Terug naar ReDawn recensie – Modern Myths

Terug naar ReDawn recensie – Het Skyward-avontuur gaat verder!

Bij Iceberg Books is de vertaling van de tweede spin-off novelle in de Skyward-reeks van Brandon Sanderson verschenen: Terug naar ReDawn. Ook voor dit korte verhaal werkte Sanderson samen met Janci Patterson, waarmee hij eerder de novelle Station Zonnewind schreef. In dit deel reizen we met Alanik mee naar haar thuisplaneet ReDawn. Is ook dit een novelle die je echt niet mag missen in de reeks? Ontdek het in Joany’s Terug naar ReDawn recensie!

Terwijl Spensa allerlei avonturen beleeft in de Skyward-hoofdserie, is Alanik teruggekeerd naar haar thuisplaneet ReDawn. De inwoners daar wonen op gigantische bomen die vastgeworteld aan zwevende stenen door de miasma van de planeet zweven. ReDawn verkeert al tijden onder het juk van de Superioriteit. De twee politieke kanten op de planeet – Eenheid en Onafhankelijkheid – zijn met elkaar in conflict over hoe ze met de Superioriteit om moeten gaan.

Waar Onafhankelijkheid strijdt om – zoals de naam al zegt – onafhankelijk te blijven, wil Eenheid juist een samenwerking met de Superioriteit. En Onafhankelijkheid lijkt de laatste tijd het onderspit te delven…

Terug naar ReDawn recensie – Vijf cytonics

Op ReDawn zijn maar vijf cytonics (personen die speciale krachten hebben, net als Spensa), waarvan er vier aan de kant van Eenheid staan. Wanneer Alanik met haar vroegere mentor Rinakin als toeschouwers bij een sportwedstrijd vandaan komen, worden ze door de cytonics van Eenheid geconfronteerd. Rinakin wordt gevangengenomen, maar Alanik weet nog net te ontkomen. Ze vlucht terug naar de planeet Detritus, waar ze bij Jorgen en de rest van team Sterrenvlucht terechtkomt.

Wanneer ze de hoogste raad van Detritus om hulp vraagt voor haar planeet, weigert die bij te springen. Gelukkig kan ze rekenen op team Sterrenvlucht. Gesteund door Admiraal Cobb vertrekt het team naar ReDawn om de planeet van de Superioriteit te bevrijden.

In de schoenen van Alanik

Net als in de novelle Station Zonnewind, waarvoor Brandon Sanderson eveneens samenwerkte met Janci Patterson, staat in Terug naar ReDawn één bijfiguur uit de Skyward-serie centraal. In dit geval is het Alanik, die prachtig op de cover is weergegeven door illustrator Charlie Bowater. Van Alanik hebben we tot nu toe nog niet heel veel gezien; ze strandde eerder bewusteloos op Detritus in Sterrenzicht, waarna Spensa zich als haar voordeed om in het ruimtestation van de Superioriteit te infiltreren. Later kwamen we haar weer tegen in Station Zonnewind, maar ook in die novelle speelde ze geen hele grote rol.

In Terug naar ReDawn leren we haar eindelijk beter kennen. Het boek is geschreven vanuit haar perspectief, waardoor je plotseling dicht op haar huid zit en haar innerlijke belevingswereld meemaakt. Daar keek ik naar uit, omdat juist zij mij zo’n interessant personage leek.

Terug naar ReDawn recensie – Geen uitgesproken karakter

Helaas viel juist dat me in Terug naar ReDawn een beetje tegen. Hoewel Alanik letterlijk van een andere planeet afkomstig is, mist ze een duidelijke eigen stem of persoonlijkheid die haar onderscheid van andere vrouwelijke (en menselijke) personages zoals bijvoorbeeld FM. En dat terwijl ik dat bij Alanik, die wat achtergrond betreft zo anders is dan de rest van team Sterrenzicht, juist wel had verwacht.

Ze heeft weinig karaktertrekken en kenmerken die haar echt interessant maken. Dat zwakte de kracht van het verhaal voor mij helaas ook wat af, hoewel er juist erg ingrijpende dingen gebeuren in deze novelle!

De wereld breidt zich uit

Brandon Sanderson onderscheidt zich door zijn uitgewerkte worldbuilding, terwijl ik zijn personages vaak juist minder sterk vind. De wereld van Skyward breidt zich in deze novelle dan ook goed uit. Je maakt uitgebreider kennis met Alaniks volk en hun gebruiken, geschiedenis en cultuur.

Zo breidt het universum zich steeds iets verder uit met elke novelle. Terug naar ReDawn is in die zin ook een mooie aanvulling op wat we in de voorgaande boeken al te weten zijn gekomen.

Terug naar ReDawn recensie – Niet te missen en inclusief slakken!

ReDawn heeft door zijn geschiedenis en politieke stelsel een interessante verhouding met de Superioriteit, wat het verhaal al snel op scherp zet als team Sterrenzicht zich erin mengt. Het is een novelle die enorm vlot leest en ingrijpende gevolgen heeft voor de serie.

En ja, net als in de vorige novelle zijn de Taynix – de hypersprong-makende slakken – prominent aanwezig én wederom erg leuk. Je kunt Terug naar ReDawn dus zeker niet missen als je de rest van de Skyward-serie ook leest!

Titel: Terug naar ReDawn
Auteur: Brandon Sanderson en Janci Patterson
Vertaler: Grootenbrink Vertalingen