The Nevers recensie - Modern Myths

The Nevers recensie – Warrige steampunk serie van Joss Whedon

Regisseur Joss Whedon is bekend van zijn televisiewerk als Buffy The Vampire Slayer, Angel, Firefly en Agents of S.H.I.E.L.D. Voor het grote scherm schreef hij aan scripts als Toy Story, de Buffy the Vampire Slayer film, The Cabin in the Woods en Alien: Resurrection. Daarnaast is hij – naast het script – ook verantwoordelijk voor de regie van The Avengers en Avengers: Age of Ultron. Niet vreemd dus dat André benieuwd was naar het nieuwe tv-serie-idee van dit popcultuuricoon. Lees zijn The Nevers recensie!

In het Victoriaanse tijdperk aan het eind van de 19e eeuw is Engeland oppermachtig. Het rijk is immens en Londen is de hoofdstad van de wereld. De onderdanen hebben het nog nooit zo goed gehad en de welvaart is overdadig. Althans, onder de “upperclass”. De rest van de inwoners heeft het een stuk zwaarder. Dan vindt er plotseling een vreemd voorval plaats, waardoor de bevolking – en dan voornamelijk vrouwen – speciale krachten krijgt.

Dit zorgt voor de nodige onrust onder de aristocratie. Mensen die de balans van macht kunnen veranderen en dan ook nog eens vrouwen zijn, is onacceptabel. Zeker als je rekening houdt met het feit dat vrouwen in het Verenigd Koninkrijk pas stemrecht kregen in 1918. En dat niet zonder slag of stoot.

Laura Donnelly als Amalia True en Ann Skelly als Penance Adair

Jack the Ripper, nieuws op pagina 4

Drie jaar na het voorval runnen Amalia True (Laura Donnelly (Outlander, The Fall, Tolkien)) en Penance Adair (Ann Skelly (Vikings, Red Rock)) een tehuis voor deze “touched”, zoals de vrouwen ondertussen bekend staan. Met de financiële en politieke steun van de rijke weduwe Lavinia Bidlow (Olivia Williams (The Sixth Sense, Dollhouse)) bieden ze een thuis voor verstoten en opgejaagde vrouwen.

Ondertussen maakt Maladie (Amy Manson (Once Upon a Time, Doom: Annihilation)) de straten van Londen onveilig. Het feit dat ze ook touched is en zo gek als een deur, helpt niet echt mee in de publieke opinie. Haar slachtoffers zijn zo talrijk dat een amateur als Jack the Ripper nieuws op pagina 4 is…

Amy Manson als Maladie in The Nevers

The Nevers recensie – Een bonte mix van personages

Het gehele Londense politiekorps is naar Maladie op zoek. Zo ook de beruchte Frank Mundi (Ben Chaplin (Dorian Gray)), inspecteur en voormalig bokskampioen. Maar ook de aristocratie gaat zich ermee bemoeien. Gooi vervolgens nog een losgeslagen dokter, op zoek naar de oorsprong van de touched, en de Beggar King, een van Londens grootste criminelen, in de mix. Zo krijg je ontzettend veel personages, met allemaal hun eigen agenda. De een wel wat duidelijker dan de ander. Maar wie is verantwoordelijk voor de gemaskerde mannen die achter de touched aanzitten?

Denis O'Hare als Dr. Edmund Hague

Vrij warrig tot aflevering zes

Door corona is het eerste seizoen van The Nevers opgesplitst in twee delen. Het tweede deel volgt hopelijk snel, al is Joss Whedon ondertussen weg bij de serie. Na verschillende aantijgingen aan zijn adres heeft hij er, naar eigen zeggen, voor gekozen te stoppen. Producer Philipa Goslett mag het roer overnemen. Aan het einde van de eerste zes episodes liet ze gelukkig al snel zien het wat warrige geheel tot iets beter behapbare brokken te kunnen maken.

De vele personages en subplots maken The Nevers in het begin namelijk vrij warrig. De serie wil heel veel doen in een te korte tijd. Het potentieel wordt dan ook niet volledig benut. Tot je wat verder in de serie komt en het allemaal wat duisterder wordt. De plotselinge ommekeer in de zesde aflevering werkt even verhelderend als vervreemdend. Toch is het briljant gedaan en maakt het alles iets meer kloppend.

Amalia True

The Nevers recensie – Amalia en Penance

De cast van The Nevers seizoen 1 is sterk. Met name Laura Donnelly zet als Amalia True een stevige rol neer. Deze vrouw ziet soms flarden van de toekomst en is, buiten dat, een expert in het handgemeen. Haar mysterie staat centraal in de eerste zes afleveringen en wordt laagje voor laagje blootgegeven. Amalia is zeker niet onfeilbaar en weet waarschijnlijk de helft van de tijd niet wat ze aan het doen is. Maar voor de touched in het tehuis is ze de ontegenzeggelijke leider. Ze zuipt en vecht als een leeuwin, ondanks haar tengere postuur. En na een onenightstand heeft ze geen behoefte je naam te weten.

De Penance Adair van Ann Skelly is een begiftigd uitvinder. Door haar gave heeft ze een gevoel voor elektriciteit en hoe dat werkt. Buiten haar talloze uitvindingen is ze het morele kompas van haar vriendin Amalia en daar heeft ze vaak haar handen vol aan. De twee hebben een bepaalde chemie en komische timing, waardoor de hechte vriendschap geloofwaardig overkomt.

Ann Skelly als Penance Adair

Vrolijke kleuren in de mist

Nick Frost (Shaun of the Dead) speelt de keiharde bendeleider Declan Orrun. Frost staat bekend om zijn komische rollen, maar hier is hij dreigend; haast maniakaal. Zijn diensten zijn beschikbaar voor de hoogste bieder en zijn mannen zijn als de dood voor hem.

Ook de sets zien er indrukwekkend uit. In het oude Londen, met zijn steegjes en smalle straten in de mist, waan je je zo in de 19e eeuw. De steampunk invloeden zijn leuk, al is de cinematografie wat te vrolijk. Er zijn veel felle, vrolijke kleuren in het industriële Londen, wat de grimmige sfeer van het verhaal een beetje teniet doet.

Nick Frost als Declan Orrun

The Nevers recensie – Een serie die het groots aanpakt

Dat verhaal in The Nevers kiest ervoor heel veel in het ongewisse te laten. Tot de twist aan het eind. Al zijn er natuurlijk genoeg van deze gecompliceerde series waar je wel snapt wat er aan de hand is, zonder dat de verrassing wordt verknald. Toch heeft The Nevers meer sterke dan zwakke punten en is het een serie die probeert het groots aan te pakken. Ook al werkt dat niet altijd. Maar aan het einde van dit eerste seizoen zul je toch echt wel benieuwd zijn naar waar het verhaal heen gaat.

The Nevers is nu te koop op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Nevers
Regisseurs: O.a. Andrew Bernstein, Joss Whedon, David Semel