Renfield recensie - Modern Myths

Renfield recensie – Het hulpje van Dracula pikt het niet langer

Het is lastig om uit een toxische relatie te stappen. Vooral als je Renfield heet en je meester de aartsvampier graaf Dracula is. In deze stripboekachtige film gebaseerd op het klassieke Dracula van Bram Stoker, probeert Renfield (Nicholas Hoult) weer een eigen leven op te bouwen na eeuwenlange dienstbaarheid aan Dracula (Nicolas Cage). Het resultaat is een over-the-top horrorkomedie boordevol bloederige actie die je vooral moet zien vanwege de acteerprestatie van Nicolas Cage. Of je bloed ook sneller gaat stromen door de rest van de film, lees je in onze Renfield recensie!

Zet ook je tanden in onze Renfield winactie en win vrijkaartjes!

Renfield recensie - PosterHorror en komedie liggen dicht bij elkaar. Beide vertelvormen moeten het hebben van onverwachte gebeurtenissen, scherpe dialogen en fysieke visuele elementen. Geen wonder dus dat horror-regisseurs gevraagd worden om superheldenfilms te maken (zoals James Wan voor Aquaman en James Gunn voor Guardians of the Galaxy). Sinds Marvel met Iron Man in 2008 een succesformule bedacht waarin bovenstaande elementen gecombineerd worden, zien we steeds meer films in deze mal gegoten worden.

Ook Renfield is een film in deze stijl, niet in de laatste plaats omdat het idee van het verhaal afkomstig is van Robert Kirkman. Deze comics auteur creëerde Invincible en The Walking Dead, was schrijver bij Marvel Comics, is partner bij Image Comics en is mede-oprichter van het entertainment bedrijf Skybound Entertainment. Als producer van Renfield zie je zijn invloed – als je bekend bent met zijn werk – overal in terug. Het resultaat is een horrorfilm met een soms vreemd gevoel voor humor en veel, heel veel over-the-top bloederige actie. Heb je net Cocaine Bear achter je kiezen? Bereid je dan maar voor op de overtreffende trap…

Renfield recensie - Nicholas Hoult

Nicolas Cage in een glansrol

Ergens is het jammer dat Renfield zich zo te buiten gaat aan overdreven actie waar de gore je om de oren vliegt. Want tegelijkertijd zit er een bijzonder stijlvolle horrorfilm in het geheel verstopt, met mooie knipogen naar de klassieke Universal monsterfilms van weleer. Nicolas Cage (Kick-Ass, Color Out of Space) heeft zich voor deze nieuwe incarnatie van Dracula laten inspireren door Bela Lugosi die de Transsylvanische graaf in Dracula in 1931 voor altijd in de filmgeschiedenis zou verankeren.

Als Renfield (Nicholas Hoult (The MenuTolkien)) terugdenkt aan hoe het allemaal begon, zie je Cage hem als Dracula verwelkomen in zijn kasteel in prachtig zwart-wit, met een spotlight op de ogen van de acteur. Blijf ook zitten voor de aftiteling die eveneens een ode is aan de klassieke Universal monsterfilms.

Modern Myths recensie - Nicolas Cage als Dracula

Renfield recensie – Bela Lugosi ontmoet Dr. Evil

Dracula - Bram Stoker
Dracula door Bram Stoker

Maar toch ontkomt deze moderne Dracula van regisseur Chris McKay (The Tomorrow War) niet helemaal aan de komedie die in de film gepropt is. Cages Dracula heeft namelijk ook de manische elementen van Dr. Evil uit de Austin Power-films en besluit het moderne leven te omarmen. Hij is een ware “rebel in disguise”. Toch is de rol van deze aartsvampier op het lijf van Nicolas Cage geschreven en zou je Renfield enkel al voor zijn bijdrage moeten zien.

Maar het draait natuurlijk om Renfield zelf. Dit hulpje van Dracula is niet zo beroemd als Igor van Dr. Frankenstein dat wel is. Hij heeft in het oorspronkelijke Dracula-verhaal van Bram Stoker slechts een bijrol. Renfield is de krankzinnig geworden vastgoedadvocaat die opgevolgd wordt door Jonathan Harker, die wel onder de invloed van Dracula uitkomt. In het prachtige Bram Stoker’s Dracula van Francis Ford Coppola uit 1992 wordt Renfield geweldig gespeeld door muzikant Tom Waits, maar wordt door Dracula vermoord, omdat hij zijn meester verraadt.

Nicolas Cage als Dracula en Shohreh Aghdashloo als Bellafrancesca Lobo

Zelfreflectie in New Orleans

In Renfield is Robert Montague Renfield echter al eeuwenlang de steun en toeverlaat van graaf Dracula, al zit hun onsterfelijke “leven” in het slop. Keer op keer vergaart Dracula enorme macht, om vervolgens tegengehouden te worden door vampierjagers, waarna hij – met behulp van Renfield – zijn krachten weer moet verzamelen.

Tijdens deze laatste “transitieperiode” heeft Renfield er genoeg van. De film speelt zich af in onze tijd in New Orleans en het slaafje van Dracula heeft last van zijn geweten. Wat is er nog voor hem in dit leven weggelegd?

Modern Myths recensie - Nicholas Hoult als Renfield

Renfield recensie – Je staat er niet alleen voor

Renfield vindt gehoor bij een praatgroep waarin slachtoffers van toxische relaties hun hart kunnen luchten. De mannen en vrouwen die door hun partner misbruikt worden – of gedwongen worden naar Ska te luisteren – moeten leren voor zichzelf op te komen en ook Renfield probeert dat.

Maar goed, als je meester zich in een zwerm vleermuizen kan veranderen en over hypnotische krachten beschikt, valt een einde maken aan een relatie niet mee.

Nicholas Hoult als Renfield en Nicolas Cage als Dracula

Dracula versus de Universal monsters

Als Renfield de volgende slachtoffers voor zijn meester uitzoekt, gaat er iets mis. De maffiafamilie Lobo kruist het pad van Renfield en Dracula en hun belangen raken verstrikt met die van de vampier. “Lobo” betekent natuurlijk “wolf” en daarmee heb je weer een knipoog naar de Universal monsterfilms te pakken, waarin de monsters het onderling vaak met elkaar aan de stok kregen. Verwacht zelfs een soort monster van Frankenstein, gecombineerd met The Texas Chain Saw Massacre. Zoals gezegd, de film is nogal over-the-top.

Middenin al deze chaos bevindt zich agente Rebecca Quincy (Awkwafina (The Little Mermaid, Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)). Zij is de Lobo-familie op het spoor om haar vermoorde vader – Captain Quincy – te wreken. Samen met Renfield zit ze klem tussen Dracula, de Lobo’s en de corruptie in de stad. Zet je ook hier schrap voor veel stripboekenlogica en superheldenactie.

Awkwafina als Rebecca in Renfield

Renfield recensie – Een bloederige, over-the-top traktatie

Superheldenactie? Jazeker, Renfield eet in deze films geen insecten als zielige imitatie van zijn meester, maar krijgt daadwerkelijk enorme kracht als hij spinnen, vliegen en andere kruipende beestjes verorbert. De gevechten met de handlangers van de Lobo’s die volgen, moet je zien om te geloven. Wat mij betreft had dit wel iets ingetogener gemogen.

Tot slot geeft de film je een beetje een vreemde boodschap mee om uit een toxische relatie te ontsnappen. Het is blijkbaar noodzakelijk dat de narcist die jou in zijn macht heeft, letterlijk én figuurlijk uit je leven moet verdwijnen. Zelfs voor een stripboek is dat nou niet een heel gezonde aanbeveling. Kortom: sta er niet te lang bij stil. Ga voor deze popcorn horrorkomedie en zet je verstand op nul. Maar let dus wel even op Cage; hoe hij Dracula neerzet, is voor het overgrote deel een ware, bloederige traktatie!

Renfield draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Renfield
Regisseur: Chris McKay