Gallant recensie - Modern Myths

Gallant recensie – Alles heeft een schaduw

Olivia Prior groeit op in een naargeestig weeshuis. Ze is eenzaam en probeert het dagboek van haar verdwenen moeder te ontcijferen. De andere meisjes pesten haar, maar Olivia heeft een geheim. Ze ziet als enige de schimmige “dodelingen”. Dan wordt ze onverwacht uitgenodigd om te komen wonen op het landgoed “Gallant”. Een landgoed waar haar moeder in haar dagboek voor waarschuwt. Lees in Roxans Gallant recensie hoe auteur V.E. Schwab weer moeiteloos een spookachtige en mysterieuze wereld weet neer te zetten. Maar voldoet dit nieuwe boek aan Roxans torenhoge verwachtingen?

Meer weten over V.E. Schwab? Lees ons Interview met Victoria Schwab deel 1 en deel 2.

Ik ben altijd blij als de pakketbezorger met een nieuw boek bij mij op de stoep staat. Maar deze keer  helemaal, want ik ontving het nieuwste boek van V.E. Schwab: Gallant. Victoria Elizabeth Schwab is een van mijn favoriete schrijfsters van het moment. En omdat Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue een van de allerbeste boeken is die ik de laatste tien jaar heb gelezen, kon ik niet wachten om te beginnen met lezen.

Mijn verwachtingen voor dit nieuwe boek waren dan ook torenhoog. Met als gevolg dat ik bijna niet aan Gallant durfde te beginnen, uit angst dat het tegen zou vallen. Maar uiteindelijk had ik het binnen twee dagen uitgelezen!

Een huis, maar geen thuis

De veertienjarige Olivia Prior heeft geen familie, geen stem en geen thuis. Ze groeit op in het grauwe tehuis “Merilance”, waar niks een kleur lijkt te hebben. Alles is grijs en naargeestig. De zusters zijn streng en Olivia wordt gepest door de andere meisjes, omdat ze niet kan praten. Maar Olivia heeft een groot geheim. Iets wat ze nooit zal verklappen, zelfs al had ze een stem.

Olivia is namelijk de enige die de schimmige wezens kan zien die ze “dodelingen” noemt. Dit zijn ronddwalende geesten van overledenen die verdwijnen als Olivia te lang naar ze kijkt. Ze brengt haar dagen eenzaam door met het dagboek van haar verdwenen moeder. Het is het enige tastbare wat ze van haar heeft en ze probeert om het te ontcijferen. Maar het lijkt alsof haar moeder, voordat ze Olivia naar het tehuis bracht, haar grip op de werkelijkheid begon te verliezen.

Gallant recensie – Blijf weg van Gallant

In haar dagboek schreef Olivia’s moeder dat ze bang was dat ze achterna gezeten werd door dromen en schaduwen. En dat ze “De Dood” had gezien. De laatste zin van het dagboek luidt: ‘Alles komt goed Olivia, zolang je maar wegblijft van Gallant.’

Maar op een dag ontvangt het weeshuis een brief van Olivia’s oom. Hij nodigt haar uit om op het uitgestrekte familielandgoed te komen wonen. Hoe kan Olivia daar nee tegen zeggen? Ze heeft nu eindelijk de kans om een thuis te vinden en een familie waar ze bij kan horen. Het enige probleem is dat het landgoed “Gallant” heet. Het is de plek waar haar moeder haar koste wat kost vandaan wilde houden.

Duistere familiegeheimen

Stukje bij beetje probeert Olivia meer te weten te komen over haar moeder. Al snel wordt het duidelijk dat de familie Prior een vreselijk geheim verbergt. Waarom moeten, als het donker wordt, alle ramen en deuren van het huis hermetisch afgesloten worden? En wat is er aan de hand met de afgesloten poort in een tuinmuur waar je gewoon omheen zou kunnen lopen als je dat zou willen?

En lukt het Olivia om op Gallant eindelijk een thuis te vinden, wat al – zolang ze zich kan herinneren – haar grootste wens is? Langzamerhand komt ze erachter dat alles zijn schaduwzijde heeft.

Gallant recensie – Atmosferisch en spookachtig

Zoals altijd weet V.E. Schwab in Gallant een wereld neer te zetten die je meteen voor je ziet. Het landhuis Gallant stelde ik me onmiddellijk voor als het huis uit De Geheime Tuin van Frances Hodgson Burnett. Maar dan met een vleugje van de sinistere vervallen stijl van de film Crimson Peak van regisseur Guillermo del Toro.

De sfeer van het boek is spookachtig en mysterieus. Het boek zelf is ook prachtig vormgegeven. Drie verschillende kleuren pagina’s maken een onderscheid tussen de echte wereld van Olivia, het dagboek van haar moeder en de wereld van schimmen en schaduwen. De inkttekeningen werden gemaakt door Manuel Šumberac, een Kroatische illustrator. Met de kleurrijke omslag en de randen van het boek die met blauwe doorns en rozen gestencild zijn, is de hardcover uitgave van uitgeverij Boekerij een pareltje voor in de boekenkast.

V.E. Schwab of Victoria Schwab?

De schrijfster Victoria (V.E.) Schwab geeft zelf aan dat ze boeken die ze voor volwassenen schrijft – zoals de Schemeringtrilogie en Het Onzichtbare Leven van Addie LaRueuitgeeft onder de naam V.E. Schwab. De boeken die ze uitgeeft voor young adults worden uitgegeven onder de naam Victoria Schwab. Hier vind je onder andere de Monsters of Verity-duologie, The Dark Vault en haar City of Ghosts-serie.

Gallant zou dus gericht zijn op de volwassen lezer. Wat stijl betreft vind ik het echter veel meer vergelijkbaar met haar young adult boeken. Mede ook omdat de hoofdpersoon Olivia pas veertien jaar oud is en zichzelf echt moet ontdekken in dit boek.

Gallant recensie – Olivia Prior wint het niet van Addie LaRue

Misschien komt het ook doordat de hoofdpersoon zo jong is dat ik me veel minder persoonlijk verbonden voelde met het verhaal. Ik vond Gallant een leuk boek dat ik in één ruk heb uitgelezen en het is zeker een aanrader voor alle fans van V.E. Schwab. Maar… het verhaal wist me niet zo te raken als Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue.

Het verhaal over Addie LaRue wist dan ook moeiteloos mijn hart in hele kleine snippertjes te scheuren, om het daarna heel voorzichtig weer aan elkaar te lijmen. Gallant wist dat torenhoge niveau voor mij niet te evenaren, maar ik heb het boek wel met heel veel plezier gelezen.

Gallant is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Gallant
Auteur: V.E. Schwab