Lamb recensie - Modern Myths

Lamb recensie – Confronterende IJslandse mythe vol weemoed

In sprookjes lees je regelmatig hoe een kinderloos stel op een bijzondere manier toch een baby krijgt. Dat dit niet altijd goed afloopt, bewijst ook de IJslandse film Lamb. Op een afgelegen boerderij in de wilde IJslandse natuur vinden Maria (Noomi Rapace) en Ingvar (Hilmir Snær Guðnason) een lammetje in hun schuur. Het wezentje is heel bijzonder en Maria en Ingvar nemen het in huis alsof het van hunzelf is. Maar in IJsland geeft en neemt de natuur. Lees in onze Lamb recensie hoe deze prachtige, ruige film je recht in je hart raakt.

Vrijkaartjes winnen voor Lamb? Doe mee met onze Lamb winactie!

Lamb recensie - PosterWie in Scandinavië en de omringende noordelijke landen op vakantie is geweest, begrijpt waarom mythologie en folklore daar zo alledaags is. In de ruige natuur lijkt achter elke rots een aardmannetje verborgen te zitten en elke grot kan een trollenhol zijn. In verhalen als Ronja de roversdochter van de Zweedse Astrid Lindgren of de film Trollhunter van de Noorse regisseur André Øvredal kun je die mythische wezens in de schemer makkelijk tegen het lijf lopen.

Ook in Lamb voel je deze mystiek in elke scène. De boerderij van Maria (Noomi Rapace (Prometheus, Millennium, Bright)) en Ingvar (Hilmir Snær Guðnason (A White, White Day)) staat midden in de bergen. Als het duister valt, komen de oude legendes tot leven. En je weet dan nooit wat er door de velden en de dalen dwaalt.

Noomi Rapace als Maria en Hilmir Snær Guðnason als Ingvar

Onrust in de schaapskooi

Na een bijzonder mistige en mystieke nacht is het onrustig in de schaapskooi van het stel. Niet veel later vinden Maria en Ingvar daar een lammetje; een zeer bijzonder wezentje. Voor Maria en Ingvar lijkt het een godsgeschenk om de rouw die het stel te verwerken heeft te doorbreken. Ze nemen het lammetje in huis en zorgen voor haar.

Langzamerhand komt de liefde in het leven van Maria en Ingvar terug. En het is vooral Maria die haar nieuwe kans met het lammetje met hand en tand verdedigt. Als Ingvars broer Pétur (Björn Hlynur Haraldsson (Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga)) berooid aan komt waaien, denk je dat de film een bepaalde kant op zal gaan. Maar ook nu weet regisseur Valdimar Jóhannsson je op een hartverwarmende manier te verrassen.

Werken op het IJsland

Lamb recensie – Reis mee naar IJsland

Lamb is het debuut van Jóhannsson als regisseur. Maar de IJslander heeft al veel filmwerk op zijn naam staan. Zo werkte hij mee aan de special effects van onder andere Star Wars: Rogue One en The Tomorrow War. Daarnaast was hij als technicus bij talloze producties betrokken. In Lamb zie je al zijn ervaring terug, gecombineerd met de invloeden van zijn geboorteland.

Elk shot in de film doet je voelen alsof je zelf midden in de natuur van IJsland staat. De bergen, de bossen, de velden; alles is ongerept en dichtbij. Tegelijkertijd adem je de mystiek van de omgeving in, waarbij de ruige natuur een personage op zichzelf is. Jóhannsson doet je nadenken over hoe wij als mens omgaan met de natuur en de dieren (en wezens) die daar ook onderdeel van zijn. Welke beslissingen mogen wij wel en niet nemen? En als we zo’n beslissing nemen, heeft de natuur dan niet het recht om dat zelf ook te doen?

Noomi Rapace in Lamb

Geen woorden, maar beelden

Naast de regisseur zijn het ook de acteurs die Lamb maken tot de film die het is. Het spel van de drie hoofdrolspelers is ingetogen, maar hun emoties komen tot in detail bij je binnen. Vooral Noomi Rapace als Maria maakt een reis waar je je van het begin tot het einde betrokken bij voelt.

Regisseur Jóhannsson wist de actrice te strikken door een schetsboek aan haar te geven met daarin tekeningen van welke sfeer hij met Lamb wilde oproepen. Zelf ging hij in een ander vertrek wachten. Toen Rapace weer naar hem toe kwam, zegde ze haar medewerking toe.

Noomi Rapace - Maria

Lamb recensie – Emotioneel verhaal buiten de gebaande paden

Lamb zag ik tijdens Club Imagine in oktober 2021. Eindelijk draait deze bijzondere film dan regulier in de bioscoop. Voor liefhebbers van het fantastische genre is het een niet te missen verhaal. De mystieke elementen geven het niet alleen een bijzondere sfeer, het dwingt je ook na te denken over onze plek in de wereld.

Het is heel bijzonder dat regisseur Valdimar Jóhannsson, door vooral zijn gebruik van beeld, je weet mee te voeren in een gebeurtenis die op papier wellicht niet zo indringend zou overkomen. De gebruikte special effects storen nergens en alles is prima geloofwaardig. Zoals gezegd is dat ook de verdienste van de acteurs, waarbij vooral Noomi Rapace de rauwe emotie van het geheeld uitdraagt. Ben je dus toe aan een verhaal in de bioscoop dat buiten de gebaande paden gaat, mis Lamb dan niet!

Lamb draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Lamb
Regisseur: Valdimar Jóhannsson