The Irregulars recensie - Modern Myths

The Irregulars recensie – Bovennatuurlijke avonturen op 221B Baker Street

Eens in de zoveel tijd komt er een aanvulling op de Sherlock Holmes canon. Dit keer is het de beurt aan de “Baker Street Irregulars”, een groep straatkinderen die de detective wel eens helpen om aan informatie te komen. Met de gelijknamige Netflix-serie The Irregulars krijgen ze hun eigen serie. Maar welke bovennatuurlijke twist geeft deze serie het inmiddels meer dan honderd jaar oude verhaal van Sherlock Holmes? Je leest het in onze The Irregulars recensie!

The Irregulars recensie - PosterIn The Irregulars werkt een groep straatkinderen samen met Sherlock Holmes en John Watson om bovennatuurlijke mysteries op te lossen. Bij elkaar zijn de tieners een interessante groep. Onder leiding van de sterke Bea (Thaddea Graham (De Brief voor de Koning)) leven ze in een kelder en doen ze wat ze kunnen om genoeg geld te verdienen om te overleven.

De groep kent elkaar van het werkhuis, een plek waar wezen heen worden gebracht en met de harde hand worden opgevoed. Sindsdien zorgen ze voor elkaar, omdat niemand anders dat doet.

Thaddea Graham als Bea

Ieder zijn eigen kwaliteit

De leden van de groep hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. Billy (Jojo Macari (Cursed)) is de brute kracht van de groep, Spike (McKell David) is de grappenmaker, Jessie (Darci Shaw) is de emotionele kern en tevens Bea’s halfzus. Ze worden aangevuld door Leo (Harrison Osterfield), een prins met hemofilie die aan zijn beschutte leven wil ontsnappen en bevriend raakt met Bea. Hij draagt bij met zijn kennis, maar heeft ook zijn kwetsbaarheid.

The Irregulars - Modern Myths

The Irregulars recensie – Vreemde zaken in Londen

Wanneer er vreemde dingen gebeuren in Londen wordt Bea benaderd door niemand minder dan doctor Watson (Royce Pierreson (Spectral, The Witcher)) van 221B Baker Street. Hij en zijn “zakenpartner” Sherlock (Henry Lloyd-Hughes (Killing Eve, Harry Potter and the Goblet of Fire)) willen dat de groep hen helpt bij het oplossen van een mysterie.

Eerst is Bea wantrouwig, maar ze kunnen het geld goed gebruiken. Ze gaan voor Watson op zoek naar informatie, maar raken al snel meegesleept in een confrontatie met het bovennatuurlijke. De misdadigers die ze zoeken zijn namelijk niet zomaar misdadigers: ze hebben bovennatuurlijke krachten gekregen.

Henry Lloyd-Hughes als Sherlock Holmes

Een andere Sherlock dan je gewend bent

The Irregulars is een Sherlock Holmes-vertolking, maar niet zoals je die gewend bent. In plaats van de scherpe helden die elk mysterie kunnen kraken, hebben Sherlock en Watson in The Irregulars namelijk meer gebreken dan goede kwaliteiten. Sherlock is zwaar verslaafd en heeft zijn gouden jaren duidelijk achter de rug. Watson zit vol wrok en houdt belangrijke informatie achter voor de groep tieners. Zijn houding naar Bea en de anderen is bijna vijandig, ook al heeft hij hen nodig.

Jessie, de zus van Bea, heeft namelijk ook een bovennatuurlijke gave. Die helpt haar de mysteries op te lossen, maar zorgt er ook voor dat ze vreselijke nachtmerries heeft. Hoewel Sherlock en Watson niet de focus van de serie zijn, spelen ze wel grote rollen in het verhaal. Ook andere bekende personages uit de Holmes-canon komen voorbij, zoals Sherlocks broer Mycroft. Dat zijn leuke knipogen naar het origineel, ook al zitten deze personages vaak anders in elkaar dan je zou verwachten.

Royce Pierreson als Watson in The Irregulars

The Irregulars recensie – Het monster van de week

In het begin volgt de serie een soort “het monster van de week” formule: in elke aflevering is er een nieuw mysterie dat moet worden opgelost. Compleet met een nieuwe dader die aan het eind wordt gepakt of verslagen. In de loop van de afleveringen begint het grote plaatje echter duidelijk te worden, terwijl de situatie in Londen escaleert.

Alle mysteries hangen met elkaar samen en dan wordt het een race tegen de klok om de oorzaak te achterhalen. Op een slimme manier kom je in elke aflevering steeds meer te weten over wat er allemaal achter die mysterieuze misdaden zit. Het zorgt ervoor dat je wilt blijven kijken.

Plague doctor in The Irregulars

Aardig wat gebreken

De serie heeft – net als Sherlock en Watson – aardig wat gebreken. Het heeft geen tekort aan “plot holes” en onhandig in elkaar gezette scènes waar je je tijdens het kijken flink aan kunt ergeren. Wanneer er wat conflict nodig is, schieten personages bijvoorbeeld overdreven snel uit hun slof. Of ze beginnen uit het niets tegen elkaar te schreeuwen, ook al voelt het niet logisch voor het moment of het personage. De ontknoping is vervolgens eerder verwarrend dan echt spannend, maar desondanks niet onvoorspelbaar.

Spanning in The Irregulars

The darkest of times form the deepest of bonds

Toch kijkt de serie lekker weg en waren er zeker momenten dat The Irregulars me echt iets liet voelen. De emotionele kern van het verhaal zit namelijk sterk in elkaar. De groep tieners leunt en vertrouwt op elkaar. Jessie en Bea gaan ondanks hun onenigheden voor elkaar door het vuur, Spike en Billy hebben sterke scènes samen en de groep leert Leo steeds meer waarderen en vertrouwen.

Wanneer ze langzaam achter de waarheid komen, lopen de emoties hoog op en sommige van die scènes zijn verdomd goed in elkaar gezet. Dat maakt het dan wel extra jammer wanneer The Irregulars die magie niet altijd vast weet te houden.

Thaddea Graham - Bea

The Irregulars recensie – Ondanks zijn gebreken zeker de moeite waard

Ondanks die onhandige manier waarop de serie soms in elkaar steekt is The Irregulars zeker een toffe serie. Er zitten meer dan genoeg spannende momenten in en het mysterie zorgt ervoor dat het verhaal blijft boeien. En een The Irregulars seizoen twee? De laatste aflevering houdt genoeg lijntjes open voor een mogelijk vervolg. Dus wie weet. De wereld is in ieder geval nog lang niet klaar met Sherlock Holmes!

The Irregulars streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Irregulars
Regisseurs: Johnny Allan, Joss Agnew, Weronika Tofilska