Batwoman seizoen 1 recensie – Modern Myths

Batwoman seizoen 1 recensie – Superheldin staat haar mannetje op blu-ray

In Batwoman seizoen 1 – een serie die zich afspeelt in het “Arrowverse” van televisienetwerk The CW – is Batman verdwenen. Gotham City heeft een nieuwe beschermengel nodig en Kate Kane, het nichtje van Bruce Wayne, is de aangewezen persoon. Als Batwoman krijgt ze niet alleen te maken met gestoorde vijanden, maar ook met haar innerlijke demonen. Het eerste seizoen is nu uit op blu-ray en dvd. Lees Dirks Batwoman seizoen 1 recensie!

Heb je wel eens van het gezegde “Achter elke sterke man, staat een sterke vrouw” gehoord? Dit gaat zeker op wat de makers van de serie Batwoman betreft, want waar is Batman als je hem nodig hebt? Vanaf nu zorgt Batwoman voor Gotham City!

Overigens gebeurt dit vaker in de wereld van de superhelden. Superman heeft zijn nichtje Supergirl en Spider-Man slingert wel eens aan een draadje met een Spider-Woman. En Bruce Banner houdt de Hulk in zijn familie als hij het leven van zijn nichtje Jennifer Walters redt door haar een bloedtransfusie te geven. Hierdoor verandert ze in de sensationele She-Hulk.

Ook Batman kan er wat van. Hij heeft een Batgirl én een Batwoman. Over die laatste gaan we het uitgebreid hebben in deze recensie.

Ruby Rose als Kate Kane

Een compleet Arrowverse

Met superheldenfilms gaat het DC Comics nog niet zo voor de wind als Marvel, hoewel de laatstverschenen Zack Snyder’s Justice League uitstekende recensies krijgt. Op het gebied van televisieseries doet DC het een stuk beter, vooral na de start van de serie Arrow in 2012. Inmiddels heeft DC zelfs een compleet “Arrowverse” met daarin ook The Flash, Supergirl en DC’s Legends of Tomorrow.

Naast hun eigen avonturen vinden er ook regelmatig crossovers plaats. Tijdens een van die crossovers – Elseworlds geheten – werd Batwoman geïntroduceerd. Het duurde daarna niet lang voordat de vrouwelijke vleermuis haar eigen serie kreeg. Het eerste seizoen is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd.

Ruby Rose in Batwoman

Batwoman seizoen 1 recensie – …and where is the Batman?

Drie jaar geleden is Batman verdwenen. Niemand weet waar hij is en Gotham City is een puinhoop. De misdaadcijfers schieten omhoog, maar gelukkig probeert het privé-beveiligingsbedrijf van de Crows de stad nog een beetje te beschermen. Aan het hoofd staat Jacob Kane (Dougray Scott (Dark Water, Hitman, Sea Fever)). Hij is de broer van Martha Wayne, de moeder van Bruce Wayne.

Als de gewelddadige Alice (Rachel Skarsten (Fifty Shades of Grey)) en haar “Wonderland Gang” de stad op stelten zetten, krijgt Jacob hulp van zijn dochter Kate Kane (Ruby Rose (Resident Evil: The Final Chapter, The Meg)). Jacob wil eigenlijk niet dat zijn dochter zich bemoeit met zijn zaken, maar Kate is eigenwijs en weet goed voor zichzelf op te komen.

Dougray Scott als Colonel Jacob Kane en Ruby Rose als Kate Kane

Duister geheim in de Batcave

Vervolgens gaat Kate op onderzoek uit naar de verdwijning van haar oom, Bruce Wayne. Als ze de Batcave ontdekt, komt ze achter zijn duistere geheim. Ze besluit het kostuum van Batman aan te trekken om de stad en haar vader te helpen. Haar komst geeft de stad weer hoop. Kate gaat niet alleen de strijd aan met de gestoorde Alice, maar ook met haar innerlijke demonen. Lukt het haar de stad te beschermen zoals haar oom dat ooit deed?

Kate Kane en Luke Fox

Tananananananananaa… BATWOMAN!

Het Arrowverse heeft behoorlijk wat LGBTQ+ verhaallijnen. Supergirl introduceerde de allereerste transgender-superheld. Actrice Nicole Maines – zelf een transgender vrouw – vertolkt in die serie de rol van Nia Nal. Batwoman sluit hier goed op aan. Actrice Ruby Rose speelt de rol van Kate Kane en Batwoman. Ze is een stoere, zelfstandige lesbienne, die overduidelijk genderfluid is. Dit houdt in dat ze zich zowel man als vrouw kan voelen. Ze ziet er jongensachtig uit, maar laat in de serie ook zeker haar vrouwelijke kant zien.

Het is een mooie ontwikkeling dat de seksualiteit van Kate in het huidige Amerika als vanzelfsprekend wordt gezien. Natuurlijk draait het in de serie niet alleen om de seksuele geaardheid van het hoofdpersonage, want de misdaad moet bestraft worden.

The Batwoman

Batwoman seizoen 1 recensie –  Geen Harley Quinn kloon

Kate heeft haar handen vol aan Alice en haar Wonderland Gang. Zij is een gevaarlijke tegenstander van Batwoman. Ik dacht eerst dat we met een Harley Quinn kloon te maken hadden, maar er zit veel meer achter dit personage. In de serie kruisen Batwoman en Alice verschillende keren elkaars pad.

Het tempo van de serie ligt hoog, maar blijft voor mijn gevoel wel in een vast DC-format zitten. Net als Oliver Queen in Arrow is Kate een eigenzinnig personage, dat na een lange tijd naar huis komt om haar stad te redden. Daarnaast moet er een verplichte sidekick aanwezig zijn. In Batwoman is dat Luke Fox (Camrus Johnson) die Batwoman zo goed en zo kwaad mogelijk probeert te helpen. Verder zijn er nog een aantal personages aanwezig die vooral voor (familie)drama moeten zorgen. Echt veel voegen ze niet toe aan de serie. In de eerste afleveringen lijkt de serie nog een beetje naar zichzelf op zoek te moeten, maar halverwege wordt dat steeds beter.

Rachel Skarsten als Alice in Batwoman

De geschiedenis van Batwoman

Batwoman seizoen 1 recensie – Detective Comics 233
Detective Comics 233

Batwoman is eigenlijk al een dame op leeftijd. Batman bedenker Bob Kane (1915 -1998) bedacht de vrouwelijke vleermuis al in 1956. Ze verscheen voor het eerst in Detective Comics 233. Het was de bedoeling dat ze de geliefde van Batman zou worden.

Maar in de jaren 50 waaide er heel wat stof op door het boek Seduction of the Innocent. Hierin beweerde de Amerikaanse psychiater Fredric Wertham dat het lezen van strips een negatieve invloed zou hebben op de jeugd. Zo werd Batman van homoseksualiteit beschuldigd. Met de komst van Batwoman zouden de comics meer een familie uitstraling krijgen. Wertham overleed in 1981 en zal zich ongetwijfeld in het graf omdraaien met de komst van een lesbische Batwoman.

Rachel Matthews als Magpie

Is Kate Kane familie van Bob Kane?

Batwoman is volgens Bob Kane ontstaan naar het evenbeeld van zijn echtgenote. Dat het personage ook nog eens zijn achternaam draagt, maakt haar bijna familie. In de comics is het pak van Batwoman inmiddels door verschillende dames gedragen. De televisieserie sluit wellicht het beste aan op de “Elegy”-verhaallijn uit Detective Comics 854 – 857. Dat verhaal werd bedacht door schrijver Greg Rucka en getekend door J.H. Williams. In de comics staat de relatie tussen Kate Kane en haar vader meer centraal. Het comic verhaal bevat, in tegenstelling tot de serie, veel minder (onnodige) personages.

Batwoman seizoen 1 - henchmen

Batwoman seizoen 1 recensie – Marvel vs. DC

Marvel en DC Comics zijn al jaren grote concurrenten van elkaar. Tegenwoordig vindt de strijd niet meer uitsluitend plaats op het papier van de comics, maar vooral in de bioscopen en op televisie. Op het gebied van films pakt Marvel het beter aan. Hoe er in ruim tien jaar tijd naar Avengers: Endgame is gewerkt, is moeilijk te evenaren. Bij DC voelde de opbouw naar Justice League gehaast aan, hoewel regisseur Zack Snyder behoorlijk revanche lijkt te nemen met zijn eerder genoemde Snyder’s Cut van de film. Op televisie doen de DC series het erg goed. De lopende series hebben allemaal meerdere seizoenen, maar er zijn geen overeenkomsten tussen de films en de series. In het Arrowverse loopt een heel andere Flash rond dan in het DC Extended Universe.

In dat opzicht pakt Marvel het beter aan op Disney+ met WandaVision en The Falcon and the Winter Soldier. Deze series sluiten met dezelfde acteurs prachtig aan op de films uit het Marvel Cinematic Universe. Overigens deed Marvel dat al eerder met de serie Agents of S.H.I.E.L.D. en Agent Carter. Ik ben benieuwd wat Disney+ nu gaat doen met de personages uit de Marvel Knights series van Netflix. De deal om exclusief Marvel-series te maken voor Netflix is nu voorbij en dat houdt in dat Disney de rechten weer terug heeft. Helden als Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist en The Punisher kunnen nu gekoppeld worden aan het Marvel Cinematic Universe.

Batwoman in vol kostuum

Eerste seizoen met een zwart randje

Tijdens het kijken wist ik al dat actrice Ruby Rose had aangegeven dat ze na het eerste seizoen niet meer zou terugkeren als Batwoman. Dat is toch wel jammer, want ik was net een beetje gewend geraakt aan het personage. En zij gaf de serie wel een bepaalde stijl met haar stoere uitstraling. Er gaan verschillende geruchten rond waarom Rose met de serie is gestopt. De actrice zelf geeft aan dat het voornamelijk komt door de blessure die ze heeft opgelopen tijdens het filmen van de serie.

Het laatste deel van het tweede seizoen is inmiddels uitgezonden. De rol van Kate Kane en Batwoman is daarin overgenomen door actrice Wallis Day (Krypton). Ik heb hier nog niets van gezien, dus ik ben benieuwd hoe de makers dat hebben aangepakt. Een derde seizoen is inmiddels ook aangekondigd.

Kate Kane en Alice

Batwoman seizoen 1 recensie – Weinig extra’s in Batwomans “utility belt”

Het eerste seizoen van Batwoman bestaat uit 20 afleveringen en is verdeeld over 4 blu-rays. Het beeld ziet er haarscherp uit in 1080p. De actiescènes zijn zelfs in de donkere straten van Gotham goed te zien. De DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack is ook goed verzorgd en vooral bij het intro lijkt het of de batarang door je huiskamer vliegt.

Helaas bevat de utility belt van deze blu-ray weinig extra’s. Je krijgt een paar verwijderde/verlengde scènes en er zijn een aantal panels vanaf de San Diego Comic Con. Ik had graag wat meer achtergronden willen zien van de personages en ik vind het altijd geweldig als er ook aandacht aan het bronmateriaal – de comics – wordt gegeven.

Batwoman - het batsignaal

Kate Kane neemt het stokje over

Het is even vreemd om een Gotham City te zien zonder Batman. Ik kan me ook niet voorstellen dat Bruce Wayne als Batman zijn geliefde stad in de steek zou laten. In de comics verdwijnt The Dark Knight ook wel eens, maar dan wel met een goede reden. Na de Knightfall sage bijvoorbeeld werd Batmans rug gebroken door Bane. Het kostte Bruce Wayne flink wat tijd om daarvan te herstellen. In de 52-series gaat Batman er samen met Superman en Wonder Woman een tijdje tussenuit na de dood van Superboy. Ook hier neemt Batwoman dan het stokje over.

Batwoman Seizoen 1 recensie

Batwoman seizoen 1 recensie – Kijkt gewoon lekker weg

In deze Batwoman-serie wordt er voor de verdwijning van Batman geen echte verklaring gegeven. Je ziet hem wel in een flashback, maar uiteindelijk draait de serie enkel om Batwoman. Er zit een stijgende lijn in de serie en dat maakt me nieuwsgierig naar het tweede seizoen. Het verhaal past goed in het Arrowverse en de setting heeft ook wel wat weg van Christopher Nolans The Dark Knight trilogie. De oplettende kijker zal hier en daar ook wel wat verwijzingen zien naar de films en comics.

De grootste link naar Batman is misschien wel de introductie van Tommy Elliot, die in de comics beter bekend staat als de schurk Hush. Deze voormalige jeugdvriend van Bruce Wayne neemt het in deze serie op tegen Batwoman. Maar verder staat het geheel op zichzelf. Als het je lukt om bij dit soort series de continuïteit van de comics (en alle andere verhaallijnen) los te laten, dan kijkt Batwoman seizoen 1 gewoon lekker weg.

Batwoman seizoen 1 is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Batwoman seizoen 1
Regisseurs: Divers