Koning van het Sintelwoud recensie - Modern Myths

Koning van het Sintelwoud recensie – Volg je eigen pad!

Roxan las Koning van het Sintelwoud, het nieuwe boek van Jen Minkman (Mijn Hart van IJs). Deze young adult neemt je mee in een sprookje gebaseerd op de Slavische folklore in het middeleeuwse Rusland. Wat je in deze setting tegenkomt, lees je in onze Koning van het Sintelwoud recensie!

Vasilisa wordt samen met haar tweelingzus Morana opgevoed door haar moeder Sorsha in het gezegende dorpje Soemrak. Dit ligt aan de rand van het vervloekte Sintelwoud, waar Koning Jarilo heerser is. Over Morana wordt een legende verteld: Ooit – “davnim-davno” (Kroatisch voor “lang geleden”) – was er eens een tweeling. Twee zusjes, Vasilisa en Morana. Maar Morana was getekend door de goden. Op haar voorhoofd stond het symbool van de oppergod Perun.

Morana is voorbestemd om op haar zeventiende verjaardag tijdens het festival van Zwartzon te trouwen met de koning van het Sintelwoud. Vasilisa zou dan alleen achterblijven en haar zus nooit meer terugzien.

Nu dat moment nadert, worstelen beide zusjes met de onzekerheid van de toekomst. Want hoe gaat het verhaal verder na de laatste bladzijde die geschreven staat?

Het leven loopt altijd anders

Op de dag van het festival is het echter Vasilisa die het bos in wordt gelokt. En dat verandert het verhaal waar ze haar hele leven in heeft geloofd. Zo begint Vasilisa aan haar eigen verhaal en komt ze erachter dat daarin niets overeenkomt met wat haar altijd is verteld. Vergezeld door woudgeesten en tovenaars moet ze het nu opnemen tegen de oppergoden van leven en dood om zo haar eigen lot te herschrijven.

Koning van het Sintelwoud recensie – Hades en Persephone

Elke cultuur heeft zijn eigen verhalen over het ontstaan van de seizoenen en de cirkel van het leven. De cirkel met het sterven van de natuur in de winter en haar wedergeboorte in de lente. In het verhaal dat Jen Minkman in Koning van het Sintelwoud vertelt, herken ik veel parallellen met de Griekse mythe van Hades en Persephone. Maar de goden Perun, Veles en Mokosh – die Jen Minkman gebruikt om haar nieuwe verhaal te vertellen – hebben wel degelijk hun oorsprong in de Slavische mythen. Ze spelen een rol in de verhalen van voor de bekering, tot het christendom van Rusland vanaf de middeleeuwen.

Verhaal voor bij het kampvuur

Hamley Books classificeert Koning van het Sintelwoud als een young adult voor 14+. Ik zou het zelf eerder beschouwen als een jeugdboek. Ik denk dat jongere lezers dit boek ook prima kunnen begrijpen en waarderen. Omdat het boek is geschreven als een klassiek sprookje – met een hoog tempo en relatief weinig achtergrondinformatie – mist het verhaal naar mijn smaak soms wat complexiteit.

Er is door het snelle tempo en het beperkte aantal bladzijdes weinig ruimte voor ontwikkeling en groei van de personages. Aan de andere kant past dat ook in het genre. Koning van het Sintelwoud volgt daarmee de standaard opbouw van een sprookje dat eigenlijk door een verhalenverteller bij een kampvuur moet worden verteld op een donkere winteravond.

Koning van het Sintelwoud recensie – Een klassiek sprookje met een twist

Maar Jen Minkman weet zeker een moderne draai aan haar sprookjesfiguren te geven. Hier vind je geen prinsessen die in torens wachten tot ze gered worden door de prins op het witte paard. Vasilisa neemt het heft in eigen handen om zichzelf en haar tweelingzus te redden uit het verhaal dat al eeuwen wordt verteld in haar dorp. Hou je van Russische folklore en sprookjes, dan is Koning van het Sintelwoud iets voor jou!

Titel: Koning van het Sintelwoud
Auteur: Jen Minkman
Uitgever: Hamley Books