Ook hierdoor keer je telkens terug naar reeds bezochte locaties. Ditmaal hoef je overigens geen verbale spitsvondigheden te verzamelen om je zwaardvechtkunst te versterken, maar draait het om visserslatijn. Zoek personen met sterke verhalen en wordt een kei in het opdienen van sappige opschepperij.

Stan's Previously Owned Vessels

Return to Monkey Island recensie – Oud en nieuw

Terug naar het spel. Als je eenmaal aan boord bent van LeChucks schip, moet je – naar goed gebruik – het magische drankje brouwen dat je naar Monkey Island zal voeren. Eenmaal daar aangekomen heb je het idee dat het spel wel heel snel richting een conclusie gaat, maar niets is minder waar. Het avontuur ontvouwt zich steeds meer en uiteindelijk ben ik met mijn eerste playthrough zo’n 14 uur bezig geweest. Toegegeven, in elk deel van deze point-and-click adventures kom ik op een punt waarop ik muurvast zit en lang doelloos rondloop. Om er uiteindelijk achter te komen dat de oplossing redelijk simpel is (achteraf gezien) om hem daarna snel uit te spelen. Ook deze keer ging dit niet anders.

Wat wel anders ging, was een subtekst in Return to Monkey Island die me bezighield tijdens het spelen. Gedurende zijn speurtocht naar het geheim van Monkey Island is Guybrush zeer gefocust en laat hij niets of niemand zich voor zijn voeten lopen. De puzzels worden opgelost, ten koste van alles. Kleine dieren, bomen, historische vondsten, andere personen – tot en met zijn vrienden en geliefden aan toe; alles moet wijken voor zijn obsessie. Gaandeweg het spelen proef ik vieze woorden als “verantwoordelijkheid” en “consequenties” op mijn tong.

Murray- Return to Monkey Island

Doldwaas kaartenhuis

Het verhaal in Return to Monkey Island wordt dan ook prachtig opgebouwd en geeft je een boodschap mee. Onwillekeurig denk ik terug aan mijn avonturen met Guybrush in de eerdere delen en moet ik tot de conclusie komen dat we inderdaad vaak een spoor van vernieling achter ons laten. Goedbedoelde vernieling, dat dan weer wel.

En net als ik het cresendo hiervan op zijn hoogtepunt voel komen, stort de opbouw als een kaartenhuis in elkaar. Er volgt geen echte afrekening van je doldwaze queeste en Guybrush komt er eigenlijk goed mee weg. Je moet zelf maar stilstaan bij hoe ver je gaat om een doel te bereiken. Bovenop dat nemen Gilbert en Grossman je uiteindelijk weer bij de neus. Net als op het einde van LeChuck’s Revenge stuurt Return to Monkey Island je op het laatst met een kluitje in het riet. De show is voorbij, ga maar naar huis.

Return to Monkey Island

Return to Monkey Island recensie – Thuiskomen op Monkey Island

Maar hoewel het einde van het avontuur me tegenvalt, maakt de bitterzoete epiloog veel goed. De deur staat op een kier voor nog meer Monkey Island-verhalen, net zoals mijzelf ook nog voldoende avonturen te wachten staan. Wat dat betreft is mijn Hollandse kijker (zoek die maar eens op) – net als die van Guybrush – op de horizon gericht en voelde dit verhaal echt als thuiskomen.

Return to Monkey Island heeft me dus weer vermaakt zoals vanouds. De nostalgiefactor is hoog, maar er is ook heel veel nieuws te ontdekken. Ik had gedacht dat je – naast Mêlée Island en Monkey Island – nog meer bekende eilanden zou bezoeken, maar het spel biedt je vooral nieuwe Caraïbische locaties om te bezoeken. De puzzels zijn leuk, de nieuwe grafische stijl prachtig, de humor (en het sociale commentaar) weer geweldig en het verzamelen van visserslatijn is een prima aanvulling op het vocale zwaardvechtgeweld. Return to Monkey Island is gewoon weer een heerlijk avontuur voor iedereen die zijn adem tien minuten lang kan inhouden. Of je nu een nieuwe piraat bent of een Monkey Island-fan. En of het geheim van Monkey Island nu eindelijk ontsleuteld wordt? Je zult erachter komen dat… kijk achter je! Een aap met drie hoofden!

Return to Monkey Island is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch en pc. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Nieuw verhaal door Ron Gilbert en Dave Grossman / Komische stijl en gameplay
Nadelen: Sterke opbouw naar een afloop met een sisser / We worden oud!