Firestarter blu-ray recensie - Modern Myths

Firestarter blu-ray recensie – Vergeleken met 1984 slaat de vonk niet over

Productiemaatschappij Blumhouse is inmiddels een gevestigde naam in de (horror)filmwereld. Naast originele producties als The Purge, brengt het bedrijf ook regelmatig remakes of herinterpretaties uit van horrorklassiekers. Vaak met succes (Halloween) en soms ook niet (Black Christmas). Ook Firestarter, gebaseerd op het gelijknamige verhaal van Stephen King, hoort in dit rijtje thuis. Maar of deze nieuwe versie met Ryan Kiera Armstrong als Charlie McGee de klassieker uit 1984 met Drew Barrymore uit het geheugen van Silvia weet te branden, lees je in haar Firestarter blu-ray recensie. Ze bespreekt beide films en het boek!

In Firestarter van Stephen King (1980) heeft het jonge meisje Charlie McGee de kracht alles met haar geest in vuur en vlam te zetten. Een schimmige overheidsorganisatie genaamd “The Shop” weet Charlie te traceren en probeert haar gevangen te nemen om haar te bestuderen. Samen met haar vader Andrew (of “Andy”) gaat ze op de vlucht. Charlie en Andrew proberen met alle macht uit de handen van The Shop te blijven.

Het beeld van de superschattige Drew Barrymore (E.T. the Extra-Terrestrial, Donnie Darko), die in de verfilming Firestarter uit 1984 die pyrokinetische gaven had, staat in ons geheugen gegrift.

Dit jaar heeft Blumhouse – dat we onder andere kennen van Insidious, Split en The Purge – dit verhaal weer ter hand genomen en een remake gemaakt. Ook deze Firestarter uit 2022 is eveneens gebaseerd op het boek van Stephen King, maar nu met Ryan Kiera Armstrong (American Horror Story, Black Widow, The Tomorrow War) als Charlie.

Charlie McGee - Firestarter 2022
Ryan Kiera Armstrong als Charlie McGee (2022)

Chronologische familiedynamiek

Firestarter - Stephen King
Firestarter – Stephen King (1980)

De remakes vliegen ons de laatste jaren om de oren, waarbij de een het er prima vanaf brengt en de ander wat minder. Wat is het nut van een remake eigenlijk? Natuurlijk is de technologie vooruit gegaan en zijn de special effects (lees CGI) niet meer weg te denken van het witte scherm.

Daar lijkt het echter niet om te draaien in deze remake van Firestarter. Het verhaal speelt zich – in tegenstelling tot de versie uit 1984 en het boek – in chronologische volgorde af. De rol van moeder Victoria (nu gespeeld door Sydney Lemmon (Helstrom, Fear the Walking Dead) en in 1984 door Heather Locklear (Melrose Place, Dynasty, Scary Movie 5)) is uitvergroot en het experiment, waar beide ouders aan mee doen, is opgenomen in de openingscredits. De makers van deze remake vonden de familiedynamiek belangrijker dan in het origineel en hebben dit deel dus uitgebreid.

Firestarter blu-ray recensie - Sydney Lemmon als Vicky McGee

Vietnam is overboord

Met het personage Rainbird (Michael Greyeyes (V-Wars, True Detective)) hebben de makers het bronmateriaal zelfs behoorlijk overboord gegooid. Waar de John Rainbird van acteur George C. Scott (The Excorcist III) in 1984 nog een Vietnamveteraan is die vrienden probeerde te worden met Charlie, is de versie uit 2022 een huurling van The Shop met zijn eigen krachten.

Rainbird kan nu op grote afstand via telepathie met Charlie communiceren. Daar hebben de makers een foutje gemaakt. Er wordt namelijk eerder gesuggereerd dat de krachten van de betrokkenen enkel op korte afstand werken.

Firestarter blu-ray recensie - Michael Greyeyes als Rainbird

Firestarter blu-ray recensie – Nog meer aanpassingen

Naast Rainbird – die zijn eigen motivaties heeft in deze remake – moet ook het echtpaar Irv en Norma Manders eraan geloven. Ook aan hun scènes is flink gesleuteld. En dan is er Andrew “Andy” McGee, in 1984 gespeeld door David Keith (Daredevil, Behind Enemy Lines) en nu door Zac Efron (Scoob!, The Greatest Showman). Waar vader en dochter McGee in de eerste filmversie samen gevangen worden genomen door The Shop, loopt het nu anders.

Zac Efron en Ryan Kiera Armstrong in Ogen van vuur

Waar zijn de sympathieke personages?

Firestarter 1984 - Poster
Firestarter (1984)

Waar je als kijker in 1984 een connectie kreeg met Charlie (Drew Barrymore was toen 8), is de Charlie van 2022 behoorlijk meedogenloos. Ook dat is weer een groot verschil tussen de twee films. Tegen het einde van de 2022-versie is de dynamiek tussen Andy en Charlie ook heel anders dan in 1984.

In 1984 wil hij samen met zijn dochter ontsnappen, maar er volgt een confrontatie met John Rainbird. Ook in de remake speelt Rainbird een rol op het einde, maar wederom compleet anders. Het is in ieder geval niet zoals in 1984, waar het verhaal van Charlie, nadat ze grote vernietiging veroorzaakt heeft, over de corrupte regering gaat. Wellicht had Blumhouse een vervolg op het oog?

Drew Barrymore in Firestarter 1984
Drew Barrymore in Firestarter (1984)

Firestarter blu-ray recensie – Special effects en extra’s

Over de special effects in de nieuwe Firestarter valt weinig te zeggen. Die van 1984 doen absoluut niet onder voor die uit de 2022-versie van regisseur Keith Thomas (The Vigil, Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities).

Wil je meer weten over de keuzes van deze regisseur tijdens het filmen, luister dan naar zijn audiocommentaar in de extra’s. Daar vind je ook een making-of over de vuureffecten, verwijderde en uitgebreide scènes, een alternatief einde en een gag-reel.

Firestarter recensie - Stephen King

Wat is de kat?

Wel probeert de film erg politiek correct te zijn, waarbij Andy naar een kat als “hij”, “zij” of “het” refereert. In 1984 was er overigens commotie over het feit dat Rainbird door een blanke man werd gespeeld en niet door een Native American. Schurk Captain Hollister werd in 1984 gespeeld door Martin Sheen (West Wing, The Amazing Spider-Man) en nu, in 2022, door Gloria Reuben (Mr. Robot, Cloak & Dagger). Doe hiermee wat je wil.

Firestarter blu-ray recensie - Ryan Kiera Armstrong als Charlie McGee

Firestarter blu-ray recensie – Remake of reboot die de plank misslaat

Over het algemeen is de Firestarter–film van 1984 erg trouw aan het boek en de 2022-versie niet. Wat is dan het nut van een remake? Op internet wordt Firestarter een remake genoemd, echter valt hier en daar het woord “reboot” ook. Een reboot neemt het origineel als uitgangspunt en veroorlooft zich vervolgens meer vrijheden. Een remake blijft dichter bij het bronmateriaal.

Hoe we de nieuwe film ook noemen, bij ondergetekende sloeg de vonk in ieder geval niet over en mag Firestarter (2022) in het rijtje van remakes – of reboots – die niet gemaakt hoefden te worden. Het lijkt op een “makkelijk scoren project” dat de plank misslaat. Het verhaal is compleet aangepast, maar waarom eigenlijk? Er is weinig binding met de personages en het acteerwerk is niet beter of slechter dan in 1984. Maar dat laatste is een behoorlijk punt van discussie heb ik al gemerkt. Ondanks dat films uit de jaren 80 wat afgezaagd aandoen, kunnen films van tegenwoordig behoorlijk plat zijn. Ondanks alle nieuwe technologieën. Firestarter 2022 is hier een goed voorbeeld van…

Firestarter is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Firestarter
Regisseur: Keith Thomas
Acteurs: Zac Efron, Ryan Kiera Armstrong, Sydney Lemmon, Michael Greyeyes
Uitgever: Universal Pictures
Genre: Horror / Thriller

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Universal

Ryan Kiera Armstrong is Charlie McGee in Firestarter

Zac Efron als Andy McGee en Ryan Kiera Armstrong als Charlie McGee

Silvia van Gimst

Silvia van Gimst is van jongs af aan geboeid door het 'gothic novel'-genre en is tot de dag van vandaag een groot fan van het productiehuis Hammer. De wereld van het ongrijpbare en bizarre heeft een overweldigende aantrekkingskracht op haar. Evenals het bovennatuurlijke en het surrealistische. In 2012 begint Silvia met het schrijven van korte verhalen en in 2016 lanceert ze haar debuut, een Engelstalige korte verhalenbundel 'One for the Birds' (Godijn Publishing). Liefde, dood en bedrog spelen grote rollen in de verhalen en als je denkt dat je weet hoe het zit, laat het vaak onverwachte einde je met een onbestemd gevoel achter. Later wordt ook H.P. Lovecraft een bron van inspiratie voor Silvia.