Moon Knight recensie - Modern Myths

Moon Knight recensie – Machtig Marvel mysterie op Disney+

Serie voor serie vult Marvel zijn live-action superheldenuniversum op Disney+ aan met nieuwe helden. Ditmaal is het de beurt aan Moon Knight, een (anti)held die sinds 1975 op verschillende manieren in de Marvel comics ten tonele verscheen. De ene keer als held, de andere keer als  gewelddadige psychopaat. Maar nooit lang als stabiele factor in het leven van hen die reizen in de nacht. Lees in onze Moon Knight recensie hoe deze steeds wisselende interpretaties van het personage perfect passen bij deze zilverwitte ridder. Want de vraag blijft altijd: wie is Moon Knight?

Fan van Moon Knight? Sla je slag in ons Modern Myths Merchandise: Moon Knight artikel!

Steven Grant (Oscar Isaac (Star Wars: Episode VII – The Force Awakens, Dune)) is een timide werknemer van de National Gallery in Londen. Hoewel hij veel weet van Egyptologie, werkt hij in de cadeauwinkel, waar hij klein gehouden wordt door zijn pedante baas Donna.

Steven heeft geen vrienden en belt enkel af en toe met zijn moeder. Zelfs bij een date weet hij niet op tijd te komen, want Steven heeft een probleem: hij mag niet in slaap vallen.

’s Nachts ketent Steven zichzelf aan zijn bed vast en probeert wakker te blijven. Hij plakt zijn deur af en strooit zand om zijn bed, om er de volgende dag zeker van te zijn dat hij niet is gaan slaapwandelen. Steven mist namelijk uren in zijn leven. Ook wordt hij wakker op plekken zonder te weten hoe hij daar gekomen is. Langzamerhand daalt hij af in waanzin…

Steven Grant kan niet slapen

Steven hoort stemmen

Het helpt ook zeker niet mee dat Steven een stem in zijn hoofd hoort. Een zware, commanderende stem die hem vertelt dat hij de verkeerde man op de verkeerde plek is. Mocht je je afvragen waar je die stem van kent, het is F. Murray Abraham (Amadeus, Isle of Dogs). Als Steven opeens wakker wordt in de velden van een Oost-Europees stadje en achterna gezeten wordt door soldaten, begrijpt hij er helemaal niets meer van.

Steven ziet op een plein in het dorp waar hij zijn toevlucht zoekt een mysterieuze man de bevolking toespreken. Deze man – Arthur Harrow (Ethan Hawke (Training Day, Tesla)) – lijkt de ziel van een persoon te wegen. Word je te licht bevonden, dan is het met je gebeurd. Als Steven vervolgens een scarabee bij zich blijkt te hebben die Harrow terug wil, zijn de poppen aan het dansen. Het ziet er zeer slecht uit voor de zachtaardige Steven. Maar op de een of andere manier weet hij te ontsnappen, een spoor van geweld en bloed achter zich latend. Maar hoe? Steven herinnert zich er niets van en wordt ook gewoon weer wakker in zijn eigen bed…

Ethan Hawke als Arthur Harrow

Moon Knight recensie – Ammit, de verpersoonlijking van angst

Papyrus of Hunefer met Ammit - Publiek domein
“Papyrus of Hunefer” met Ammit – Publiek domein

Zeer aangeslagen gaat Steven naar zijn werk, waar Harrow hem blijkt op te wachten. Ook Harrow is geïnteresseerd in het Egyptische godenpantheon en dan in het bijzonder in Ammit. Deze verpersoonlijking van de goddelijke vergelding voor alle zonden die je in je leven pleegt (ontken het maar niet) wordt afgebeeld met een krokodillenhoofd. Hoewel ze niet als echte godin wordt gezien, is ze de belichaming van angst en heeft ze het gecombineerde lijf van een leeuw en een nijlpaard. De drie gevaarlijkste dieren in Egypte dus.

Hier krijgt Moon Knight een bovennatuurlijke inslag, want Harrow stuurt een monster op Steven af om de scarabee terug te krijgen. Steven vlucht het museum in en sluit zich op in de toiletten. Daar wordt hij toegesproken door zijn eigen weerspiegeling, met het dringende verzoek de controle over zijn lichaam vrij te geven. Er is namelijk iemand die hem van het monster kan redden: Moon Knight. En zo eindigt de geweldige eerste aflevering van nu al een van mijn favoriete Disney+ Marvel series!

Moon Knight recensie

Marvels Batman

Zoals gezegd bestaat Moon Knight al in de Marvel comics sinds 1975 (zijn eerste verschijning: Werewolf by Night #32). Hij is een van mijn favoriete “helden”, maar gezien Disney/Marvel ervoor kiest om zijn geschiedenis als mysterie in deze serie te presenteren, kan ik – om spoilers te voorkomen – nog niet veel over het personage uit de doeken (wikkels?) doen. Dat komt dus in een later artikel.

Wat je wel mag weten, is dat Moon Knight lang als een soort Marvel Batman gezien werd. De maanridder had de beschikking over een fortuin en de nodige technische snufjes. Waar Batman batarangs werpt, gooit Moon Knight met halve maan-vormige messen. Batman bestraft de misdaad, Moon Knight doet dat ook. Maar dan met veel meer geweld. Aan de geestelijke gesteldheid van de held wordt dan ook vaak getwijfeld.

Oscar Isaac als Steven Grant

Moon Knight recensie – Warren Ellis introduceert Mr. Knight

Moon Knight - From the Dead
In 2014 blaast Warren Ellis het personage nieuw leven in

Hoewel Moon Knight een poos lang lid was van de “West Coast Avengers” – de Avengers, maar dan een groep die aan de westkust opereerde – werkt hij toch vooral alleen. Of met een kleine groep handlangers, waar in de eerste aflevering van de Disney+ serie met een easter egg naar verwezen wordt. Goed opletten dus voor de kenners.

In 2014 blaast de Britse auteur Warren Ellis (Transmetropolitan, Injection, The Authority) het personage nieuw leven in. Hij introduceert “Mr. Knight”, een strak-in-het-pak gestoken Moon Knight, die een nieuwe missie in het leven heeft en de beschermheilige is van reizigers in de nacht. Mr. Knight gebruikt zijn vuisten op straatniveau en pas als er echte superheldenproblemen de kop opsteken, trekt hij zijn klassieke kostuum weer aan. Deze verschillende identiteiten van Moon Knight zitten de held als gegoten en sindsdien gebruiken andere schrijvers deze interpretatie in steeds nieuwe, geweldige limited series.

Oscar Isaac is Mr. Knight

Oscar Isaac ís Moon Knight!

Moon Knight poster - Mr. Knight
Moon Knight op Disney+

Gezien de posters die Disney vrijgegeven heeft, is het de Warren Ellis-versie van Moon Knight die model gestaan heeft voor de serie. Acteur Oscar Isaac is daarbij een geweldige keuze, hoewel hij Steven af en toe wel heel mak neerzet. Maar als de actie losbarst, ís hij Moon Knight. De special effects zijn prima en het is een feest om te zien dat de Egyptische mythologie een grote rol in het verhaal speelt. En veel, heel veel, is precies zoals in de comics.

Toch wijkt de serie ook af van de strips en is het de vraag waar Marvel de MCU Moon Knight een plekje gaat geven. Net als in de bioscoopfilm Eternals begint het verhaal in Londen, waar blijkbaar alle Marvel actie zich afspeelt dat niet in New York plaatsvindt. Ook op het bovennatuurlijke ligt bij Moon Knight zelf schijnbaar iets meer de nadruk. Hoewel het nog maar de vraag is of het zich allemaal echt zo afspeelt, of dat de gebeurtenissen zich vooral afspelen in Stevens hoofd.

Oscar Isaac als Steven Grant of Marc Spector

Moon Knight recensie – Alles valt op zijn plaats in deze  sfeervolle serie

Maar Moon Knight begint dus zeer veelbelovend en weet de spanning te bewaren tot en met de afloop. Vanaf het eerste moment trekt de serie je naar binnen, met sfeervolle, verrassende scènes. Oscar Isaac draagt de show met gemak en weet inmiddels hoe hij zich moet gedragen in een popcultuur serie. Na Star Wars, X-Men: Apocalypse en Dune kunnen we op hem rekenen. Liefhebbers van de game Metal Gear Solid zullen dan ook vast niet kunnen wachten tot hij als Solid Snake zal opduiken.

Ik moet vooral denken aan zijn rol als Llewyn Davis in Inside Llewyn Davis van de Coen broers. Ook in die film draaide alles om één persoon die niet de leukste man op aarde is. Isaac liet toen al zien zich volledig in de huid van een ander te kunnen verplaatsten en in Moon Knight valt dat allemaal op zijn plaats. De serie is ook de moeite waard om nog eens te kijken, zodat bepaalde momenten beter op zijn plek vallen. Het eerste real-life optreden van Mr. Knight is mij geweldig goed bevallen. En de allerlaatste scène is helemaal om je vingers bij af te likken. Van mij mag Moon Knight snel opnieuw opduiken in het Marvel Cinematic Universe!

Moon Knight streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Moon Knight
Regisseurs: Justin Benson, Mohamed Diab, Aaron Moorhead