The Stand recensie - Modern Myths

The Stand recensie – Een nieuwe beproeving voor Stephen King fans?

In het reusachtige oeuvre van horrormeester Stephen King is er één boek dat boven de rest uitsteekt door zijn enorme formaat: The Stand (De Beproeving). Dit post-apocalyptische verhaal leent zich dan ook vooral voor een televisieserie. In 1994 kon je al naar zo’n miniserie kijken die zo’n zes uur van je tijd in beslag neemt. Nu is er een nieuwe variant uit op blu-ray en dvd. In deze The Stand krijg je maar liefst negen afleveringen die variëren van 45 minuten tot ruim een uur speeltijd. Dat zou dus voldoende moeten zijn om het hele verhaal te vertellen. Lees in onze The Stand recensie of dit dan ook de langverwachte vertolking is waar we op hebben gewacht. Of betreft het hier een nieuwe beproeving om doorheen te komen?

In The Stand is een supervirus verantwoordelijk voor het uitroeien van ruim 99% van de wereldbevolking. Wat achterblijft is een klein aantal personen dat moedeloos en radeloos probeert te overleven. Maar ’s nachts droomt iedereen dezelfde twee dromen. In één droom nodigt de 109-jarige vrouw, moeder Abagail Freemantle (Whoopi Goldberg (Sister Act, Ghost)), iedereen uit om haar op te zoeken op haar boerderij in Nebraska.

De andere droom gaat over de duistere man Randall Flagg (Alexander Skarsgård (The Legend of Tarzan, Godzilla vs. Kong)) die iedereen los wil zien gaan in Las Vegas. In The Stand volg je verschillende personages en hun keuzes, al zijn die keuzes niet altijd definitief.

James Marsden als Stu Redman en Jovan Adepo als Larry Underwood

Een boek met een verleden

Stephen King heeft nooit beweerd dat The Stand een boek was dat hij gemakkelijk schreef. De vele personages en het enorme formaat maakte het zelfs voor hem een uitdaging. In 1978 verscheen het voor het eerst, maar uiteindelijk kon je in 1990 het echte, volledige verhaal lezen, nadat King nog wat aanpassingen doorvoerde. Het boek werd hiermee zijn dikste werk ooit en tot op heden is het dat nog steeds.

Ondanks de simpele vertolking van goed versus kwaad, moeder Abagail versus Randall Flagg, God versus de duivel, zit het boek vol met personages die op hun eigen manier invulling geven aan de nieuwe wereld. Niemand is volledig goed of volledig slecht. En niemand blijft op het pad dat hij oorspronkelijk gekozen heeft.

Odessa Young als Frannie Goldsmith

The Stand recensie – Een tijdsprong teveel

De eerste aflevering van The Stand is bijna een treffende binnenkomer. Hoewel het verhaal het niet nodig heeft, wordt ervoor gekozen om gebruik te maken van verschillende tijdsprongen. Hierdoor springt het verhaal een beetje heen-en-weer. Het voegt echter geen spanning toe, maar ontneemt het eerder. Al snel zie je hoe het – tot op bepaalde hoogte – afloopt met de personages.

Toch trekt die eerste aflevering je wel mee, als je ziet hoe het virus langzaam maar zeker de mensen van een overbevolkte planeet terugdringt tot een minuscuul percentage. De onduidelijke dromen die de hoofdpersonages krijgen, gepaard met onduidelijkheid over het virus zelf, scheppen spanning. Maar die flitsen naar de toekomst ontnemen dit weer en vanaf de tweede aflevering is het dan helaas ook verdwenen.

Mother Abagail Freemantle in The Stand

The Walking Stand

Wat overblijft is een onvermijdelijke confrontatie tussen twee helften. De Vegas-kant feest er lustig op los in grote hallen vol drank en openbare vrijpartijen. In een leegstaand zwembad kijken ze toe hoe gevangenen elkaar uitmoorden en het lage bevolkingsaantal nog verder terugbrengen. In Nevada probeert de beschaving ondertussen te overleven door de lijken te bergen en een gemeenschap op te bouwen waar iedereen een taak heeft. Al weten ze dat de naderende dreiging niet genegeerd kan worden.

Al snel krijg je een gevoel dat bekend aandoet door de toegenomen hoeveelheid post-apocalyptische series van de afgelopen jaren. Het wordt een soort The Walking Dead met een bovennatuurlijke twist in de vorm van de demonische Randall Flagg. En naarmate de afleveringen verstrijken, boeit de serie minder en minder.

Jovan Adepo als Larry Underwood

The Stand recensie – Het boek trouw

Het is lastig uit te leggen waarom je aandacht bij deze serie verslapt. Mist er originaliteit? Is het tempo te traag? Krijgen de personages te weinig diepgang? Elke vraag is zowel met “ja” als “nee” te beantwoorden en dat maakt het zo moeilijk om hier de vinger op de zere plek te leggen.

Wat The Stand wel goed doet, is proberen trouw te blijven aan het boek. Zowel in hoe de grote lijnen bewaakt worden als hoe sommige personages zich ontwikkelen. Soms ligt de focus wel wat te veel op bepaalde personages, maar uiteindelijk is iedereen te herkennen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Stephen King zelf erg tevreden is over deze vertolking.

Owen Teague als Harold Lauder

Bedolven

Als miniserie is The Stand echt niet rampzalig slecht. Het is ook een prima manier om weer eens onder te duiken in dit gigantische verhaal van King (aangezien het niet een boek is dat je zomaar even herleest). Maar in deze tijd hebben we de thema’s uit The Stand net iets te vaak gezien, waardoor deze nieuwe serie wat bedolven wordt.

En dat is niet omdat King een gebrek aan originaliteit heeft; het boek kwam immers ruim veertig jaar geleden uit. Het komt dus vooral omdat er intussen te veel concurrentie is. In ieder geval kun je hem gewoon als miniserie ontspannen kijken. Het verhaal eindigt echt en je hoeft jezelf niet te behoeden voor weer een lange serie om te volgen. Daarin valt The Stand gelukkig wel op.

Nat Wolff als Lloyd Henreid en Katherine McNamara als Julie Lawry

The Stand recensie – Een eigentijdse, nieuwe versie

Met de blu-ray of dvd van The Stand haal je het hele verhaal dus in een keer in huis. De extra’s zijn hierbij prima. Er is een “gag reel” die nostalgisch aanvoelt en een special over hoe de makers het aanvlogen om het immense boek te vertalen naar een serie. Hierdoor begrijp je bepaalde keuzes ook meteen.

Het is ook fijn dat deze moderne versie van The Stand zich in onze tijd afspeelt. Stephen King zorgde er – met zijn tweede versie van het boek – al voor dat het verhaal wat eigentijdser werd. En met deze nieuwe miniserie gebeurt dat nu weer.

The Stand is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Stand
Regisseurs: O.a. Josh Boone, Tucker Gates, Bridget Savage Cole, Danielle Krudy