Sonic the Hedgehog 2 recensie - Modern Myths

Sonic the Hedgehog 2 recensie – Een vervolg dat naadloos aansluit

Het lijkt pas gisteren dat de eerste Sonic the Hedgehog-film in bioscoop te zien was. Maar de blauwe egel keert nu al terug naar het witte doek voor een vervolg waarin ook Knuckles en Tails hun opwachting maken. Benieuwd of redacteur Daniel net zo enthousiast is over het vervolg als over het eerste deel? Lees dan zo snel als een egel deze Sonic the Hedgehog 2 recensie!

Sonic the Hedgehog 2 recensie - PosterSonic (Ben Schwartz (De Lego Film 2, BoJack Horseman)) heeft in Sonic the Hedgehog 2 zijn draai nog niet helemaal gevonden op aarde. Hij probeert, op nogal onhandige wijze, de held uit te hangen. Tom Wachowski (James Marsden (X-MenWestworld)) en Maddie (Tika Sumpter (Final Space, Southside with You)) doen hun best om Sonic te begeleiden, maar zien ook wel in dat het voor een buitenaardse egel niet gemakkelijk is om zich aan te passen.

Sonic staat voor zijn grootste uitdaging ooit als Dr. Ivo “Eggman” Robotnik (Jim Carrey (The Truman ShowThe Mask)) terugkeert met Knuckles (Idris Elba (Thor: Ragnarok, The Suicide Squad)). Deze rode mierenegel is zo sterk als Sonic snel is. Er ontstaat een schattenjacht naar de krachtige “master emerald” die op aarde verborgen ligt. Om dit magische voorwerp te vinden krijgt Sonic hulp uit buitenaardse hoek.

Sonic versus Dr. Robotnik in Sonic 2

Van het kleine naar het grote scherm

Al sinds 1991 kun je als Sonic the Hedgehog spelen dankzij game-ontwikkelaar SEGA. Het is hun bestverkopende spellenreeks en is – net als gamepersonages zoals Mario van Nintendo – niet meer weg te denken uit de spellenwereld. De eerste Sonic the Hedgehogfilm vertoonde het klassieke verhaal waarin Sonic het tegen Eggman opneemt om te voorkomen dat hij de wereld verovert.

In de lange lijn aan spellen heeft Sonic er steeds meer personages bij gekregen die telkens weer terugkeren. En als wie je soms kan spelen. De bekendste zijn rode rivaal Knuckles the Echidna en beste vriend en uitvinder Miles “Tails” Prower. De verdere Sonic-mythologie was in de eerste film redelijk afwezig, tot de aftitelingsscène waarin Tails toch nog op kwam duiken. En dat maakt dat Sonic 2 heel wat te bieden heeft.

Idris Elba als Knuckles

Een onverwachte klapper

Op sommige verfilmingen lijkt een vloek te zitten. Zo heeft een vervolg vaak zwaar te lijden onder het succes van zijn voorganger en zijn verfilmingen van spellen niet een garantie tot succes. Sonic the Hedgehog 2 heeft hier geen last van. Je zou de twee films achter elkaar kunnen kijken en geen verschil merken. Het tempo is hoog en de grappen volgen elkaar snel op.

In de bioscoopzaal werd er dan ook telkens hardop gelachen. Soms om de absurditeit die Eggman naar voren brengt en op andere momenten door de gevatte opmerkingen van Sonic zelf die goed op de hoogte is van de actualiteiten. Een andere overeenkomst is dat ook dit tweede deel geen diepgaande film is. Maar dat hoeft ook niet als je bijna twee uur zo vermaakt wordt.

Dr. Robotnik slaat terug

Sonic the Hedgehog 2 recensie – Sonics wereld

Waar de eerste film opent met een scène uit Sonics thuiswereld, zit deze tweede film vol met verwijzingen naar de Sonic-franchise. Dat is leuk om te zien, vooral omdat dit een podium biedt voor nieuwe personages. Dat de mensen Tom en Maddie als een soort adoptieouders voor Sonic fungeren, voelt soms een beetje geforceerd. Maar een andere rol is ook lastig weggelegd. De chemie tussen Sonic en Tom is nog steeds goed, maar Toms rol is aanzienlijk kleiner geworden.

Dat is niet erg, omdat er nu ruimte is voor Tails. Sonic neemt hem op sleeptouw en neemt de mentorrol over die Tom eerst bij Sonic had. Het is een heel natuurlijke overgang om de kijker langzaam mee te nemen in de Sonic-wereld.

Tails in Sonic 2

Ruimte voor meer

Dat er nog ruimte is voor meer Sonic, wordt al vrij snel duidelijk. Je krijgt genoeg informatie over de master emerald en leert ook wat meer over de relatie tussen Sonic en Knuckles. Toch blijven er nog veel vragen onbeantwoord voor de nieuwe kijker. Wat zijn bijvoorbeeld de kleurrijke stenen uit de master emerald? En waar komt Tails vandaan?

Of de antwoorden ooit gaan komen, moet nog blijken. Want in grote lijnen zijn de dingen zoals ze zijn, zonder echte diepgang. Door de constante stroom van actiescènes, gevechten, klopjachten op de master emerald en Sonic zelf, dance battles en grappen voelt het ook niet alsof je dat nodig hebt om optimaal te genieten.

Jim Carrey als Dr. Robotnik

Sonic the Hedgehog 2 recensie – Op naar Sonic 3!

Sonic the Hedgehog 2 maakt alle verwachtingen waar. De personages passen goed en doen erg denken aan hun animatietegenhangers uit de serie Sonic X. Toen Tails opdook in de aftitelingsscène van de eerste film kon redacteur Daniel niet wachten op het vervolg om zijn favoriete personage te zien. En ook Sonic the Hedgehog 2 heeft nog een extra scène waar je zeker voor moet blijven zitten.

Wie bekend is met de spellen en/of de animatieserie weet wat hij kan verwachten. Als de makers dit tempo vast kunnen houden, staat een spectaculair derde deel zeker in het vooruitzicht. Wij kunnen alvast niet wachten!

Sonic the Hedgehog 2 draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Sonic the Hedgehog 2
Regisseur: Jeff Fowler