Knock at the Cabin blu-ray recensie – Modern Myths

Knock at the Cabin blu-ray recensie – Een onmogelijke keuze om de wereld te redden

We maken ons hele leven keuzes. Sommige keuzes zijn simpel en andere zijn wat ingewikkelder, maar het komt zelden voor dat je een ondenkbare keuze moet maken. Zou jij zo’n keuze kunnen maken om je familie of de mensheid te redden? Dat is de vraag die in de nieuwste film van M. Night Shyamalan centraal staat. Lees onze Knock at the Cabin blu-ray recensie!

Met het verrassende einde van The Sixth Sense (1999) werd regisseur M. Night Shyamalan in één klap wereldberoemd. Het schepte verwachtingen bij zijn volgende films die hij niet altijd kon waarmaken. Met The Last Airbender (2010) en After Earth (2013) bijvoorbeeld, sloeg hij de plank flink mis. Toch blijft de regisseur ons regelmatig verrassen, zoals bijvoorbeeld met zijn superhelden trilogie Unbreakable (2000), Split (2016) en Glass (2019).

Ik ben groot fan van zijn The Visit (2015) en – ondanks het wat tegenvallende Old uit 2021 – keek erg uit naar Knock at the Cabin, waarin de Indisch/Amerikaanse regisseur weer helemaal in vorm is. De centrale ondenkbare keuze die de basis van het verhaal vormt, geeft de film een extra lading. Je leeft niet alleen mee met de personages, maar denkt zelf ook na wat jij in een dergelijke situatie zou doen.

Kristen Cui is Wen, Jonathan Groff is Eric en Ben Aldridge is Andrew

Knock, knock… Who’s there?

De zevenjarige Wen (Kristen Cui) is met haar vaders Eric (Jonathan Groff (Mindhunter, The Matrix Resurrections) en Andrew (Ben Aldridge (The Titan, Pennyworth)) op vakantie in een afgelegen blokhut in de natuur. Tijdens het buitenspelen wordt het meisje benaderd door de grote en vriendelijke Leonard (Dave Bautista (Guardians of the Galaxy Vol. 3, Blade Runner 2049)). Wanneer hij haar allerlei vragen stelt, vertrouwt Wen het niet en besluit om haar vaders te roepen.

Leonard blijkt echter niet alleen te zijn en samen met drie andere vreemdelingen klopt hij aan de deur van de blokhut. Het gezin ziet dat het viertal gewapend is en probeert hen buiten de deur te houden. Toch lukt het Leonard en de rest om de blokhut binnen te dringen. Het gezin krijgt te horen dat het einde van de wereld nabij is. Dit kan voorkomen worden, maar hiervoor moet het gezin wel een onmogelijke keuze maken.

Vier vreemdelingen in Knock at the Cabin

Knock at the Cabin blu-ray recensie – Kleine setting, groots mysterie

The Cabin at the End of the World - Paul Tremblay
The Cabin at the End of the World

Het zal je maar gebeuren dat er vier gewapende gasten voor je vakantiewoning staan. De schrik zit er dan ook meteen in. Je vraagt je meteen af wat er aan de hand is. Wat doen ze daar? Hoe komen ze erbij dat de wereld vergaat? M. Night Shyamalan neemt geduldig de tijd om dit mysterie te ontrafelen. Hij doet dat opnieuw verrassend en laat zien dat hij nog steeds die “Sixth Sense”-kwaliteit heeft, zonder in herhaling te vallen.

M. Night Shyamalan kan dan ook goed een verhaal vertellen, zeker als de setting wat kleiner, intiemer en duisterder is. Hij liet dat al eerder goed zien in The Visit. Dit zal ook de reden zijn waarom films met een groter budget van deze regisseur toch minder goed aanslaan bij het publiek. Deze nieuwe film is overigens gebaseerd op het boek The Cabin at the End of the World van auteur Paul Tremblay. Samen met Steve Desmond en Michael Sherman heeft M. Night Shyamalan dit verhaal bewerkt tot een screenplay.

Kristen Cui als Wen in Knock at the Cabin

Dave Bautista valt op

M. Night Shyamalan weet in Knock at the Cabin precies hoe hij zijn verhaal wil vertellen. Hij heeft voor deze film ook een aantal uitstekende acteurs om zich heen verzameld. De manier waarop hij met deze acteurs werkt en wat hij van hen verlangt, komt goed naar voren in een van de extra’s op de blu-ray: “Choosing Wisely: Behind the Scenes of Knock at the Cabin”. Het acteerwerk van het gezin, maar ook van de indringers, is erg goed en geloofwaardig.

Dave Bautista is hierbij het opvallendst met zijn reusachtige verschijning als de vriendelijke, maar tegelijkertijd dreigende, Leonard. Hij laat in deze film zien dat hij meer is dan alleen een (buitenaardse) krachtpatser.

Knock at the Cabin recensie - Modern Myths

Knock at the Cabin blu-ray recensie – Vier op een rij

Twee van de andere indringers worden gespeelt door Nikki Amuka-Bird (Old, Jupiter Ascending) en Abby Quinn (Shithouse, Black Mirror). Beide dames staan achter hun boodschap, maar zijn hier duidelijk niet blij mee.

Alleen Rupert Grint (de Harry Potter-reeks, Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities) is wat dreigender dan de rest. De angst van de vaders en hun dochter tegenover de overtuiging van de indringers schept een dreigende sfeer, waarbij je steeds in twijfel trekt wie nu de waarheid spreekt.

Rupert Grint als Redmond

Daar wordt aan de deur geklopt

Het beeld en geluid van de blu-ray is uitstekend. Het maakt niet uit of de film zich binnen of buiten de blokhut afspeelt, de 1080p beeldkwaliteit blijft messcherp. De Engelse en Duitse geluidstrack is Dolby Atmos. We hebben hier niet te maken met een explosieve film, dus ik kan alleen concluderen dat de helderheid van de dialogen prima in orde is. Naast de hoofdfilm zorgt Universal Pictures uiteraard ook voor wat leuke extra’s.

Zo is de eerdergenoemde “Choosing Wisely: Behind the Scenes of Knock at the Cabin” een informatieve feature waarin de cast en crew uitgebreid praten over de film. De “Deleted Scenes” voegen niet veel toe en dat geldt ook voor de “Chowblaster Infomercial – Extended”. Het is een uitgebreide scène die ook in de film zit. Net als de legendarische regisseur Alfred Hitchkock, maakt M. Night Shyamalan altijd een cameo in zijn eigen film. Verder worden in “Tools of the Apocalypse” de wapens van de indringers onder de loep genomen en in “Drawing a Picture” kan je zien dat het werken met storyboards erg belangrijk is voor Shyamalan. Tot slot laat de jonge hoofdrolspeelster in “Kristen Cui Shines a Light” zien hoe het is om mee te werken aan een film.

Kristen Cui als Wen en Jonathan Groff als Eric

Knock at the Cabin blu-ray recensie – Met de deur in huis vallen

Met Knock at the Cabin doet M. Night Shyamalan weer waar hij goed in is: het neerzetten van een spannend en mysterieus verhaal, waarbij je niet weet waar het naar toe zal gaan. Het lukt hem echter niet om de spanning de volledige film vast te houden.

Ondanks dat, heb ik met veel plezier gekeken naar deze film en meegeleefd met de personages. Een einde als van The Sixth Sense had ik niet verwacht en dat is misschien ook wat teveel gevraagd. Ik hoop dat M. Night Shyamalan zich in de toekomst blijft focussen op dit soort projecten, want in deze thrillers blijft hij heer en meester.

Knock at the Cabin is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Knock at the Cabin
Regisseur: M. Night Shyamalan