Batman: Soul of the Dragon recensie - Modern Myths

Batman: Soul of the Dragon recensie – Batman, Kung Fu, James Bond en Blaxploitation

Van cinema in de jaren 70 kun je veel stromingen benoemen. In Batman: Soul of the Dragon worden een paar van de bekendste hiervan gecombineerd: Kung Fu-, James Bond- en Blaxploitation-films. Lees in onze Batman: Soul of the Dragon recensie hoe groovy Bruce Wayne is in deze martial arts animatiefilm!

In Andrés recensie van Alle Remmen Los en zijn interview met Jan Verheyen – de auteur van het boek – kon je al lezen hoe losgeslagen de filmwereld in de wilde jaren 70 was. Films en series die een ode aan dat tijdperk brengen zijn dan ook meteen herkenbaar. Zo ook Batman: Soul of the Dragon.

De eerste scènes brengen je meteen terug naar de tijd van James Bond en Bruce Lee, als martial arts spion Richard Dragon (Mark Dacascos (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)) op een mysterie stuit dat hem de hulp doet inroepen van zijn medeleerlingen onder meester O-Sensei (James Hong (Kung Fu Panda)). Deze uiteenlopende eenlingen zijn: Lady Shiva, Ben Turner, Rip Jagger, Jade en Bruce Wayne.

Richard Dragon

Een Elseworlds verhaal

Batman: Soul of the Dragon is een DC Universe animatiefilm dat onder het “Elseworlds”-label valt. Hierin worden de helden van DC Comics in onbegrensde verhalen geplaatst, waardoor de helden volledig nieuw zijn, maar toch herkenbaar blijven. Bekende verhalen zijn bijvoorbeeld Batman: Gotham by Gaslight van Brian Augustyn en Mike Mignola (Hellboy), waarin Bruce Wayne het in het Gotham van de 19e eeuw opneemt tegen Jack the Ripper. Of Superman: Red Son van Mark Millar (Kick-Ass), waarin Superman als baby niet in Amerika neerstort, maar in Rusland.

Deze diversiteit en vrijheid leveren vaak geweldige verhalen op en enkele van de direct-to-video animatiefilms van DC zijn gebaseerd op deze comics. Batman: Soul of the Dragon is echter een origineel verhaal, geschreven door Jeremy Adams (Supernatural) en geproduceerd door Bruce Timm, bekend van Batman: The Animated Series. De regie komt van Sam Liu die verantwoordelijk is voor andere DC Universe Movies als Batman: The Killing Joke, Wonder Woman: Bloodlines en het net al genoemde Batman: Gotham by Gaslight.

Bruce Wayne op zoek naar training

Batman: Soul of the Dragon recensie – Niet de Adam West Batman

Iedereen kent het verhaal van Bruce Wayne die zijn ouders verliest en op wraak zint. In Batman: Soul of the Dragon leidt zijn zoektocht naar kennis en training om de misdaad te bestrijden hem naar de mysterieuze, verborgen stad Nanda Parbat in de bergen van Hindu Kush. Daar vindt hij de even mysterieuze O-Sensei, die hem waarschuwt dat niet iedereen geschikt is om onder hem te trainen. Elk van zijn leerlingen heeft iets in zichzelf te overwinnen, wat bij Bruce natuurlijk zijn eigen duisternis is.

Verwacht hier dus niet de olijke Adam West Batman uit de jaren 60 televisieserie die je, gezien de setting van de film, zou verwachten. Deze Batman is de Dark Knight; gedreven en belust op niets anders dan wraak.

Bruce Wayne in Soul of the Dragon

Bronze Tiger

Bruce Wayne past perfect in het verhaal van Kung Fu krijgers die het moeten opnemen tegen het duister in de wereld, maar ook in zichzelf. Liefhebbers van het DC Universe zullen in de andere leerlingen anti-helden als Bronze Tiger herkennen. Dit personage is bedacht door schrijver Dennis O’Neil en Jim Berry en kom je ook tegen in de televisieserie Arrow. Daar wordt hij gespeeld door acteur Michael Jai White (Black Dynamite, Spawn) die in Batman: Soul of the Dragon ook de stem van het personage inspreekt. Allemaal leuke details om als stripliefhebber je kennis mee te etaleren.

Bronze Tiger

Batman: Soul of the Dragon recensie – Meer Bruce dan Batman

Door al die personages met hun eigen stripgeschiedenis zwalkt de animatiefilm wel een beetje. Is het nu Richard Dragon, waar de film mee begint, die de belangrijkste verhaallijn voortstuwt, is het Ben Turner die later een grote rol krijgt, of is het toch Bruce Wayne zelf? Het is in ieder geval niet Batman die eigenlijk een bijrol speelt en een nogal vreemde eend in de bijt is.

Er wordt verder geen aandacht geschonken aan hoe Bruce de transformatie naar Batman maakt. Het is een feit en we weten natuurlijk ook hoe het ongeveer gegaan zal zijn, maar in Batman: Soul of the Dragon is Bruce zelf het belangrijkere personage. De scènes waarin hij zijn vleermuiskostuum niet aanheeft, zijn sterker dan de actie waarin hij wel als de duistere ridder gekleed gaat.

O-Sensei en zijn leerlingen

Loners die samen strijden

Aan het eind is het echter wel Batman die de deur open zet naar – hopelijk – meer avonturen in deze setting. De jaren 70 Kung Fu en James Bond insteek zit Bruce Wayne als gegoten. Het Blaxploitation element wordt tussen neus en lippen verteld, maar hoort er ook helemaal bij. Het is leuk om te zien hoe alle personages al die jaren hun eigen weg zijn gegaan, maar uiteindelijk weer bijeen komen om gezamenlijk te vechten tegen het kwaad.

Batman: Soul of the Dragon geeft in bijna anderhalf uur speeltijd een rijke geschiedenis aan Elseworlds-historie, dat, zoals elk verhaal onder dat label, goed gebruik maakt van de bekende elementen die bij elk personage horen. Ook hier is het verhaal nieuw, maar toch vertrouwd.

Batman: Soul of the Dragon

Batman: Soul of the Dragon recensie – Nostalgische mix van stijlen

De animatiekwaliteit van de film is prima. Er is diepte in de tekenstijl zonder veel details en de actie is vloeiend. Je kijkt de film moeiteloos af, zeker als je animatieseries als Castlevania of Blood of Zeus kijkt op Netflix. In Nederland verschijnt Batman: Soul of the Dragon enkel op dvd, maar bij Zavvi en Amazon kun je ook de blu-ray versie krijgen. Bij Zavvi zit er zelfs een leuk figuurtje van Ben Turner op.

Hou je van de in deze recensie genoemde jaren 70 cinema-stijlen, dan is Batman: Soul of the Dragon echt een film die je in je verzameling moet opnemen. Zelfs de wat foutere elementen uit die tijd zitten er in (bijvoorbeeld het personage Schlangenfaust). De makers lichten elke hoofdrolspeler uit de diverse genres goed uit, maar zoals gezegd heeft de animatiefilm daardoor wel moeite om de rode draad vast te houden. Batman zelf had er niet eens echt in hoeven zitten, aan Bruce Wayne hebben we dit keer meer dan genoeg. Maar hou je van een film die stijlen mixt en je gevoelige, nostalgische snaren beroerd, ga Batman: Soul of the Dragon dan zeker kijken!

Batman: Soul of the Dragon is verkrijgbaar op dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Batman: Soul of the Dragon
Regisseur: Sam Liu