Ghostbusters: Afterlife interview - Modern Myths

Ghostbusters: Afterlife interview – Jason Reitman en Gil Kenan, de geestige breinen achter de film

Meer dan 30 jaar na het verschijnen van Ghostbusters II is er een nieuw deel in de bioscopen verschenen dat er rechtstreeks op aansluit. Dirk liet je in zijn Ghostbusters: Afterlife recensie al weten dat het nieuwe verhaal rond de spokenjagers dezelfde lol als de jaren 80 klassiekers biedt. Dit ligt niet in de laatste plaats aan het feit dat regisseur Jason Reitman – zoon van Ghostbusters-regisseur Ivan Reitman – aan het roer stond. Dirk kreeg de kans om hem en co-scenarist Gil Kenan na afloop van de Nederlandse voorpremière hierover te spreken. Lees zijn Ghostbusters: Afterlife interview. 

Lees ook Dirks Ghostbusters: Afterlife recensie. En wil je vrijkaartjes voor deze geestige film winnen, doe dan mee met onze Ghostbusters: Afterlife winactie!

Ghostbusters: Afterlife ging op 18 november in première. Regisseur Jason Reitman was tijdens de voorpremière in Tuschinski aanwezig. Hij vond het een eer dat zijn film gedraaid werd in dit prachtige theater en vertelde het een en ander over het maken ervan. De volgende dag sprak Modern Myths hem, samen met co-scenarist Gil Kenan, wat uitgebreider. Helaas niet face-to-face, maar via Zoom. Ondanks dat namen de heren uitgebreid de tijd om te vertellen over hun nieuwste Ghostbusters-avontuur.

Jason Reitman in Tuschinski met Jan Doense
Ghostbusters: Afterlife interview – Jason Reitman in Tuschinski met presentator Jan Doense

Ghostbusters: Afterlife interview

  • Was het een uitdaging om een balans te vinden tussen het maken van iets nieuws en een hommage aan de originele film?

Jason Reitman: Toen we begonnen aan het idee hebben Gil en ik een lijst gemaakt van alles wat wij in een Ghostbusters-film zouden willen zien. Wij zijn van de eerste generatie die zijn opgegroeid met het origineel. We speelden met het speelgoed en keken naar de tekenfilms. We vroegen ons toen al af wat wij zouden doen als wij de Ghostbusters waren. En dat is precies waar de film over gaat. Wat zou jij doen als je in Ecto-1 mocht rijden, een overall mocht aantrekken of een Proton Pack mocht afvuren? De balans komt van die fantasie en de kans om deze film te maken.

Gil Kenan: De personages hebben ons hier erg geholpen. We hebben een familie die niets weten van de Ghostbusters-nalatenschap. Hiermee hebben we het verhaal op een natuurlijke manier kunnen vertellen en de balans weten te houden tussen het oude en het nieuwe.

  • Hoe was het om met je vader te werken? Hij heeft al eens een film van je geproduceerd, maar dit is toch een heel ander genre.

Ghostbusters: Afterlife - PosterJS: Ik heb geluk gehad dat ik deze film mocht maken met mijn grootste held op het gebied van verhalen vertellen. Hij is iemand die ik meer vertrouw dan wie ook ter wereld.

GK (lachend): Je zou toch ook nog even je vader benoemen?

JS: Er is geen grotere Ghostbusters-expert dan mijn vader. Het is ook een uitdaging om iedere dag met je vader naar het werk te gaan, want niemand wil commentaar krijgen van zijn ouders. Maar het was het avontuur van mijn leven. De film gaat niet alleen over de verschillende generaties binnen een Ghostbusters-familie, maar ook over de verschillende generaties die de film maken.”

  • Maar wat maakte nu het grootste verschil tussen Ghostbusters en je andere films?

JS (lachend): In deze film zitten meer spoken! De autoachtervolging in Juno is compleet anders dan de achtervolging in deze film. Ik had nu te maken met allerlei verschillende visuele effecten. Elke film is anders en dit is een Ghostbusters-film. Daar komen zo veel nieuwe uitdagingen bij kijken. Ik heb de kans gehad om samen te werken met ontwerpers van monsters en special effects die op hun beurt weer zijn opgegroeid met Ghostbusters. Deze mensen hebben nu weer allemaal hun eigen vaardigheden toegepast in de film.

GK (lachend): Ik weiger dan ook om mijn Up in the Air-actiefiguren uit de verpakking te halen.

  • Heeft je vader tijdens het maken van de film nog ideeën gepitcht voor het verhaal, waarvan jij dacht: “Die komen er echt niet in!”

JS: Zo was onze relatie tijdens het maken van de film niet. Gil en ik hebben samen een script geschreven. We denken hetzelfde over het maken van films en ook over Ghostbusters. We hebben een soort instinct dat ons heeft geholpen om het verhaal te vertellen over hoe het voelt om plotseling een Ghostbuster te worden. Mijn vader geloofde hierin en heeft ons vanaf het begin geholpen. Als producent heeft hij ons natuurlijk tips gegeven, maar verhaaltechnisch vertrouwde hij ons volkomen.

  • Wat is jullie mening over de Ghostbusters reboot uit 2016?

JR: Het is een prachtige, hilarische film. Paul Feig heeft ons laten zien hoe je het concept van een Ghostbusters film kan uitbreiden. Ik ben dankbaar voor zijn film. Hij heeft voor ons de weg vrijgemaakt om te vertrekken uit New York en nieuwe personages en avonturen te bedenken. De actrices zijn ook geweldig. Wij zijn blij dat we nu het volgende hoofdstuk hebben kunnen schrijven van de originele mythologie.

Ghostbusters 2016
Ghostbusters: Afterlife interview – Ghostbusters 2016
  • Ghostbusters: Afterlife is een sequel en er zitten veel easter-eggs in de film. Wat kunnen mensen nog meer uit de film halen?

JR: Het is een verhaal over drie generaties en een familie die tot elkaar moet groeien. Daarnaast is het een verhaal van afscheid nemen en iemand vergeven die er niet meer is. Verder willen we vertellen hoe het voelt om als een kind om te ontdekken dat je een Ghostbuster bent. Zie het als een avontuur waarin je een schatkaart vindt en op zoek gaat naar die schat.

  • Een van de leukste verrassingen uit de film waren toch wel de Puft Marshmallow Guys. Hoe leuk was het om zo’n personage weer terug te brengen?

GK: Ik herinner me nog goed dat we tijdens het schrijven elkaar aankeken en gelijktijdig riepen “mini marshmallows!”. We waren bezig om het personage op een geforceerde manier in de film te proppen. Maar daarna verliep het proces natuurlijk. En het voelde goed om zo’n oversized figuur uit de film van 1984 terug te brengen. Het was geweldig om te schrijven en ze verder te ontwikkelen.

De Stay Puft Marshmallow Men
Ghostbusters: Afterlife interview – De Stay Puft Marshmallow Men
  • Kunnen jullie wat meer vertellen over de casting? Finn Wolfhard en Paul Rudd lijken mij voor de hand liggende keuzes. Hoe is dat in z’n werk gegaan?

JR: Paul Rudd is een van de grootste improvisators uit onze tijd. Hij zorgt ervoor dat onze grappen er nog beter uit gaan zien. Hij speelt een fantastische Ghostbuster. Als hij in 1984 beschikbaar was geweest, had mijn vader hem ook gevraagd. Tijdens de auditie wisten de kinderen niet eens dat ze voor een Ghostbusters-film kwamen. We hebben ze alleen gezegd dat de film ging over een familie die een boerderij erft. Finn, Mckenna en Celeste deden de auditie geweldig. Net als Logan, die echt hilarisch is.

Paul Rudd als Mr. Grooberson
Ghostbusters: Afterlife interview – Paul Rudd als Mr. Grooberson
  • Er is vaak aan je gevraagd of je ooit een Ghostbusters 3 zou maken. Je hebt altijd gezegd dat dat geen goed idee zou zijn, omdat het een film zou worden waarin mensen alleen maar praten over geesten. Wat is het keerpunt geweest om er toch aan te beginnen?

JR: Die vraag heb ik zo vaak gekregen. Het liefst wilde ik die vraag altijd ontwijken, dus probeerde ik maar een flauw antwoord te bedenken. Wees eerlijk, we willen allemaal de DeLorean weer de 88 zien halen, Indiana Jones zijn hoed weer op zien zetten of Ecto-1 om de hoek zien scheuren door de straten van Manhattan. Ik ben niet anders. Ik wil dat ook zien, maar het moest een goed verhaal zijn.

Het had geen zin om het verhaal te vertellen dat mijn vader al verteld had. Ik wilde ook niemand teleurstellen, niet de fans en niet mijn vader. Het moest een persoonlijk verhaal worden. Het is dan ook geen toeval dat de film gaat over de kleinkinderen van een Ghostbuster en dat ik de zoon ben van een Ghostbuster. Toen ik bij Gil kwam met het idee, gingen we terug naar onze kindertijd. We keken wat nodig was om een persoonlijk, onderhoudend verhaal te vertellen met alles wat wij geweldig vonden uit films van de jaren 80. Dat was voor mij het wachten waard.

De Ecto-1 in Nederland
De Ecto-1 in Nederland tijdens de première van Ghostbusters: Afterlife
  • Zijn er, met deze nieuwe generatie Ghostbusters, al plannen voor een vervolg?

JR: We hopen van wel. De film is natuurlijk net uit, maar we hopen dat het publiek hem zal omarmen. Wij zijn er in ieder geval erg trots op en we hebben meer ideeën. Het ligt eraan of we meer verhalen mogen vertellen. Het idee was in ieder geval om een fundering neer te zetten voor eventueel toekomstige Ghostbusters-films.

GK: We hebben de sleutels van de auto gevonden. Het zou zonde zijn als we die niet gaan gebruiken.

  • Ghostbusters heeft mij als kind de stuipen op het lijf gejaagd. In vergelijking met het origineel had ik het gevoel dat er in Ghostbusters: Afterlife minder horrorelementen zaten. Klopt mijn gevoel?

GK: De manier waarop je deze vraag stelt is belangrijk. Aan de ene kant zie ik een jonge knul die destijds in de bioscoop zat en nu een leven lang films heeft gezien.

  • Je bedoelt een kale, oudere man?

GK (lachend): Dat zei ik niet, misschien was je als zevenjarige ook al kalend? We zijn blij met iedereen die we laten schrikken met deze film. We hebben de spanning rustig opgebouwd en maken geen gebruik van “jumpscares”. Zo hebben we een sfeer gecreëerd die begrijpt hoe een Ghostbusters film in elkaar zit. En dat is kalm overgaan van komedie, naar een thriller- of horrormodus. Jason heeft dit briljant opgepakt, met respect naar het genre.

  • Wat is de blijvende aantrekkingskracht van Ghostbusters? Waarom zijn mensen na meer dan 30 jaar nog steeds enthousiast?
Ghostbusters 1984
Ghostbusters 1984

JR: Mijn vader maakte destijds de dappere en briljante keuze om horror en sciencefiction serieus te nemen in een komedie. Het is heel gek, want Ghostbusters was een komedie die werd genomineerd voor een Oscar voor beste visual effects. Kun jij een andere komedie noemen waarbij dat is voorgekomen?

Mensen herinneren zich Ghostbusters als de engste film die ze zagen als kind, maar ook als de beste sciencefictionfilm én de grappigste film die ze zagen als kind. De film heeft ons hart op zo veel vlakken geraakt.

GK: Ik ben het daar helemaal mee eens. Er zit iets onafhankelijks en rebels in het DNA van Ghostbusters. Dat is de kracht van de franchise die het publiek na al die jaren nog steeds aanspreekt.

  • De eerste Ghostbusters komt uit 1984, een tijdperk waarin de meeste van ons zijn opgegroeid. Steeds meer films en series spelen zich af in die tijd of refereren ernaar. Waarom spreekt de jaren 80 ons nog zo aan?

JR: Dit is een film met een relatie tot nostalgie en onze herinneringen. Het gaat over een kelder in gaan en al die geheimen uit het verleden ontdekken. Drie generaties van een familie leren in de film het verleden te begrijpen. De film heeft een relatie met de Ghostbusters uit 1984 en gaat ook over de gebeurtenissen uit die tijd.

  • Hoe kijken jullie zelf naar de hele nostalgietrend in onze cultuur?

JR: Ik heb echt geen idee.

GK: Het is een ingewikkelde vraag die je stelt aan fans van de franchise. Voor mij, als kind in het publiek. Voor Jason als zoon, die zijn vader een film heeft zien regisseren. Nostalgie is niet iets wat we kiezen, het kiest ons. Als je als kind iets bijzonders ziet, dan denk je niet bij jezelf: ik sla dit op in mijn psyche, om hier over veertig jaar een emotionele reactie van te krijgen. Het is onvermijdelijk. Dit is hoe we zijn. Dit is cultuur.

In kunst en verhalen proberen we om emoties uit te lokken. Dit is altijd al zo geweest en zal ook altijd blijven bestaan. Het is gezond om hier vragen te stellen over de impact van nostalgie, maar het is niet iets waar we als filmmakers een keuze in hebben. Ik vind het heel gezond om vragen te stellen over het gewicht van nostalgie en over de overvloed eraan, maar het is niet iets waar we voor kiezen.

  • Vonden jullie deze laatste vraag vervelend?

JR: Nee, helemaal niet. Ik denk dat onze meest nostalgische films Monster House en Juno zijn. Je hebt geen walkietalkies en fietsen nodig om iets nostalgisch te maken.

GK: Nee, het is juist heel fijn om met elkaar te praten over de film. Bedankt!

  • Bedankt voor jullie tijd. Ik wens jullie nog veel plezier in Amsterdam en veel succes met de film!

 

Jason Reitman is geboren in 1977 in Canada en is de zoon van regisseur/producent Ivan Reitman. Hij debuteerde in 2005 met Thank You for Smoking en maakte daarna onder andere Juno en Up in the Air. Regisseur Gil Kenan is geboren in 1976 in Engeland en debuteerde in 2006 met Monster House. Daarna maakte hij onder andere City of Ember en in 2015 Poltergeist. 

Ghostbusters: Afterlife draait nu in de bioscoop.

Wil je meer interviews lezen als dit Ghostbusters: Afterlife interview met Jason Reitman en Gil Kenan? Kijk in onze rubriek Interviews!

Ghostbusters: Afterlife interview: © 2019-2021 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Universal Pictures, Foto’s: Bart van der Putten

Ghostbusters Afterlife - De nieuwe Ghostbusters
Ghostbusters Afterlife interview – Een nieuwe generatie Ghostbusters

Dirk Middelwaart

Dirk kreeg zijn eerste Suske en Wiske toen hij vijf jaar was. Vanaf dat moment is de liefde voor strips begonnen en nooit meer over gegaan. Naast Europese strips leest hij net zo graag comics en manga. In de jaren 80 kwam daar een nieuwe liefde bij: film. Dirk was vaste klant in de videotheek en keek het liefst actie, fantasy, horror, anime en sciencefiction. In de jaren 90 maakte hij voor het eerst kennis met de PlayStation en speelde blaren op zijn duimen met Tekken en Soulblade. Tegenwoordig vindt hij nog steeds alles leuk, maar moet hij zijn kostbare tijd verdelen. Films komen daarbij op de eerste plaats, op de voet gevolgd door strips en mocht er tijd over zijn dan slingert hij de PlayStation 3 aan.

…en die eerste Suske en Wiske staat nog steeds stukgelezen in de kast.

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Official Superhero Merchandise