Outer Range recensie - Modern Myths

Outer Range recensie – Er is een leegte in de wereld!

De sciencefictionserie Outer Range op Prime Video is om meerdere redenen interessant. Zo wordt de serie geproduceerd door Plan B Entertainment van Brad Pitt. De hoofdrollen zijn voor onder andere Josh Brolin, Imogen Poots, Tom Pelphrey en Lili Taylor. Het verhaal heeft een mythologische sciencefiction insteek en is zeer onvoorspelbaar. Kortom, eentje die we je aanraden snel op je kijklijst te zetten. Lees onze Outer Range recensie!

De Griekse god Chronos is de personificatie van tijd. Hij draagt een zandloper en een zeis. Met de zeis sneed hij een gat in de wereld en maakte zo een scheur in de kosmos tussen hemel en aarde. Het bekende werd daardoor van het onbekende gescheiden. De tijd is afkomstig van Chronos – “chrono” betekent ook “tijd”. En deze mythe krijgt opnieuw vorm als rancher Royal Abbott (Josh Brolin (Avengers: Infinity War, Dune)) een bodemloos gat in zijn veld vindt.

Het mysterieuze gat is onmogelijk dicht te scheppen met zand. Ook een zeil past er niet overheen. Kortom, Royal Abbott kan niets anders dan een afscheiding om het veld zetten en het geheim houden. Dit tot zijn grote frustratie. Want de familie Abbott heeft het al zwaar genoeg. Zijn ranch is niet rendabel, zijn schoondochter is spoorloos verdwenen, zijn buurman aast op specifiek dat veld en zijn zoons raken diep in de problemen. Kon je al die problemen maar in die bodemloze put gooien…

Outer Range recensie

Familieproblemen en een vreemdeling

Outer Range verliest geen tijd en stort je meteen in het drama. Het onverklaarbare gat in het veld wordt haast als bijzaak geïntroduceerd, terwijl Royal al genoeg aan zijn hoofd heeft. Zijn oudste zoon Perry (Tom Pelphrey (Ozark, Iron Fist)) heeft het zwaar met de verdwijning van zijn vrouw en het opvoeden van hun dochter. De jongere broer Rhett (Lewis Pullman (The Strangers: Prey at Night)) kan zich maar moeilijk op zijn rodeocarrière concentreren en moeder Cecilia (Lili Taylor (The Conjuring)) probeert iedereen bij elkaar te houden.

Maar dat gaat lastig als Royal zijn vondst geheim houdt en zijn zorgen niet deelt. Hij probeert alles zelf op te lossen, waarbij ook de vreemdeling Autumn (Imogen Poots (28 Weeks Later, Black Christmas)) niet meehelpt. Zij staat erop te kamperen op het land van de Abbotts en schijnt naar iets op zoek te zijn. Wat weet zij van het mysterieuze gat in de grond? Daar komt nog bij dat Royals verleden in nevelen is gehuld. Hij heeft zelf een gat in zijn geheugen. Of vertelt hij niet de hele waarheid over waar hij vandaan komt?

Imogen Poots als Autumn

Outer Range recensie – Van kwaad tot erger

Het gaat van kwaad tot erger als Perry en Rhett ruzie krijgen met de zonen van de buren, de Tillersons. Vader Wayne Tillerson (Will Patton (Halloween Kills, The Forever Purge)) heeft dus ook zijn oog laten vallen op het veld met het gat en hij deinst nergens voor terug om te krijgen wat hij wil. Zijn zonen zijn verwend door het succes van hun vader en zijn een stelletje etterbakken die sneller naar wapens dan woorden grijpen. Hoewel een van hen wel een goede zangstem heeft.

De humor in Outer Range is zwartgallig en vaak net zo onvoorspelbaar als het verloop van het verhaal. Als Royal aan de keukentafel in wanhoop roept “There’s a great void! A void!!” voel je de frustratie van de situatie van hem afdruipen. Maar de bizarre gebeurtenissen weerhouden hem er niet van steeds terug te keren naar het gat.

Will Patton als Wayne Tillerson

Blijven kijken naar de ontknoping

Waar Outer Range naar toe werkt blijft aflevering na aflevering onbekend. Je krijgt enkele tergende cliffhangers voor je kiezen, wat het jammer maakt dat Prime Video je wekelijks twee van de acht afleveringen voorschotelt. Je wilt het liefste blijven kijken.

Je ontkomt ook niet aan het gevoel dat dit zo’n typische serie is waarvan je enkel achteraf weet hoe alles in elkaar steekt en je ook dan pas alle gebeurtenissen in de juiste volgorde weet te zetten. Outer Range geeft je telkens het gevoel dat er meer zit achter datgene wat je daadwerkelijk gezien hebt. Dat houdt de serie zeer boeiend.

Lili Taylor als Cecilia Abbott

Josh Brolin met een cowboyhoed

Nu ben ik wel een beetje bevooroordeeld. Sinds No Country for Old Men kijk ik naar alles waar Josh Brolin met een cowboyhoed in zit. Ja André, zelfs naar Jonah Hex. Maar daarnaast is Outer Range ook gewoon een meeslepende serie met een “normaal” gezin in een bizarre situatie, zoals bijvoorbeeld ook in Dark op Netflix.

Het mythologische tintje helpt daarbij om het geheel nog interessanter te maken, al lijkt het er een beetje op dat hier zowel de Griekse god Chronos als de Titaan Kronos door elkaar gebruikt worden. Chronos had een zeis en Kronos een sikkel (wat in de serie benoemt wordt), hoewel dat ook weer bij beide het geval kan zijn. Kronos was een titaan die door zijn zoon Zeus in Tartarus geworpen werd, een diepe afgrond waar je ziel wordt gewogen en je gestraft wordt als je slecht was. Wat is dat dan toch met dat bodemloze gat?

Josh Brolin als Royal Abbott in Outer Range

Outer Range recensie – Sciencefiction om bij op te letten

Outer Range maakt dus zijn eigen sciencefiction mythe van de oude legendes. Het goede en het kwade – en de grijze gebieden daar tussenin – spelen een grote rol. De Abbotts hebben het zwaar en maken daardoor foute keuzes. En die blijven ze maken, waardoor met hen meeleven niet altijd makkelijk is.

Maar toch lijken er mogelijkheden te zijn. Mogelijkheden om het verloop van de gebeurtenissen te manipuleren. Wat je de eerste afleveringen van Outer Range ziet gebeuren, hoeft niet per se ook datgene te zijn waarmee de serie gaat eindigen. Blijf dus goed opletten, laat je verrassen en wanhoop niet. Zelfs niet als je enkel een diep, zwart gat voor je ziet…

Outer Range streamt nu op Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Outer Range
Regisseurs: Alonso Ruizpalacios, Jennifer Getzinger