The Witches blu-ray recensie - Modern Myths

Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie – Willekeurige remake

The Witches – in 1990 joeg de verfilming van het gelijknamige boek van Roald Dahl menig kind behoorlijk wat angst aan. Niet gek, want het was een sterk visuele film, met personages waar vooral kinderen zich makkelijk in konden inleven. En een schurk die met een wereldvertoning werd neergezet. In 2020 verscheen de remake, met Anne Hathaway als de opperheks. Maar weet deze versie – die nu op blu-ray en dvd verschijnt – de kijker net zo te behagen? Lees het in onze Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie!

Wil je een exemplaar van deze film winnen? Doe mee met onze Roald Dahl’s The Witches winactie! Lees ook Jeroens Roald Dahl’s The Witches bioscooprecensie.

In Roald Dahl’s The Witches draait het om een jongetje, “de held” (Jahzir Bruno). Hij komt na de tragische dood van zijn ouders bij zijn oma (Octavia Spencer (Ma)) te wonen in Alabama. Het verhaal speelt zich af in 1968.

Dit jaartal is belangrijk, want de positie van de donkere bevolking speelt een rol in deze verfilming. Zo voelen de held en zijn oma zich ongemakkelijk in het hotel waar ze verblijven. Er komen daar namelijk voornamelijk ‘rijke, witte mensen,’ aldus oma. Al snel wordt het leven van de held op zijn kop gezet, als hij terecht komt in het plot van heksen om alle kinderen in de wereld te vervloeken.

The Witches recensie – Maisbrood en soul

Heksen bestaan!

Op een dag probeert een heks, waarvan hij dan nog niet weet wat ze is, de held te lokken met een snoepje. Het motief van de heks is allesbehalve duidelijk, maar dat het een onguur persoon is, zie je zo. Als zijn oma uitlegt wat er is gebeurd, vertelt ze de held een verhaal over heksen. En hoe zij, toen ze een klein meisje was, haar vriendinnetje in een kip veranderd zag worden door de vloek van een heks. Hij gelooft haar en neemt klakkeloos aan wat ze zegt, als ze uitlegt hoe hij een heks kan herkennen. Zo dragen ze altijd handschoenen, ze dragen altijd pruiken en hebben daardoor altijd jeuk aan hun scalp. Én ze hebben een mond die loopt van oor tot oor. Er zijn wel wat meer karakteristieke lichamelijke kenmerken, maar die leert de held later pas.

Roald Dahl - De Heksen

Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie – Muizenissen

Omdat oma denkt dat het niet veilig is bij haar thuis nu een heks eenmaal van het bestaan van de held weet, verkassen ze naar een groot, prestigieus hotel om zich schuil te houden. Laten ze daar nou nét een bijeenkomst houden van de “Royal Society for the Prevention of Cruelty to Children”. Dit is een dekmantel uiteraard, een ‘soort rotary club voor heksen,’ aldus oma.

De held komt per ongeluk in de zaal terecht waar de heksen bijeenkomen en hoort de opperheks (Anne Hathaway (The Dark Knight Rises, Alice in Wonderland)) zeggen dat het haar plan is om alle kinderen in de wereld via een slim plannetje in muizen te veranderen. Hij ziet een jongetje dat hij in het hotel heeft ontmoet in een muis veranderen als hij eet van de chocola die hij van de opperheks kreeg. Hij gelooft zijn ogen – want zijn oma heeft hem immers alles over heksen verteld. Als ook de held iets overkomt, haalt hij zijn nieuwe vriend en zijn oma over om de heksen uit te schakelen.

Octavia Spencer en de held

Gemiste kans

Het verhaal is simpel. Er is een held, een schurk en een “underdog”. Maar waarom de heksen kinderen zo haten – behalve dat kinderen voor hen ruiken als hondenpoep, heel erg vies dus – wordt niet duidelijk. Waar de opperheks al haar geld vandaan heeft, ook niet. En we moeten al helemaal gissen naar waarom ze een Duits/Slavisch accent heeft en bovendien in Alabama was, toen oma klein was. Én ook naar waarom en hoe oma aan haar is ontkomen. Dat is jammer, want het had een dubbele verhaallijn kunnen zijn: De held vs. de opperheks, maar ook oma vs. de opperheks.

Heksen muizenval

Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie – Twijfelachtige aanpassingen

Hoewel de setting van de verfilming een rol speelt (Alabama, 1968), is het niet van zo’n groot belang dat het de aanpassing ten opzichte van het boek verklaart. In het hotel waar de held en zijn grootmoeder verblijven, worden ze – vooral door de, alsmede, zwarte portier – vreemd aangekeken. Maar dat is alles. Het voelt alsof dit een gemiste kans is om dit thema verder te behandelen.

Ook aan de opperheks valt wel wat aan te merken. Net na de release van de film kregen de producers en actrice Anne Hathaway – die de opperheks vertolkt – al erge kritiek op het feit dat heksen in de verfilming slechts drie vingers hebben. De producers verklaarden dat ze de heksen wat grotesks wilden meegeven. De kritiek was dat de vertoning aanstootgevend zou zijn voor mensen met een handicap. Nu is het gemakkelijk om hierop kritiek te hebben, maar ik vind wel dat zo’n specifieke keuze toegelicht moet worden in het plot. Er moet een réden voor zijn. De handen van de heksen zouden moeten lijken op de katachtige klauwen zoals die in het boek worden beschreven. Maar het is duidelijk dat de filmmakers hier de plank hebben misgeslagen. Ze hebben hier dan ook excuses voor aangeboden.

The Witches recensie – De held - Jahzir Bruno

Einde in de geest van Roald Dahl

Een ander twijfelachtige aanpassing is het einde van de film. Het einde doet het boek eer aan (Roald Dahl wilde zelfs niets te maken hebben met de film uit 1990, omdat de makers het einde veranderden), maar toch schuurt er wat. Hoewel er een mooi moraal aan het verhaal zit (wie je echt bent heeft niets te maken met hoe je eruitziet), voelt het íets te frivool en te blij.

Stanley Tucci en Octavia Spencer

Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie – Geen verdieping

Roald Dahl’s The Witches zit boordevol interessante personages. De grootmoeder van de held, die al op jonge leeftijd een interactie had met heksen én bewijs vond van hun bestaan. Dit heeft ertoe geleid dat ze in het geheim een soort voodoopriesteres is met een geheime kamer vol snuisterijen onder de trap. Of Bruno Jenkins, het jongetje dat de held ontmoet in het hotel. Hij logeert er met zijn afstandelijke vader en bekritiserende moeder. Hij heeft een relatie met ze die je doet vermoeden dat zijn drang om constant te eten een diepgeworteld psychisch probleem verbergt.

En dan de held zelf, een ingetogen jongetje dat apathisch bij zijn oma op de bank zit als hij daar net is, maar die een totaal ander persoon wordt, zodra een vloek van de opperheks effect op hem heeft. Oké, dat laatste wordt verklaard, maar andere personages missen in deze verfilming een gelaagdheid die met wat kleine moeite makkelijk in het plot had gepast.

The Witches recensie – Octavia Spencer

Echte rillingen langs je ruggengraat

De film duurt iets langer dan anderhalf uur en dat is net genoeg om je niet te erg te gaan storen aan het slechte Duits/Slavische accent van Hathaway, de stereotype hotelmanager (Stanley Tucci (The Hunger Games)), de vaak slechte dialogen en het bedroevende ontbreken van duidelijke motivaties van de personages.

Roald Dahl’s The Witches is niet bedoeld om onderuitgezakt van te genieten. De visuele effecten zorgen af en toe écht voor een rilling langs je ruggengraat, een gevoel van onbehagen of ronduit walging. Dat is knap én zoals Dahl het bedoeld heeft met zijn verhaal. Hij schreef geen verhaaltje voor het slapengaan, maar een verhaal dat kinderen moest laten opletten of er heksen in de buurt waren. Een soort handboek hoe je heksen kunt herkennen én wat je tegen ze kunt doen. Daarin slaagt deze verfilming zéker – ik vond zelf de scène waarin het meisje in een kip verandert nogal onaangenaam.

De muizen tegen de heksen

Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie – De extra’s

Het leuke van thuis de blu-ray kijken is natuurlijk de toevoeging van de extra’s op de disc. Je hoeft er bij The Witches alleen niet heel uitgebreid voor te gaan zitten. In The making of is het vooral érg leuk om te zien dat voor de gezichtsuitdrukkingen van de computergeanimeerde muizen de gezichten van de kinderen zelf zijn gebruikt. Verder wordt er ingezoomd op alle special effects van de klauwachtige handen en voeten met afgehakte tenen tot de jeukende zweren en de groteske lach die de heksen hebben.

In The story behind the Witches ­­vertellen de acteurs hoeveel bewondering ze hebben voor de duistere kant van het verhaal van Roald Dahl. Hoe de schrijver zich tot de kinderen richt, de minder leuke dingen in de wereld niet negeert en hoe de kinderen toch altijd winnen, noemen ze inspirerend. Ze benadrukken erbij dat de film leuk moest zijn voor álle leeftijden.

Oma versus de opperheks

Bloopers en deleted scenes

De bloopers geven helaas niet wat je door de titel verwacht en is een beetje een onduidelijke feature. We zien de acteurs fouten maken tijdens interviews en dat doet je lachen, maar bloopers zijn het niet echt. Bij de weggelaten scènes is het overduidelijk waarom deze de film niet hebben gehaald, op één vrij belangrijke scène na. Hierin zien we namelijk wat oma’s nare hoestje betekent en wordt de belangrijkste reden genoemd waarom zij en haar kleinzoon naar het hotel vertrekken. Namelijk: ze moet rust houden en frisse lucht opzoeken. Zonder deze scène blijft deze informatie een beetje onderbelicht.

The Witches recensie – Stanley Tucci

Roald Dahl’s The Witches blu-ray recensie – Magere verfilming van een origineel, gelaagd verhaal

Het is moeilijk – voor de kenner – om Roald Dahl’s The Witches niet te vergelijken met de verfilming uit 1990. Tussen de vertolking van de opperheks van Anne Hathaway en legende Anjelica Huston zit zo’n groot verschil, dat je je afvraagt of deze remake nou zo nodig was. Maar ik heb genoten van de prachtige muizen en kat Hades. Ze zijn volledig computergestuurd, maar levensecht én met een hoog knuffelgehalte. Maar als dat alles is, dan hou ik het toch liever bij de film uit 1990. Of het boek. Dat is misschien nóg leuker, omdat je dan kunt griezelen over wat je eigen verbeelding allemaal voortbrengt.

Roald Dahl’s The Witches is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Roald Dahl’s The Witches
Regisseur: Robert Zemeckis
Acteurs: Octavia Spencer, Jahzir Bruno, Chris Rock
Uitgever: Warner Bros

De opperheks en de hotelmanager

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.