The Invisible Fight recensie – Modern Myths

The Invisible Fight recensie – Laat me je Kung Fu zien!

Strijd is een belangrijk onderwerp in fantastische fictie. Niet alleen de strijd tussen de sterren, tegen gruwelijke monsters of het wapengekletter op het slagveld in epische fantasy, maar vooral ook de strijd die personages onderling en met zichzelf voeren. Ook religie kan daar een rol in spelen. Geloven is hard werken, zeker in een cynische wereld of als jij door het leven wordt tegengewerkt. In The Invisible Fight (Nähtamatu võitlus) van de Estlandse regisseur Rainer Sarnet (November) gelooft een Russische soldaat dat hij uitverkoren is voor een groter doel. Begeleid door de metal van Black Sabbath en onverslaanbare Kung Fu, zoekt hij naar verlichting. Maar waar op het platteland van de Sovjet-Unie vind je dat? Lees onze The Invisible Fight recensie!

Volg onze Imagine 2023 recensies in de Imagine Film Festival 2023 special.

The Invisible Fight recensie - PosterDrie Chinese monniken (de drie wijzen uit het oosten, snap je?) vallen in 1973 een Russische legerpost aan. Ze gebruiken hun Kung Fu om elke soldaat daar uit te schakelen. Met hun gettoblaster en mythische Crouching Tiger, Hidden Dragon-vechtkunst zijn ze onverslaanbaar en inspireren ze de enige overlevende van de slachtpartij: Rafael (Ursel Tilk).

Deze jonge soldaat heeft nu gezien wat het leven te bieden heeft en gelooft dat hij voorbestemd is tot meer. Hij laat zijn haar groeien, loopt op de maat van de metal van Black Sabbath en poetst zijn felrode Trabant op tot die glimt als een dure sportwagen. Rafael weet het zeker: hij leeft en zijn Kung Fu zal hem ver brengen!

Laat je Kung Fu zien in The Invisible Fight

Wensdenken tot de realiteit ingrijpt

In de plaatselijke dancing komt hij er echter al snel achter dat wensdenken je ver brengt, tot de realiteit anders bepaalt. Rafael valt als een blok voor de mooie Rita (Ester Kuntu (Firebird)), maar wordt tijdens een aanstekelijk dansmuziekje op zijn nummer gezet door een andere vent. Ook de collega in de garage waar Rafael werkt denkt het zijne van Rafaels nieuwe levensvisie.

Maar zoals we weten uit elke klassieke jaren 70 Kung Fu-film, ontsluit de kracht van een ongeslepen held zich pas als hij onderwezen wordt door een meester. Wanneer zijn Trabant motorpech krijgt voor een Russisch-Orthodox klooster, ziet Rafael dit opnieuw als een teken. Hier moet hij zijn om zich volledig te kunnen wijden aan zijn droom.

Russisch orthodox tijdens Imagine 2023

The Invisible Fight recensie – Monty Pythonesque humor

Inmiddels zal je erachter gekomen zijn of je The Invisible Fight de beste film ooit vindt, of dat je niet weet wat je ermee aan moet. In het klooster barst de Monty Pythonesque humor namelijk pas echt los. En als dat je ding niet is, ben je verloren. Of dichter bij huis: vind je de films van Alex van Warmerdam als De jurk en Ober leuk, dan moet je hier zijn.

In het klooster blijken de Russisch-Orthodoxe monniken – net als in de kloosters van het nog Verdere Oosten – hun mystieke rituelen liefst voor zichzelf te willen houden. Rafael wordt voor clown uitgemaakt, maar zelfs zij moeten inzien dat er iets speciaals aan de jongen is. Rafael wordt toevertrouwd aan de, eveneens jonge, monnik Irinei (Kaarel Pogga) die hem de gebruiken van het klooster en het geloof moet leren. Ook om Irinei zelf een lesje in nederigheid te geven.

Nähtamatu võitlus - The Invisible Fight recensie

Mystiek en religie door de lens van Kung Fu

Naar eveneens goed filmgebruik, is Rafael eigenwijs en Irinei jaloers. De broeders beginnen elkaars concurrent te worden en ook het geloof van Irinei wordt op de proef gesteld. Hij leeft namelijk voor het idee dat hij de opvolger zal zijn van meester Nafanail (een ontwapenende Indrek Sammul (Pilvede all)) en Rafael kan dat in gevaar brengen…

Maar eigenlijk is dat hele verhaal slechts aankleding voor een bijzonder geestige satire op het (Russische) geloof. Regisseur Rainer Sarnet leerde ik kennen tijdens een eerdere editie van het Imagine Fantastic Film Festival, waar ik het geweldige November van hem zag. Dat was een film over volksgeloof en folklore. Nu richt de regisseur zijn pijlen op de mystiek van religie, door de lens van jaren 70 Kung Fu.

Ursel Tilk als Rafael - The Invisible Fight

The Invisible Fight recensie – Kijken in gezelschap

The Invisible Fight moet je in de bioscoop zien. Niet per se vanwege het grote scherm, maar omdat dit een film is waarvan je moet genieten met een publiek om je heen. Als de Russisch-Orthodoxe monniken op een rijtje het beeld in marcheren als een soort zeven dwergen uit het sprookje van Sneeuwwitje, kan je niet anders dan in een deuk liggen. Slapstick kan zeer overdreven zijn, maar in deze film heeft het zeker een functie.

Als Rafael namelijk aan zijn lotsbestemming twijfelt, legt meester Nafanail dat uit als het teken van de ware Messias. Vervolgens struikelt hij over zijn eigen benen. Je blijft gewoon lachen. Hij ziet er dan ook uit als een bizarre Merlijn of Gandalf in het zwart, met mystieke tekens op zijn kleren en een dik elastiek dat zijn bril op zijn hoofd houdt. Je moet het zelf zien.

Nähtamatu võitlus recensie - Modern Myths

Een serieuze boodschap achter de satire

Maar achter de lach zit wel degelijk een verhaal om over na te denken. Rafael is tot over zijn oren op Rita, maar zijn geloof beperkt haar tot de rol van huisvrouw, onderdanig aan de man. Is zij dan nog wel de vrijgevochten vrouw waar hij verliefd op werd?

Theatraal en dramatisch komt het tot een conflict tussen de twee. Kiest Rafael voor het celibaat en de verlichting, of zet hij zijn Kung Fu in voor de liefde?

Ursel Tilk als Rafael in The Invisible Fight

The Invisible Fight recensie – Het is maar wat je gelooft

Al die wonderbaarlijke, waanzinnige elementen worden – zoals gezegd – begeleid door de dreunende muziek van Black Sabbath en de gracieuze bewegingen van Kung Fu. Daarbij krijgt de satire vorm door slapstick en humor a la Monty Python. De acteurs doen stuk voor stuk uitstekend hun best. Ze weten – zoals in de beste komedies – met uitgestreken gezichten de gekste scènes te leveren. Je kan niet anders dan met een goed gevoel de bioscoop uit lopen.

Rainer Sarnet laat met The Invisible Fight zien dat de leer en de handelingen van het Christelijke geloof niet veel verschillen van die van de Oosterse spiritualiteit uit Azië. En – als je er op een bepaalde manier naar kijkt – eigenlijk ook zeer absurd zijn. Het is maar wat je gelooft…

Titel: Nähtamatu võitlus (The Invisible Fight)
Regisseur: Rainer Sarnet
Acteurs: Ursel Tilk, Kaarel Pogga, Ester Kuntu, Indrek Sammul
Uitgever: Homeless Bob Productions
Genre: Satire

The Invisible Fight is te zien op Imagine Film Festival 2023 op deze tijden:

• 2 november om 16:30 in LAB111 zaal 1

Tickets en tijden vind je op de The Invisible Fight-pagina.

Bekijk hier de The Invisible Fight trailer:

Imagine Film Festival 2023

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Fantastic Film Festival 2023 van 25 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2023 special!

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Homeless Bob Productions

Ursel Tilk als Rafael