Peacemaker recensie - Modern Myths

Peacemaker recensie – Vrede ten koste van alles op HBO Max

James Gunn (Guardians of the Galaxy) is een regisseur van de nieuwe generatie. Hij doet niet moeilijk en ruilt met het grootste gemak projecten voor het witte doek in voor series op het “kleine” scherm. Hiermee krijgt hij de kans om een personage als Peacemaker meer uit te diepen dan in een enkele film. Overigens moet je “diepgang” bij een serie als Peacemaker wel met een korreltje zout nemen. Lees in onze Peacemaker recensie hoe deze HBO Max-serie absurd, hilarisch en absoluut over de top is!

Peacemaker recensie - PosterVroeger was de regie tussen films en series behoorlijk gescheiden. Soms maakte een regisseur de stap van televisie naar film, maar andersom gebeurde dat zelden. De stap van film naar televisie werd zelfs als iets minderwaardigs gezien. Tegenwoordig komt daar steeds meer verandering in en worden films en series – al dan niet op streamingdiensten – zelfs als volwaardig gezien. Het is dus niet zo gek dat James Gunn ervoor koos om de verdere avonturen van Christopher Smit – Peacemaker (John Cena (Fast & Furious 9, Bumblebee)) – op HBO Max te vertellen.

Gunn maakte met The Suicide Squad (2021) zijn grote comeback. Nadat hij in 2018 bij Marvel aan de kant werd gezet vanwege oude tweets op Twitter, maakte hij de overstap naar Marvels grootste concurrent DC. Hij kreeg de vrije hand om van The Suicide Squad een succes te maken en dat is hem gelukt. Inmiddels is Marvel teruggekomen op hun besluit en mag Gunn gewoon de Guardians of the Galaxy Vol. 3 afmaken.

Jennifer Holland als Emilia Harcourt en John Cena als Peacemaker

Verder na The Suicide Squad

Aan het einde van The Suicide Squad is het duidelijk dat Peacemaker het avontuur op het eiland Corto Maltese heeft overleefd. De HBO Max-serie pakt de draad verder op. Als Christopher Smith is hersteld van zijn verwondingen, wordt hij ontslagen uit het ziekenhuis. Helaas kan hij niet lang genieten van zijn vrijheid.

In zijn woonwagen krijgt hij bezoek van “A.R.G.U.S.”-agenten Clemson Murn (Chukwiudi Iwuji (John Wick: Chapter 2)), Emilia Harcourt (Jennifer Holland (Brightburn)), John Economos (Steve Agee (Guardians of the Galaxy Vol. 2)) en de kersverse agent Leota Adebayo (Danielle Brooks (The Day Shall Come, Orange is the New Black)). De keuze die ze Peacemaker geven is simpel: meedoen aan een nieuwe geheimzinnige missie – “Project Butterfly” – of terugkeren naar de Belle Reve-gevangenis.

Steve Agee als John Economos

Peacemaker recensie – Niemand is te vertrouwen

Met tegenzin sluit Peacemaker zich aan bij het nieuwe team. Ondertussen probeert hij ook zijn normale leven weer op te pakken en contact te leggen met zijn vader Auggie (Robert Patrick (Terminator 2: Judgement Day)) die ook zo zijn verleden heeft, maar nu met pensioen is.

Met veel moeite probeert Peacemaker een plek te vinden in het nieuwe team. Het wordt er niet makkelijker op als blijkt dat er met dubbele agenda’s wordt gewerkt. Hoe kan Peacemaker deze missie tot een goed einde brengen? En kan hij iemand vertrouwen of is hij alleen op zichzelf en zijn trouwe arend Eagly aangewezen?

Christopher Smith en Eagly

Superheld met issues

HBO Max maakt een uitstekende stap door het DC Extended Universe eindelijk uit te breiden met een serie waarin ook de personages uit de films spelen. In tegenstelling tot Marvel, hield DC hun series en films altijd strikt gescheiden. En dat zorgde bij mij wel eens voor kortsluiting. De manier waarop Marvel zijn films en series met elkaar combineert, is een echte aanvulling voor het genre. Ik hoop dat DC hier nu ook verder mee gaat.

Die series zijn bij Marvel echter nog wel een beetje braaf. Er wordt wel wat humor in gestopt, maar ze kunnen nog veel leren van het gewaagde Peacemaker. In tegenstelling tot de onkreukbare Captain America heeft Peacemaker heel wat issues. En ondanks hun enorme patriottische inborst, liggen de waarden en normen van deze Amerikanen mijlenver uit elkaar. Peacemaker is gewoon een ordinaire, domme, racistische en seksistische huurmoordenaar. Toch krijg je in de loop van de serie steeds meer een zwak voor hem. En dat is nu juist zo leuk aan deze serie.

Freddie Stroma als Adrian Chase - Vigilante en John Cena als Peacemaker

Peacemaker recensie – Op het randje

James Gunn heeft duidelijk een zwak voor antihelden. Dat zag je al in Guardians of the Galaxy vol. 1 en 2. In The Suicide Squad en Peacemaker gaat hij nog een stapje verder. James Gunn en John Cena kunnen het goed met elkaar vinden en dat heeft onder andere geleid tot deze serie. Gecombineerd met zijn scherpe humor, absurde conversaties en hilarische situaties, begeeft de serie zich soms op het randje. Ik heb daar persoonlijk geen last van, maar niet iedereen zal de politiek incorrecte grappen van James Gunn kunnen waarderen.

Ik zie voornamelijk het plezier waarmee de serie is geschreven en gemaakt. John Cena, voormalige WWE-worstelaar, heeft al een aantal leuke filmrollen op zijn naam staan. In Peacemaker gaat hij er helemaal voor. Hij laat zien dat het personage van een uit de kluiten gewassen patriot hem op het lijf is geschreven. Hij wordt bijgestaan door een leuke en kleurrijke cast die heel makkelijk kunnen schakelen tussen absurde en emotionele scènes. En de intro van de serie maakt je HBO Max-abonnement al volledig de moeite waard.

Nhut Le als Judomaster

De evolutie van Peacemaker

Peacemaker Vol 1 - nummer 1
Peacemaker – nummer 1 (1967)

Net als veel andere helden en schurken draait Peacemaker al een tijdje mee in de comics. Zijn eerste verschijning was in november 1966, in de serie Fighting’ 5 #40. Hij is bedacht door schrijver Joe Gill en tekenaar Pat Boyette. Na het stopzetten van de serie Fighting’ 5 kreeg hij zijn eigen serie, waarvan slechts vijf nummers verschenen. De comics werden toen nog uitgegeven door Charlton Comics, dat halverwege de jaren 80 werd overgenomen door DC Comics.

In de comics is Peacemaker niet een echte hoogvlieger en kan hij zich niet meten aan populaire series als Batman en Superman. Toch komt hij zo nu en dan voorbij. Mede dankzij James Gunn en John Cena komt hij nu toch in de spotlights te staan. Peacemaker heeft overigens geen superkrachten. In de comics, film en serie heeft hij een uitzonderlijke conditie, is hij ijzersterk en heeft hij doorzettingsvermogen. Daarnaast heeft hij ervaring met wapens en is hij expert in diverse gevechtstechnieken. Tot slot heeft hij diverse helmen tot zijn beschikking met allerlei technische snufjes en een beschermend pak.

John Cena in Peacemaker

Peacemaker recensie – Aanwinst op HBO Max

Sinds 8 maart 2022 is HBO Max gelanceerd in Nederland. Peacemaker is een van de paradepaardjes van de streamingsdienst. En dat is geheel terecht. Hoe gaaf is het dat een gevestigde naam uit de filmwereld als James Gunn zich verbindt aan een dergelijk project en de kans krijgt om dit te realiseren?

Peacemaker is het antwoord van HBO Max op de Marvel-series van Disney+, The Boys van Amazon Prime en The Umbrella Academy van Netflix. Hopelijk is deze serie de aanzet naar nog veel meer (alternatief) superheldenvermaak. Maak nu nog tot 31 maart 2022 gebruik van de actie om voor altijd 50% korting te krijgen op een HBO Max-abonnement en zet Peacemaker direct op. Je weet niet wat je overkomt!

Peacemaker streamt nu op HBO Max. Bekijk hier de trailer:

Titel: Peacemaker
Regisseur: James Gunn, Brad Anderson