Hostile Dimensions recensie – Modern Myths

Hostile Dimensions recensie – Found footage horror vol creativiteit

Filmmakers die in het onafhankelijke circuit opereren, moeten vaak met weinig middelen hun verhaal vertellen. Creativiteit speelt dan een sleutelrol en – zoals we in 1999 hebben gezien – kan dat leiden naar monstersuccessen als The Blair Witch Project. Op filmfestivals zie je zulke films dan vaak als eerste en op Imagine Fantastic Film Festival is dat niet anders. Niet dat we de nieuwe Blair Witch voor je hebben, maar wel een hele leuke, onverwachte sciencefiction horror van de Schotse regisseur Graham Hughes. Lees André’s Hostile Dimensions recensie!

Volg onze Imagine 2023 recensies in de Imagine Film Festival 2023 special.

Hostile Dimensions recensie – PosterAf en toe wordt een film zo groot, dat het zijn medium overstijgt en een cultuurfenomeen wordt. Neem bijvoorbeeld The Exorcist – dit jaar vijftig geworden – en probeer maar iemand te vinden bij wie de titel niet minstens een spontane trek in snert veroorzaakt.

Zo ging het ook met een horrorfilm uit 1999 over in het bos van Maryland teruggevonden tapes van drie vermiste documentairemakers. Tenminste, als je de geniale marketingcampagne van die film mag geloven. In ieder geval beleeft het “found footage” subgenre met The Blair Witch Project, want daar hebben we het over, zijn hoogtepunt.

Graham Hughes movie at Imagine 2023

Found footage als recept voor succes

Found footage bestaat al langer, met Cannibal Holocaust uit 1980 als officieus beginpunt. Regisseur Ruggero Deodato deed zo goed zijn best, dat de acteurs op live televisie moesten verschijnen om zijn onschuld te bewijzen. Echter heeft The Blair Witch Project ervoor gezorgd (met zijn 250 miljoen een van de succesvolste onafhankelijke films ooit) dat het filmlandschap in de jaren 2000 volledig veranderde.

Titels als VHS, REC, Paranormal Activity en Cloverfield; het zijn allemaal films die hun bestaan te danken hebben aan de heks uit 1999. En zoals vaker met succes, wordt het behoorlijk uitgemolken en heb je op den duur alles wel gezien. Maar toch is er af en toe nog een filmmaker die je weet te verrassen. Een filmmaker als Graham Hughes (The Big Slick, Death of a Vlogger).

Joma West als Ash

Hostile Dimensions recensie – Mysterieuze deuren

In zijn Hostile Dimensions maken we kennis met Sam (Annabel Logan) en Ash (Joma West). Zij zijn twee documentairemakers die net een matig ontvangen project achter de rug hebben en snel verder willen. Na het vinden van een online filmpje over een graffiti-artiest die verdwijnt in een deur, gaat Ash op onderzoek uit. Er lijkt inderdaad iets vreemds aan de hand te zijn en de twee hebben hun nieuwe project.

Via cameraman Brian (regisseur Graham Hughes) komen ze uit bij de deur en dit blijkt een doorgang te zijn naar iets vreemds. Als twee nieuwsgierige mensen willen ze daar natuurlijk het fijne van weten en gaandeweg ontdekt het duo steeds meer. Op zoek naar de graffiti-artiest komen ze terecht bij een professor in het mystieke (Cedric Gall) die meer weet te vertellen over zulke doorgangen. En uiteraard wordt alles zorgvuldig gedocumenteerd op camera.

Hostile Dimensions

Hoofdpersonen met wie je meeleeft

De kracht van de film ligt in zijn eenvoud. Op papier lijken veel van de ideeën nergens vernieuwend. Het klinkt als de deuren uit Monsters Inc. meets the multiverse. Toch weet Hughes er – mede door de found footage-insteek – iets unieks van te maken. Het perspectief van de kijker valt weg: we zien alles door de ogen van de hoofdpersonen, waardoor we er veel meer bij betrokken zijn.

Ook de chemie tussen de paar acteurs die de film rijk is zorgt voor een unheimlich gevoel als ze door donkere, lege hallen lopen. Je voelt met ze mee, je wil niet dat ze iets overkomt. Logan en West hebben ook een goede timing, waardoor er ook nog iets te lachen is.

Joma West als Ash in Hostile Dimensions

Hostile Dimensions recensie – Creative horror om van te genieten

Found footage kan soms resulteren in “makkelijke” horror. Je krijgt goedkope jumpscares, er is nauwelijks narratief en verschrikkelijk camerawerk. Met Hostile Dimensions maakt Graham Hughes echter een fantastische film met een minimaal budget.

Die creativiteit doet afvragen wat de man met een echt budget kan, zolang hij dezelfde mate van creativiteit kan vasthouden. Zijn Death of a Vlogger uit 2019 is ook een zeer sterke film met eveneens een found footage/documentaire stijl. Hopelijk mogen we nog lang van zijn creativiteit genieten!

Titel: Hostile Dimensions
Regisseur: Graham Hughes
Acteurs: Stephen Beavis, Cedric Gall, Josie Rogers, Annabel Logan
Uitgever: Enlightened Monster Productions
Genre: Horror / Sciencefiction

Hostile Dimensions  is te zien op Imagine Film Festival 2023 op deze tijden:

• 3 november om 14:15 in LAB111 zaal 2

Tickets en tijden vind je op de Hostile Dimensions -pagina.

Bekijk hier de Hostile Dimensions  trailer:

Imagine Film Festival 2023

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Fantastic Film Festival 2023 van 25 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2023 special!

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Enlightened Monster Productions

Stephen Beavis als Brian in Hostile DimensionsAnnabel Logan als Sam in Hostile Dimensions