Doom Patrol Seizoen 2 recensie - Modern Myths

Doom Patrol: Seizoen 2 recensie – Meer absurde superhelden humor en zelfspot

De Doom Patrol: Robotman, Crazy Jane, Cyborg, Elasti-Girl en Negative Man. Het zijn geen doorsnee superhelden en Doom Patrol: Seizoen 2 is wederom geen doorsnee superheldenserie. Lees in Andrés Doom Patrol: Seizoen 2 recensie welke absurde avonturen Cliff, Jane, Victor, Rita en Larry ditmaal meemaken met Dorothy, de dochter van Niles “Chief” Caulder. De disfunctionele familie uit de strips van DC Comics is terug!

Meer weten over de Doom Patrol? Lees ook Andrés recensie van Doom Patrol: Seizoen 1.

Alsof corona onze levens nog niet genoeg ontwricht heeft, merken we de invloed ervan ook op het laatste bastion wat onze geestelijke gezondheid nog enigszins op acceptabel niveau weet te houden: de series op streamingdiensten. De ene na de andere serie wordt gecancelled of verzet, alsof het een bioscoopfilm is (ik kijk naar jou, Bond). Natuurlijk is het logisch, maar de lichte irritatie sloeg om naar volledige razernij aan het einde van de negende aflevering van Doom Patrol: Seizoen 2.

Hoe kunnen de makers zoveel cliffhangers proppen in één aflevering? Hoe kunnen ze weer zo’n onderhoudend seizoen maken over een robotman, een blubbervrouw, een depressieve astronaut en een vrouw met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis?

Goed, in dat laatste geval zijn het er minstens 64 met elk een eigen superkracht, maar toch! Gelukkig is de serie al hernieuwd voor een derde seizoen. We zullen die tiende aflevering dus alsnog kunnen zien, maar dan als eerste aflevering van Doom Patrol: Seizoen 3.

Doom Patrol Seizoen 2 recensie - de Doom Patrol

Een klein probleempje

Aan het einde van het eerste seizoen zien we dat bijna alle leden van de Doom Patrol en Dorothy, de dochter van Niles “Chief” Caulder (Timothy Dalton (Penny Dreadful, The Living Daylights, Flash Gordon), uit een magisch schilderij zijn gered. Echter komt iedereen er wel uit op dezelfde schaal als de afbeelding op het doek. Het tweede seizoen begint dan ook als het team kampeert op de racebaan van Cliff Steele (Brendan Fraser (The Mummy)).

In deze eerste aflevering worden de onderlinge relaties neergezet zoals ze ervoor staan na de ontboezemingen van Niles in het gevecht tegen Mr. Nobody (Alan Tudyk (Star Wars: Rogue One, Dirk Gently’s Holistic Detective Agency). Cliff haat de Chief en zoekt zijn heil in een persoonlijke oorlog met het rattennest in Doom Manor. Crazy Jane (Diane Guerrero (Orange is the new black)) haat hem ook en zoekt haar heil in verdovende middelen, tot grote ergernis van haar andere persoonlijkheden. Elasti-Girl Rita (April Bowlby (How I Met Your Mother)) en Cyborg (Joivan Wade (The First Purge)) proberen er het beste van te maken, terwijl Larry (Matthew Zuk) zijn uiterste best doet om met de aanwijzingen van Niles een oplossing te vinden voor het gigantische miniatuurprobleem.

Cyborg en Elasti-girl

Willoughby Kipling: John Constantine van de Aldi

Gelukkig hoeven we hier niet negen afleveringen op te wachten. Al snel zorgt Willoughby Kipling (een soort John Constantine van de Aldi) ervoor dat de groep weer op normale grootte kan functioneren. Uiteraard is dit geen cadeautje en moet er betaald worden. Niles heeft het magische schilderij waar ze uit ontsnapt zijn beloofd, samen met de ketting die hem al anderhalve eeuw in leven houdt. In eerste instantie vindt het gros van het team het niet zo erg dat zijn leeftijd hem op rap tempo inhaalt, maar besluit iedereen Niles toch te helpen met zijn dochter, Dorothy (Abigail Shapiro).

Mark Sheppard in Doom Patrol S2

Doom Patrol: Seizoen 2 recensie – De toekomst van DC superheldenseries

Doom Patrol: Seizoen 2 ziet er weer gelikt uit, is erg sterk geschreven en differentieert zich van andere superheldenseries door de mix van absurde humor en zelfspot. Daarom is het erg jammer dat de serie laag scoort in de kijkcijfers. Waarschijnlijk heeft het er grotendeels mee te maken dat de serie in Amerika enkel te zien was op DC Universe en HBO Max.

DC Universe is inmiddels enkel bezig met comics en heeft afscheid genomen van video content. Titans, Harley Quinn, Young Justice en ook Doom Patrol zullen alleen nog te zien zijn op HBO Max. Deze streamingdienst heeft nu zo’n vier miljoen abonnees in Amerika (unieke abonnees, dus niet de mensen die al geabonneerd waren op HBO) en behoort daarmee nog tot een kleine speler op de markt. Maar dit zou rap kunnen veranderen als Warner Bros de dienst uitrolt in Latijns Amerika en Europa, met onder andere een Game of Thrones spin off: House of the Dragon. Wat dat gaat betekenen voor Titans, die op Netflix staat, en Doom Patrol, die je op Amazon Prime kunt zien, is nog niet bekend.

Space Patrol

Superheldenserie met flair

Terug naar Doom Patrol: Seizoen 2. Ook dit is weer een serie die heel veel verhaal in een aflevering weet te proppen. Aan het einde van elke 45 minuten wil je echt weten hoe het verdergaat. Waar het tempo in het eerste seizoen duidelijk van ondergeschikt belang was aan de ontwikkeling van de personages, zit de vaart er hier goed in. Toch blijft de ontwikkeling van elk personage voorop staan.

Zelfs met de toevoeging van Dorothy weet de serie het voor elkaar te krijgen om elk personage een aanzienlijke groei door te laten maken. Wat Doom Patrol ook weer voor elkaar krijgt, is me verrassen. De absurditeit blijft aanwezig en dat geeft de serie zijn unieke karakter. De Dannyzens maken hun rentree, maar ook worden we steeds op het verkeerde been gezet wat de vraag betreft wie de uiteindelijke grote slechterik wordt. Wie gaat het de Doom Patrol dit seizoen het leven zuur maken? Sommige verrassingen werken goed, sommige een stuk minder, maar alles wordt weer met dezelfde flair gebracht.

Negative Man en Crazy Jane

Doom Patrol: Seizoen 2 recensie – Abigail Shapiro maakt indruk

Nieuwkomer Abigail Shapiro speelt Dorothy Caulder en maakt met deze rol de overstap van het toneel naar het scherm. Dat ze kan zingen laat ze nog even blijken met haar versie van Pure Imagination. Ze doet het erg goed als elfjarige met honderd jaar ervaring. Zelfs haar Britse accent is overtuigend. Overigens is ze niet de eerste van de familie Shapiro die we op het scherm kunnen bewonderen. Haar zus Milly, de andere helft van het cabaret duo The Shapiro Sisters, zagen we eerder al in Hereditary. Beide zusjes zetten zich ook in tegen pesten, iets waar ze door hun Cleidocraniale Dysplasie (CCD) veelvuldig mee te maken kregen. Dit is overigens dezelfde aandoening als Gaten Matarazzo heeft, die je kent als Dustin Henderson in Stranger Things. Zo krijgt deze redelijk zeldzame aandoening toch behoorlijk wat aandacht.

Dorothy Caulder

Ongemerkt aantal acteurs

Larry Trainor en Cliff Steele worden gespeeld door respectievelijk Matt Bomer en Brendan Fraser. Maar hun alter ego’s “Negative Man” en “Robotman” (die we het meeste op het scherm zien) worden gespeeld door Matthew Zuk en Riley Shanahan. Echter worden de helden wel ingesproken door Bomer en Fraser. Dit gebeurt zo goed dat het nergens opvalt. Beide personages moeten het volledig van lichaamstaal en intonatie hebben, maar je hebt nergens het idee dat je naar een ingesproken personage zit te kijken. De veelvuldige fucks en shits van Cliff komen echt uit het diepst van zijn ziel en het zelfmedelijden van Trainor druipt onder zijn verband uit.

Crazy Jane’s onderbewustzijn – “The Underground” – speelt in Doom Patrol: Seizoen 2 een aanzienlijk grotere rol dan in het eerste seizoen. We maken dan ook kennis met behoorlijk wat nieuwe persoonlijkheden. Diane Guerrero speelt ze allemaal en schiet moeiteloos van de ene in de andere rol. Al worden veel persoonlijkheden in The Underground ook gespeeld door andere actrices, Diane moet ze in de “echte” wereld toch echt zelf opknappen. En dat doet ze.

Doom Patrol: Seizoen 2 recensie - Crazy Jane

Doom Patrol: Seizoen 2 recensie – Disfunctionele familie om van te houden

Doom Patrols tweede seizoen doet niets onder voor het eerste. De absurditeit en het personage gedreven drama gaan weer hand in hand. Maar de serie verliest nooit uit het oog wat het in essentie is: een serie gebaseerd op een comic. Maar dan wel eentje over de mislukte experimenten van een gekke wetenschapper. Al hebben de experimenten in kwestie nooit een normale familieband gekend, tot ze enkele decennia samen doorbrengen. Deze disfunctionele familie zal je hart veroveren en doet je hopen dat Doom Patrol: Seizoen 3 niet te lang op zich laat wachten.

Doom Patrol: Seizoen 2 is nu te zien op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Doom Patrol: Seizoen 2
Regisseurs: Divers