Star Wars Ahsoka recensie - Modern Myths

Star Wars: Ahsoka recensie – Oude bekenden, nieuwe antwoorden

Het universum breidt uit en dat is zeker het geval in dat sterrenstelsel hier heel erg ver vandaan. Star Wars: Ahsoka is alweer de vierde Star Wars live action streamingserie op Disney+. Daarbij is het de derde keer dat Rosario Dawson (DMZ, Zombieland: Double Tap) – nu als hoofdpersonage – haar lightsabers oppakt. In de andere series kregen we al een hint over waar Ahsoka naar op zoek is. Geeft deze serie dan eindelijk de antwoorden waar we al zo lang op wachten? Lees het in onze Star Wars: Ahsoka recensie!

Deze recensie is geschreven na het zien van de eerste twee afleveringen van Star Wars: Ahsoka. De komende weken wordt dit artikel aangevuld met onze kijkervaringen bij de rest van de afleveringen. Wil je meer weten over de avonturen van Ahsoka Tano tot nu toe? Lees dan Daniels Star Wars: Ahsoka voorgeschiedenis!

In ons achtergrondartikel kon je al teruglezen hoe Ahsoka Tano zich ontwikkelde van eigenwijze Padawan naar een volwaardige Jedi die zich vaardig weet te redden in een sterrenstelsel waar ze ieder moment beschoten kan worden. Het was niet moeilijk om te raden hoe Ahsoka’s verhaal verder zou gaan. Toen de Mandalorian haar ontmoette in zijn eigen serie, gaf ze al aan op zoek te zijn naar admiraal Thrawn. Een los eindje van de climax van de animatieserie Star Wars: Rebels.

Na een groot gevecht op de planeet Lothal is Thrawn met Ezra Bridger (de hoofdrolspeler van Rebels) verdwenen. Om Ezra te vinden, zullen ze echter ook op zoek moeten naar Thrawn. Het keizerrijk (the Empire) gelooft dat met het vinden van hun admiraal ze een nieuwe slag kunnen slaan en wellicht een nieuwe oorlog kunnen beginnen.

Hera Syndulla - Mary Elizabeth Winstead

Voor oude en nieuwe kijkers

Star Wars: Ahsoka put zwaar uit de animatieserie Rebels en dat is meteen te merken aan de personages die een hoofdrol innemen. Toch hoef je als nieuwe kijker niet bang te zijn iets gemist te hebben. De serie slaat een aantal jaar over en geeft zo wat ruimte om zowel nieuwe als oude kijkers te vertellen wat er gebeurd is.

Zoals het Star Wars betaamt, begint het allemaal met een stuk tekst die ons even op de hoogte brengt van wat voor nu belangrijk is. Na een korte introductie van de slechteriken komen we terug bij Ahsoka (Rosario Dawson (DMZ, Zombieland: Double Tap)). Aangekomen bij een oude tempel probeert ze het geheim te ontcijferen en zo iets te vinden dat haar kan helpen bij haar zoektocht. Dat wordt haar niet gemakkelijk gemaakt als ze vrijwel direct omsingeld wordt. Ahsoka zou echter niet order 66 hebben overleefd als ze niet van zich af wist te bijten.

Star Wars Ahsoka recensie

Star Wars: Ahsoka recensie – Bekende gezichten

Na haar vondst legt Ahsoka contact met Hera (Mary Elizabeth Winstead (10 Cloverfield Lane, Birds of Prey)). Zij is ook een belangrijke speler uit het Rebels-tijdperk, maar je hoeft niet meer te weten dan dat de twee dames elkaar kennen. Hera is een van de weinige personen die volledig te vertrouwen is en een vaardige piloot is, samen met haar droid Chopper.

Ahsoka’s vondst zou een spoor naar Thrawn (Lars Mikkelsen (Borgen, The Witcher)) kunnen zijn en dus naar Ezra. Aan het einde van Rebels zocht Ahsoka de mandalorian Sabine Wren (Natasha Liu Bordizzo (Guns Akimbo, The Greatest Showman)) op, een goede vriendin van Ezra. Waarom Ahsoka dan nu alleen reist, is voor zelfs de meest trouwe kijker nog niet duidelijk. En dat zet iedereen op gelijke voet.

Natasha Liu Bordizzo als Sabine Wren in Ahsoka

Dynamische verhoudingen

Al snel blijkt dat Sabine een tijdje de Padawan van Ahsoka was, maar dat dit niet helemaal is gegaan zoals beiden hoopten. Sabine is eigenwijs, vertrouwt op haar intuïtie en redt zich daar goed mee. Voor het eerst zie je een overeenkomst met hoe Ahsoka zelf ooit het Star Wars-universum betrad. Hier wordt ook naar verwezen als Hera vraagt naar Ahsoka’s eigen tijd als leerlinge.

Dawson speelt Ahsoka’s gekwelde uitdrukking erg goed wanneer ze over haar meester Anakin praat en de keuze die ze ooit maakte om de tempel te verlaten. Wat als zij was gebleven? Had zij kunnen voorkomen dat Anakin het duistere pad inging, met alle consequenties daarvan? Sabine op haar beurt is zoekende in de wereld. Ze is Ezra kwijt, hun voormalige rebellengroep is uit elkaar gevallen en haar opleiding tot Jedi is niet goed verlopen. Om hun doelen te bereiken, zullen Sabine en Ahsoka samen moeten werken. Maar daarbij hebben ze nog veel te leren.

Ray Stevenson als Baylan Skoll in Star Wars Ahsoka

Een intro van twee

Twee lijkt in dit geval een belangrijk cijfer te zijn, zoals het hoort. De eerste aflevering van Ahsoka heet toepasselijk “The Master and Apprentice”, wat al iets weggeeft over wat je kan verwachten. Daarnaast is er Ahsoka met Sabine en vormen de eerste twee afleveringen samen echt de introductie van de serie. Na aflevering twee is iedere kijker weer bij en begint de klopjacht van de spelers op het vinden van Thrawn, Ezra of beiden.

Met slechts acht afleveringen is het goed om iedere minuut van de serie in je op te nemen, want die zijn zo voorbij. Gelukkig zorgt Star Wars: Ahsoka ervoor dat er genoeg verwijzingen zijn naar de andere series. Een kijkgids zoals we maakten voor The Mandalorian is dus misschien wel gewenst, al mis je niets als je niet van de details op de hoogte bent. Zoals gezegd heeft Ahsoka de goede balans om zowel bekende als nieuwe kijkers mee te krijgen in het verhaal.

Grand Admiral Thrawn - Lars Mikkelsen

Star Wars: Ahsoka recensie – Wachten, wachten, wachten

De komende weken wordt het kijken hoe de serie verdergaat. Het blijkt wel dat de periode na de val van het keizerrijk erg populair is bij de makers, gezien de meeste Disney+-series zich rond dat moment afspelen. Logisch ook wel, want na het wegvallen van zo’n grote macht, zie je vooral in de afgelegen gebieden dat de wetteloosheid toeneemt. Sommige partijen willen het liefst dat het keizerrijk snel weer terugkeert en anderen zijn voorzichtig met hun gewonnen vrijheid.

Dat creëert spanning op elk moment, waardoor de westernachtige taferelen die we in The Mandalorian zagen ook zo goed uit de verf komen. Ahsoka pakt wel echt een andere toon dan zijn voorgangers, gezien Jedi hier weer een prominente rol innemen en de gevechten van rode tegen witte of groene lichtzwaarden nemen (gelukkig) flink wat tijd in beslag. Op de een of andere manier geeft het het geheel meer een fantasy-setting, maar dat is niet erg. Tenslotte is “the Force” hetgeen wat alles verbindt!

Star Wars: Ashoka seizoen 1 streamt vanaf 23 augustus op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Star Wars: Ahsoka
Regisseurs: Dave Filoni, Steph Green, Peter Ramsey, Jennifer Getzinger