Them seizoen 1 recensie - Modern Myths

Them seizoen 1 recensie – Racisme en horror in de jaren 50

Het fantastische genre stelt verhalenvertellers in staat om menselijke problematiek uit te vergroten en zo aan de kaak te stellen. Dit bracht ons de laatste tijd prachtige films en series als Us, Get Out, Lovecraft Country en Blood Conscious. Ook Them seizoen 1 – nu op Amazon Prime Video – plaatst een donker gezin in een bovennatuurlijke situatie. Het verhaal speelt zich af in de jaren 50, waar een nog groter monster rondwaart: racisme. Lees onze Them seizoen 1 recensie!

In de jaren 70 kwam er met Sweet Sweetback’s Baadasssss Song van regisseur/schrijver Melvin Van Peebles een begin aan een reeks films gericht op de Afro-Amerikaanse bevolking. Deze films voor en door Afro-Amerikanen kregen het label “Blaxploitation.” Ze waren vaak gebaseerd op bioscoophits als The Exorcist (Abby), Dracula (Blacula) en The Defiant Ones (Black Mama White Mama met Blaxploitation icoon Pam Grier).

Deze films gaven de Afro-Amerikanen personages op het grote scherm waar ze zich makkelijker mee konden identificeren dan met bijvoorbeeld een Schot bij de geheime dienst van de Britse overheid. Of een groepje bekende blanke acteurs die uit een brandende flat proberen te ontsnappen.

Lucky en Henry

Sociaal bewuste fantastische films en series

Ondertussen zijn we bijna vijftig jaar verder en is er nog niet heel veel veranderd in Hollywood. Wel zien we dat er met films en series als Us, Get Out, Lovecraft Country, Blood Conscious en Dear White People een duidelijk statement wordt gemaakt. Zo wordt er steeds meer aandacht gevestigd op de bestaande problematiek in Amerika, maar natuurlijk ook daarbuiten. Nu brengt Amazon Prime Video met Them seizoen 1 een nieuw hoofdstuk uit rond deze kwestie.

Gracie en Lucky

Them seizoen 1 recensie – The Great Migration

Begin jaren 50 trekken veel Afro-Amerikaanse gezinnen uit het zuiden naar de noordelijker gelegen staten. Daar is meer werkgelegenheid en er moet een beter leven in het verschiet liggen dan in de Jim Crow staten. Deze gebeurtenis zou later bekend staan als “the great migration” als blijkt dat ruim zes miljoen gezinnen de oversteek waagden op zoek naar een betere toekomst.

Zo ook de Emorys. Zij verhuizen na een tragische gebeurtenis naar het – toen nog – volledig witte Compton in Los Angeles. Vader Henry (Ashley Thomas (24: Legacy, Cockneys vs Zombies)) heeft daar een goede baan aangeboden gekregen als ingenieur bij een vliegtuigfabriek. Zijn vrouw Livia “Lucky” (Deborah Ayorinde (Luke Cage)) kan de rust van een andere omgeving goed gebruiken. De gebeurtenissen hebben haar namelijk mentaal gebroken. De combinatie met de PTSS die haar man heeft overgehouden aan de oorlog maakt de beslissing om te vertrekken uit hun vertrouwde omgeving erg begrijpelijk. Toch zijn de kinderen Ruby en Gracie Lee (geweldige rollen van Shahadi Wright Joseph (Us, The Lion King) en Melody Hurd) daar minder zeker van.

Shahadi Wright Joseph als Ruby Lee en Melody Hurd als Gracie

De witte buitenwijken van de jaren 50

De wijk waar het gezin komt te wonen is een schoolvoorbeeld van witte buitenwijken in het Amerika van de jaren 50. In het koopcontract staat nog een convenant dat vastgoed enkel aan blanken kan worden verkocht. Maar de makelaar verzekert het gezin dat dat niet meer rechtsgeldig is. De omwonenden denken daar echter anders over. Achter de façade van vriendelijk glimlachende gezichten groeit de angst en het wantrouwen.

Ondertussen worden achter de witte hekjes en perfect gemaaide gazonnetjes de meest gruwelijke plannen gesmeed. Aangezien het water de meeste huiseigenaren aan de lippen staat, zijn ze als de dood dat de huizenprijzen dalen vanwege hun nieuwe buren. Om nog maar te zwijgen over tot wat voor verschrikkingen “die mensen” wel niet in staat zijn. Van horen zeggen uiteraard.

Them - De buren laten van zich horen

Them seizoen 1 recensie – Pesterijen en subtieler racisme

De vrouwen nemen het voortouw als ze meteen de eerste dag al in grote getalen met radio’s op het hoogste volume voor het huis gaan zitten om het gezin weg te pesten. Henry krijgt ondertussen op zijn werk met veel subtieler racisme te maken. Maar op steun van zijn enkel witte collega’s hoeft hij niet te rekenen. De kinderen worden op school – naast wat schuine blikken – volledig genegeerd.

Alsof dit racisme nog niet genoeg is, blijkt hun huis ook nog eens te kampen met eeuwenoude geesten. De jongste dochter ziet een spookachtige verschijning van de juf uit haar boek. En Ruby maakt een vriendin die wel heel veel interesse in haar toont. Ook Lucky voelt een kwaadaardige aanwezigheid. Ze gedraagt zich steeds vreemder, terwijl Henry uitgedaagd wordt door een eng figuur in “blackface”. Kan het gezin de dreigingen van zowel buiten als binnen weerstaan?

Them - Blackface

Constante stroom van geweld, dreiging en belediging

De vooroordelen in de jaren 50 worden mede door het sterke spel van Thomas en Ayorinde zeer indrukwekkend gebracht. Ook de cinematografie en de montage dragen hieraan bij. De uitputting en de verharding door de constante stroom van geweld, dreiging en belediging eisen volledig geloofwaardig hun tol op het gezin.

Dit alles is op zichzelf al horror genoeg. Zeker de aanjager hiervan, in de vorm van Betty Wendell (Alison Pill (American Horror Story, Star Trek: Picard)), doet dit erg goed. Met haar constante glimlach stopt ze al haar energie in het wegpesten van de Emorys.

Alison Pill als Betty Wendell

Them seizoen 1 recensie – De menselijke horror is overtuigender dan de geesten

Wat iets minder werkt is het bovennatuurlijke gedeelte van het verhaal. Er wordt wel erg veel in de tien afleveringen van Them seizoen 1 gepropt. Hierdoor komt niet alles even goed uit de verf. Na de zeer sterke eerste twee afleveringen zakt het geheel een beetje in, om toch weer beter te worden naar het toch wat onbevredigende einde.

De geesten zorgen voor wat effectieve en wat minder effectieve jumpscares, maar kunnen het uiteindelijk niet winnen van de menselijke horror. Vanwege dat laatste is Them dan ook de moeite waard om te bekijken. Al was het alleen maar om te zien waar mensen toe in staat zijn. Them seizoen 2 is al aangekondigd en zal een nieuw verhaal vertellen.

Them streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Them
Regisseurs: Nelson Cragg, Daniel Stamm, Janicza Bravo, Craig William Macneill, Ti West