Coming 2 America recensie - Modern Myths

Coming 2 America recensie – Terug naar Zamunda en alle “oude” bekenden

Na meer dan 30 jaar reizen we in Coming 2 America opnieuw af naar het Afrikaanse land Zamunda. Maar ditmaal voor een langer verblijf. Waar prins Akeem (Eddie Murphy) in 1988 in Coming to America in de wijk Queens van New York op zoek ging naar de liefde, is het ditmaal zijn buitenechtelijke zoon Lavelle die vanuit die wereldstad naar het rijke Afrikaanse land afreist. Een omgekeerde situatie dus, met natuurlijk de bijkomende vraag: is de humor uit het origineel ook meegekomen? Lees het in onze Coming 2 America recensie!

De romantische komedie Coming to America is altijd een favoriet van me geweest. Ik denk dat ik hem sinds hij eind jaren 80 op televisie en video kwam wel tientallen keren heb gezien. Net als vele fans van deze hilarische film over culturele misverstanden – en de misverstanden tussen mannen en vrouwen – kan ik de meeste quotes en grappen moeiteloos uit mijn geheugen oplepelen. Daarmee is de verwachting voor Coming 2 America torenhoog. Maar we zijn zo’n 32 jaar verder sinds prins Akeem (Eddie Murphy (Shrek, Beverly Hills Cop, The Nutty Professor)) en zijn stuntelende bediende Semmi (Arsenio Hall (Black Dynamite)) naar Amerika gingen.
Er is een hoop verandert in die tijd, net als het publiek van de jaren 80 dat ook niet meer hetzelfde is. Coming 2 America is dan ook een andere film dan zijn illustere voorganger. Je krijgt moderne grappen, gemixt met een grote schep nostalgie.

Akeem en Lisa

Akeem: vader van dochters

In Coming 2 America staat prins Akeem op het punt koning te worden. Zijn vader – koning Jaffe Joffer (James Earl Jones (The Lion King, Conan the Barbarian)) – ligt op zijn ziekbed. Deze komende verandering valt Akeem zwaar, vooral omdat hij drie knappe dochters heeft en de wet van het land een zoon als troonopvolger eist. Ondanks dertig jaar samenleven met zijn vrouw Lisa (Shari Headley) drukt de traditie van Zamunda zwaar op hem.

Daar bovenop aast “warlord” General Izzi – een hilarische over-the-top rol van Wesley Snipes (Blade, The Expendables 3) – van het buurtland van Zamunda ook op de troon. Hij heeft een zoon die geschikt is om met de oudste dochter van Akeem te trouwen. En aangezien hij nog een persoonlijke vendetta met Akeem te vereffenen heeft, doet hij er alles aan om deze macht in handen te krijgen. De zus van General Izzi was namelijk degene die oorspronkelijk in Coming to America met Akeem zou trouwen. En zij is die afwijzing nog steeds niet te boven…

Wesley Snipes als General Izzi

Coming 2 America recensie – Terug naar Queens

Dan krijgt Akeem het onverwachte nieuws dat hij een bastaard in Amerika heeft. Dit verandert de situatie volledig en dus reizen Akeem en Semmi opnieuw naar Queens om hem te gaan zoeken. Al snel vinden ze deze Lavelle Junson (Jermaine Fowler (The Opening Act)). Want zo groot is Queens niet en er verandert daar blijkbaar ook weinig. Akeem en Semmi nemen hem en zijn moeder Mary (komediante Leslie Jones (Ghostbusters, The Angry Birds Movie 2)) mee naar Zamunda. Daar speelt het grootste deel van de film zich verder af. Waar het in het eerste deel de naïeve, rijke prins was die in het harde New York terecht kwam, is het nu de principiële, eigentijdse stadsjongen die zich in Afrika moet zien te bewijzen.

Jermaine Fowler als Lavelle Junson

Bijna alle oude bekenden keren terug

We keren dus zeker terug naar Queens, waar we veel oude bekenden terugzien. Zoals de eigengereide kappers en hun vaste klanten, die na al die jaren nog steeds commentaar hebben op iedereen die hun zaak binnenkomt. Bijna iedereen uit de eerste film keert terug, waaronder Cleo McDowell, die nog steeds ruzie maakt met fastfoodketen McDonalds (ook al lijkt zijn ijs op een heel belangrijk punt echt totaal niet op een McFlurry). Koning Jaffe Joffer steelt de show, ook al werden de scènes met James Earl Jones apart opgenomen, vanwege de gezondheid van de legendarische acteur.

Coming 2 America - de kappers

De nieuwe generatie

De nieuwe acteurs hebben nogal een opgave om zich te bewijzen tussen deze oudgedienden. Maar zoals Leslie Jones vertelde in de online Coming 2 America perspresentatie waar Modern Myths bij mocht zijn: ‘Ik heb de eerste film al zo vaak gezien en mezelf er zo vaak in gefantaseerd, dat het voelde alsof ik altijd al onderdeel van het verhaal uitmaakte’. Ook Tracy Morgan (Superhero Movie, 30 Rock) – die de oom van Lavelle speelt – kende Coming to America van buiten en voelde zich op de set van de tweede film als een vis in het water. Net als in het eerste deel bestaat de cast van de film uit enkel donkere acteurs. Eddie Murphy haalde in dezelfde persconferentie Black Panther aan, een film die als inspiratie diende voor Coming 2 America en ook uit enkel donkere acteurs bestaat. Maar dat dan wel 30 jaar later deed.

Coming 2 America - Prachtige kostuums

Coming 2 America recensie – Het sprookje van Zamunda

En net als in Black Panther wordt Afrika gevierd. Maar waar kostuum designer Ruth E. Carter in die Marvel-film nog kleurrijke Afrikaanse kostuums toont die redelijk realistisch ogen, gaat ze zich in Coming 2 America te buiten aan het weelderige sprookje van Zamunda. Van de kleding van de koninklijke familie tot de kostuums van de dansers en bedienden, alles is even expressief en weelderig. Ook de achtergronden zijn schitterend en als we General Izzi in zijn thuisstad zien, komt er heel veel bling aan te pas.

Coming 2 America ziet er heel mooi uit, maar alle overdaad leidt wel af. Je bent ook telkens aan het opletten wie er een cameo gaat maken, want Eddie Murphy heeft heel veel gasten uitgenodigd om kort hun opwachting in de film te maken. Allerlei artiesten uit de jaren 80, beroemde acteurs en zelfs veel acteurs die een klein rolletje hadden in de eerste film komen voorbij. Dat is heel erg leuk, maar haalt je wel steeds uit het verhaal.

Coming 2 America - Eddie Murphy

Lavelle Junson, een nieuwe prins

En dat verhaal gaat ook niet enkel over prins Akeem en zijn toekomstige rol als koning van Zamunda. We zien ook hoe Lavelle Junson naar zichzelf op zoek is en hoe hij zich staande probeert te houden als kersverse Afrikaanse prins. Hij krijgt een rol zoals Akeem in het eerste deel zelf had en daardoor hinkt de film op twee hoofdpersonen.

Met behulp van computereffecten waarmee Eddie Murphy en Arsenio Hall jong worden gemaakt, zoals ook werd gedaan in bijvoorbeeld Terminator: Dark Fate of The Mandalorian, wordt verklaard hoe het kan dat Akeem een zoon heeft. Hiermee wordt een extra stukje verhaal aan het eerste deel toegevoegd, dat wat mij betreft iets teveel grofheid toevoegt aan de naïviteit waarmee Akeem in deel een het nachtleven van New York inging. Maar dat kan ook aan de humor van Leslie Jones liggen, die ik in Ghostbusters ook al te luidruchtig vond.

Lavelle Junson

Politiek, veganisme en empowerment

In de eerder genoemde persconferentie vertelde Murphy waarom het zo lang geduurd heeft voor er een tweede Coming to America kwam. Ten eerste omdat de techniek het nu mogelijke maakte iets aan de eerste film toe te voegen en ten tweede omdat het verhaal waarmee hij al een poos rondliep daardoor afgemaakt kon worden. Bij de derde versie van het script was hij tevreden over het verhaal, waarna jongere schrijvers ermee aan de gang mochten om de humor actueel te maken. Verwacht dus grappen over de huidige politiek, veganisme en de moderne man-vrouw verhouding, naast een verhaal waarin “women’s empowerment” aan de orde komt. Hierbij wordt geen blad voor de mond genomen, dus wees niet bang dat je de Eddie Murphy humor er niet in herkent.

Eddie Murphy en John Amos

Coming 2 America recensie – Overdaad aan elementen

Hoewel Coming 2 America zeker een leuke film is, is het wel een beetje een overdaad geworden. Aan de ene kant is er het verhaal van Akeem, aan de andere kant dat van Lavelle. We keren terug naar New York, maar leren eigenlijk vooral Zamunda kennen. De meeste oude bekenden uit deel een keren terug, maar deel twee zit vol cameo’s van allerlei beroemdheden, waardoor je constant afgeleid wordt. De nostalgie wordt volop aangewakkerd door alle geliefde personages van weleer, maar in de bijna twee uur durende film is er ook veel ruimte gemaakt voor de nieuwe familieleden van prins Akeem.

De diverse rollen die Eddie Murphy en Arsenio Hall ook in dit deel op zich nemen zijn weer subliem. De make-up is geweldig, al klaagde Arsenio Hall in de persconferentie over de “glue boogers” (lijmsnotjes) die hij nog maanden na de opnames achter zijn oren vandaan peuterde, net als in de jaren 80.

Arsenio Hall, Jermaine Fowler en Eddie Murphy

Hetzelfde, maar toch anders

Coming 2 America is dus een beetje zoals in de jaren 80, maar voor een heel groot deel ook niet. Daarmee is de film net als Dumb and Dumber To uit 2014, de opvolger van de komedieklassieker Dumb and Dumber uit 1994 (een komedie die ik nóg vaker dan Coming to America heb gezien). Hetzelfde, maar gevoelsmatig ook compleet verschillend. Het zal de nostalgie zijn die nooit helemaal meegenomen kan worden naar een nieuw deel, waardoor de jou zo vertrouwde personages toch veranderd zijn. Maar natuurlijk kan dat ook niet anders, na meer dan 30 jaar.

James Earl Jones als Jaffe Joffer

Coming 2 America recensie – Heel veel show en spektakel

Coming 2 America is opnieuw een film over liefde, jezelf vinden en familie. Maar dan moderner. James Earl Jones en Wesley Snipes stelen de show, al is General Izzi wel een iets te cartoonesk figuur dat de wereld van Zamunda net te ver het absurdistische intrekt. Coming to America was geloofwaardig, omdat het “gekke” Zamunda klein gehouden werd en Akeem in de harde wereld van New York terecht kwam. Nu zitten we het grootste deel van de film in dat gekke Zamunda.

Een mooi en overdadig weelderig Zamunda, maar waardoor de reis die we met Lavelle maken niet zo herkenbaar is als de reis die we met Akeem in New York maakten. Het is daarbij wel zeer leuk om iedereen weer terug te zien. Coming 2 America is dan ook een hele knappe prestatie, maar waar het eerste deel een intieme, romantische speurtocht naar de liefde was, is deel twee vooral heel veel show en spektakel. Mooi en ontzagwekkend om te zien, maar met personages die door het ouder worden verder van je af zijn gaan staan. Hoe geweldig het ook is om ze weer terug te zien!

Coming 2 America streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Coming 2 America
Regisseur: Craig Brewer