Black Panther: Wakanda Forever recensie - Modern Myths

Black Panther: Wakanda Forever recensie – De nalatenschap van een superheld

Marvel Studios heeft een probleem. Waar superhelden als Captain America, Spider-Man, Thor en Black Panther op de strippagina’s (haast) nooit ouder worden, geldt dat natuurlijk wel voor acteurs van vlees en bloed. Of ze overlijden, zoals de helaas veel te vroeg gestorven Chadwick Boseman die T’Challa/Black Panther gestalte gaf. In Black Panther 2 hangt zijn nalatenschap dan ook sterk over de film. Maar het zorgt er ook voor dat je kunt meeleven met iedereen in Wakanda. Lees in Jeroens Black Panther: Wakanda Forever recensie hoe dit een onderhoudend spektakel oplevert, vol emotie en actie dat de geschiedenis in mag gaan als een van de betere Marvel-films!

LET OP: Het is nogal lastig te bespreken wat er allemaal in Black Panther: Wakanda Forever gebeurt, zonder te spoilen. Wil je alles van Black Panther 2 zelf ontdekken? Sla deze recensie dan over tot na het kijken!

Black Panther is dood. Koning T’Challa is niet meer. Zijn moeder Ramonda (Angela Bassett (Gunpowder Milkshake, Bumblebee)) is nu koningin en regeert Wakanda. Zijn zusje Shuri (Letitia Wright (Death on the Nile, Ready Player One)) is verscheurd door verdriet en begraaft zich in haar technologie.

Het land is echter geen rust gegund. Nu de Black Panther er niet meer is, azen verschillende partijen op Wakanda’s rijkdom: Vibranium.

Maar het elite korps van Wakanda – de “Dora Milaje” onder leiding van generaal Okoye (Danai Gurira (The Walking Dead)) – slaat elke aanval af. Deze status quo houdt enige tijd aan, tot alles verandert. Er wordt vibranium gevonden buiten Wakanda en dat kan de machtsverhoudingen in de wereld volledig uit balans brengen. Ondanks haar bedenkingen stuurt koningin Ramonda haar dochter Shuri, onder begeleiding van Okoye, op onderzoek uit. En dat zorgt uiteraard voor problemen!

Angela Bassett als koningin Ramonda - Wakanda Forever

Eerbetoon aan Chadwick Boseman

Wakanda Forever begint met een eerbetoon aan de overleden acteur Chadwick Boseman (Gods of Egypt, Lincoln Heights). Hij speelde Black Panther in onder andere Black Panther en Avengers: Endgame. Marvel Studios wilde de rol (nog) niet door iemand anders laten invullen en bouwt daarom ook in het Marvel Cinematic Universum een verhaal rond het gemis van de superheld.

Het resultaat is een bewogen film met diepe emoties over rouw, afscheid, loslaten en doorgaan. Er is natuurlijk ook de kenmerkende Marvel-humor, maar in een kleinere dosis. Dit alles zorgt ervoor dat Black Panther: Wakanda Forever meer indruk achterlaat dan bijvoorbeeld Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, Eternals of Thor: Love and Thunder. Waarbij vooral die laatste vol zat met de over-the-top grappen en grollen van regisseur Taika Waititi.

Black Panther: Wakanda Forever recensie - Letitia Wright als Shuri

Black Panther: Wakanda Forever recensie – Een mysterieuze nieuwe speler

Marvel Comics #1 (1939)
Marvel Comics #1 (1939)

De serieuze toon in de film ontstaat ook door het conflict waarin Wakanda terechtkomt met een mysterieuze, nieuwe speler op het wereldtoneel. Als je het voor elkaar gekregen hebt om de trailer van Wakanda Forever te ontwijken en ook niet op social media gehoord hebt wie er geïntroduceerd wordt, lees dan nu niet verder. Wil je het wel weten of ben je op zoek naar meer informatie over dit Marvel-personage uit 1939 (!), duik dan met ons het diepe in.

Compleet met zijn groene zwembroek, maakt Namor de Sub-Mariner zijn opwachting in het Marvel Cinematic Universe! Deze Atlantische onderwaterkoning werd bedacht door stripmaker Bill Everett (die later, samen met Stan Lee, Daredevil zou creëren). Namor verscheen voor het eerst in Marvel Comics #1 uit augustus 1939. Voor je het vraagt: twee jaar voordat DC met Aquaman op de proppen kwam. Maar waar Namor in de comics de zoon is van de menselijke zeekapitein Leonard McKenzie en de Atlantische prinses Fen, krijgt hij in Black Panther 2 een andere ontstaansgeschiedenis.

Angela Bassett als Ramonda en Tenoch Huerta als Namor

Namor the Sub-Mariner of Kukulkan

Acteur Tenoch Huerta (The Forever Purge) wordt als Namor gekoppeld aan de eeuwenoude mythes en legendes van de slangengod Kukulkan (of K’uk’ul Kaan) van de Maya’s. Namor krijgt hierdoor een Mexicaans tintje, wat hem iets passends exotisch geeft.

Tenoch Huerta speelt hem ook met een indringende, ingehouden woede. Dat komt wel overeen met hoe we hem uit de strips kennen. Liefhebbers van de Marvel-comics herkennen ook meteen zijn luitenants Attuma en Namora. En als Namor met gebalde vuisten zijn strijdkreet ‘Imperius Rex!’ slaakt, krijg ik kippenvel. Wat dan inmiddels al de derde of vierde keer is dat dat gebeurde.

Mabel Cadena als Namora en Alex Livinalli als Attuma

Black Panther: Wakanda Forever recensie – Ironheart

Invincible Iron Man Vol. 2 #8
Invincible Iron Man Vol. 2 #8 (2016)

Ik ben ook zeer benieuwd of Namor nog meer achtergrond uit de comics meekrijgt in Marvel-films en -series die nog moeten komen. In de Tweede Wereldoorlog vocht hij namelijk samen met Captain America, Bucky, de originele Human Torch en zijn sidekick Toro in het superteam “The Invaders” tegen de Nazi’s. En aangezien twee anderen van dat team ook al in die films en series verschenen zijn…

Naast Namor wordt nog iemand geïntroduceerd in Wakanda Forever: Riri Williams. Zij verscheen voor het eerst in Invincible Iron Man Vol. 2 #7 (2016). Ze is bedacht door schrijver Brian Michael Bendis en tekenaar Mike Deodato. Zij is een 15-jarig technisch wonderkind dat in de strips haar eigen Iron Man-harnas bouwt. In Black Panther: Wakanda Forever wordt ze gespeeld door Dominique Thorne (Judas and the Black Messiah). Binnenkort zal ze ook in haar eigen serie op Disney+ verschijnen: Ironheart. Deze tweede Black Panther-film brengt dus veel Marvel-helden uit diverse tijdperken bijeen!

Black Panther: Wakanda Forever recensie - Dominique Thorne als Riri

Waar staat Shuri voor?

Al deze verschillende personages worden moeiteloos tot een samenhangend geheel samengesmeed. Maar regisseur Ryan Coogler (Creed) verliest nooit uit het oog om wie het in de film draait: Shuri. Black Panther: Wakanda Forever is háár reis, haar “coming-of-age”.

Aan het einde van de film kan Wakanda de toekomst in en weten we waar Shuri voor staat. Blijf ook zeker nog even zitten als de aftiteling loopt, voor nog een hele grote verrassing. Daarna hoef je de rest van de aftiteling niet uit te zitten, want voor het eerst is er niet nog een kleine scène helemaal aan het einde. Het was bijzonder grappig om de andere fans die – net als ik – waren blijven zitten, verdwaasd om zich heen te zien kijken dat er niets meer kwam.

Black Panther 2 - Modern Myths

Black Panther: Wakanda Forever recensie – Zet er je klauwen in!

Dat er geen extra stukje volgt op het uiterste puntje van de film is eigenlijk het enige smetje op een verder bijzonder onderhoudende superheldenfilm. Black Panther 2 vertelt een flink verhaal, zonder de kijker kwijt te raken. Er is veel rauwe emotie en drama, dat allemaal uit het verhaal voortvloeit. Alles wordt geloofwaardig door de spelers neergezet. Er is, zoals gezegd, ook het luchtige van de Marvel-films, maar op een lager pitje. De film neemt zichzelf serieus, zoals ook het geval was in “fase 1” van de Marvel-films.

Het helpt natuurlijk dat we de meeste spelers en hun motivaties kennen uit de eerste Black Panther-film. De imposante verschijning van M’Baku (Winston Duke (Person of Interest, Us)) bijvoorbeeld wordt uitgediept. En ook het verhaal van Ramonda, Okoye en de andere spelers uit de eerste film wordt voortgestuwd. Het maakt Black Panther: Wakanda Forever tot een bijna drie uur durende kijkervaring die nergens verveelt en waarschijnlijk hoog op je lijstje favoriete Marvel-films zal eindigen. Kortom, zet er je klauwen in!

Black Panther: Wakanda Forever draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Black Panther: Wakanda Forever
Regisseur: Ryan Coogler