Elemental recensie - Modern Myths

Elemental recensie – Gaan vuur en water samen?

Elemental is de zevenentwintigste animatiefilm van Pixar en streamt nu op Disney+. Het verhaal neemt ons mee naar Elemental City, een bruisende metropool waar vuur, aarde, water en lucht samenleven. De trailer laat alvast prachtige animatie zien, zoals we van de studio zijn gewend. Maar weet het verhaal ook te raken? Lees het in onze Elemental recensie!

Regisseur Peter Sohn (The Good Dinosaur, Partly Cloudy) baseert Elemental op zijn eigen ervaringen als tweede-generatie-immigrant. Pixar heeft eerder met succes complexe onderwerpen als racisme in Zootopia en mentale gezondheid in Inside Out behandeld. Laten we kijken of ze met Elemental dezelfde weg inslaan.

Het verhaal begint wanneer Cindy en Bernie Lumen, als eerste vuurelementen, aankomen in Elemental City. Deze openingsscène vertelt welke uitdagingen ze overwinnen om hun eigen winkel te openen. De film focust echter op hun dochter Ember (Leah Lewis (The Half of It, Nancy Drew)) die in de stad is geboren en worstelt met zowel de verwachtingen van haar familie als met haar eigen culturele identiteit.

Ronnie Del Carmen als Bernie en Leah Lewis als Ember

Herkenbaarheid versus originaliteit

Tegelijkertijd bloeit er een prille liefde op tussen Ember en Wade (Mamoudou Athie (Jurassic World: Dominion, Archive 81)), een waterjongen. Maar kunnen vuur en water wel samengaan? Dit verhaal zal voor velen herkenbaar zijn. Hoewel ik zelf geen immigrantenachtergrond heb, wist de film me zodanig mee te nemen in Embers ervaringen, dat er een gevoelige snaar werd geraakt.

Helaas gaat de grote herkenbaarheid soms ten koste van de originaliteit. Afgezien van enkele unieke elementaire aspecten, lijkt Elemental City op elke willekeurige metropool. Waterwezens reizen gewoon met de metro, terwijl de film aantoont dat ze zich door leidingen kunnen verplaatsen. Waarom bestaat er dan in hun wereld een metro? Of een zeppelin? Deze wordt gebruikt door luchtelementen, maar ze voorzien het schip zelf van lucht. Wat is het nut? Kortom, de stad voelt aan als een alternatieve versie van New York en mist de diepgang van een unieke wereld.

Leah Lewis als Ember en Mamoudou Athie als Wade in een luchtballon

Elemental recensie – Een flinterdun plot met boeiende personages

Ik vraag me af of het niet beter was geweest om menselijke personages voor het verhaal te gebruiken, gezien het immigrantenthema al zo prominent aanwezig is. Behalve het tonen van het visuele aspect, wordt er weinig gedaan met de elementen, afgezien van de overvloed aan woordgrappen. Bovendien is de tegenstelling tussen vuur en water al eerder verkend. Het zou interessant zijn geweest om meer te ontdekken over de andere elementen.

Het plot biedt ook niet veel verrassingen. De gebeurtenissen dienen vooral als katalysator voor Ember en Wade om een relatie op te bouwen. Persoonlijk ben ik niet tegen eenvoudige plots. Ik geef zelfs de voorkeur aan eenvoudige verhalen die gedragen worden door sterke personages in plaats van avonturen die door het plot gedreven worden. In de film Inside Out bijvoorbeeld, moeten Joy en Sadness simpelweg terugkeren naar het Hoofdkwartier, maar het is – letterlijk – de emotionele reis die hun verhaal onvergetelijk maakt.

Joe Pera als Fern

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Ook Elemental richt zich, net als Inside Out, op de personages en niet op de gebeurtenissen om hen heen. En hierin slaagt de animatiefilm uitstekend. Het is een hartverwarmende film met herkenbare, diverse en boeiende personages. Het verhaal neemt de tijd, zodat we hun drijfveren kunnen begrijpen.

En zoals we van Pixar gewend zijn, ontbreekt een traditionele schurk. Het verhaal wordt verteld vanuit echte mensen, ondanks hun unieke verschijningsvorm. De makers nemen de tijd en begrijpen wanneer een beeld meer zegt dan duizend woorden.

Leah Lewis - Ember en Mamoudou Athie - Wade

Elemental recensie – Een ultieme feel-good voor de hele familie

En wat voor beelden krijgen we voorgeschoteld! Pixar levert, zoals gewoonlijk, absoluut prachtige animatie. Elemental City is een levendige, kleurrijke stad vol ongelooflijke details. De personages zijn op een bijzonder originele manier vormgegeven, waarbij ze – net als echt vuur en water – voortdurend in beweging zijn. Dit kan soms afleidend zijn, maar het is voornamelijk erg overtuigend.

Hoewel dit misschien niet de meest originele film is die je ooit zult zien, slaagt Elemental erin om te ontroeren en te vermaken. Het is een buitengewoon aangename feel-good film die perfect past bij een ontspannen zondagavond. Waarbij je misschien, net als ik, een traantje zal wegpinken.

Elemental streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Elemental
Regisseur: Peter Sohn
Acteurs: Leah Lewis, Mamoudou Athie, Ronnie del Carmen, Shila Ommi
Uitgever: Disney
Medium: Disney+
Genre: Fantasy, Animatie

Lees meer Modern Myths-recensies!

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Disney

Elemental recensie - Leah Lewis als Ember

Elemental recensie - Mamoudou Athie als Wade en Leah Lewis als Ember

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!