Godzilla vs. Kong recensie - Modern Myths

Godzilla vs Kong recensie – Titanenstrijd gemaakt voor de bioscoop!

Nu de bioscopen eindelijk weer open zijn buitelen de filmmaatschappijen over elkaar heen om hun opgespaarde titels uit te brengen. Dit betekent dat je als bezoeker een ruime keuze hebt uit allerlei uiteenlopende verhalen in alle soorten en smaken. Twijfel je nog waar je het eerst heen wilt? Geen nood, in deze Godzilla vs Kong recensie lees je waarom deze monsterfilm de perfecte remedie is tegen de covid-19 blues waar we al zo lang onder gebukt gingen!

Meer weten over Godzilla? Lees Andrés artikelen over dit popcultuurmonster: Godzilla 4K UHD recensie en Godzilla: King of the Monsters recensie!

Godzilla vs. Kong recensie - posterNa Godzilla uit 2014 en Godzilla: King of the Monsters uit 2019 keert de radioactieve mutante dinosaurus nog een keer terug om het op te nemen tegen dat andere icoon uit de popcultuur: King Kong.

Op zijn beurt heb je deze incarnatie van de gigantische gorilla kunnen zien in Kong: Skull Island uit 2017. De twee titanen staan in Godzilla vs Kong tegenover elkaar, want er kan maar één “apex predator” zijn; één roofdier aan de top van de voedselketen.

Het recht van de sterkste

Godzilla vs Kong speelt zich drie jaar na de gebeurtenissen in Godzilla: King of the Monsters af. Maar eigenlijk slaat deze derde film zijn eigen weg in. Waar het er in deel twee op leek dat de mensheid in harmonie met de titanen moest gaan leven om de natuur op aarde te herstellen, toont Godzilla vs. Kong in een snelle montage dat de andere titanen een voor een door ofwel de dinosaurus, ofwel de gorilla werden verslagen.

In een scoreboard zoals je die tegenkomt in Japanse vechtspellen als Tekken of Street Fighter zie je hoe Godzilla en Kong de overgebleven titanen zijn en enkel elkaar nog als uitdager hebben. Het vleugje milieukritiek en de eco-terroristen zijn verdwenen, in deze film gaat het om het recht van de sterkste.

Kong op zoek naar de holle aarde

Apex Cybernetics en de holle aarde

Goed, in zakentycoon Walter Simmons (Demián Bichir (The Hateful Eight, The Grudge)) kun je nog een parodie op Elon Musk of Richard Branson herkennen. Maar deze charismatische zakenman heeft terecht iets tegen Godzilla als het monster ogenschijnlijk zonder reden een van zijn Apex Cybernetics fabrieken aanvalt. De publieke opinie slaat snel om en Godzilla wordt weer als een gevaar gezien.

Simmons zoekt de aan lager wal geraakte wetenschapper Nathan Lind (Alexander Skarsgård (The Legend of Tarzan, Zoolander 2)) op. Linds theorie over de “holle aarde” – een wereld binnen in onze aardbol, waar de titanen oorspronkelijk vandaan komen – is volgens Simmons zo gek nog niet. Hij biedt Lind alle middelen aan die hij nodig heeft om naar het centrum van onze aardbol te reizen, mits hij een energiebron die daar te vinden moet zijn meeneemt. Deze energiebron is volgens Simmons en zijn hoofdwetenschapper Ren Serizawa (Shun Oguri (Rupan sansei, Gintama 2)) het enige wapen tegen “Gojira”, oftewel Godzilla.

Demián Bichir als Walter Simmons

Godzilla vs Kong recensie – Kong wil naar huis

Ondertussen probeert onderzoekster Ilene Andrews (Rebecca Hall (Professor Marston and the Wonder Women, Iron Man 3)) op Monarch basis 36 – Skull Island – Kong verborgen te houden voor Godzilla. Maar de reusachtige mannetjesaap is rusteloos en houdt er niet van gevangen te zitten. Dan staat Nathan Lind voor de deur met het verzoek Kong mee te nemen naar Antarctica. Daar bevindt zich een vermoedelijke toegang tot de holle aarde en Lind weet zeker dat Kong in staat moet zijn de weg naar huis te vinden.

Ilene laat zich overhalen en gaat – samen met haar adoptie dochtertje Jia (Kaylee Hottle) – mee op expeditie. Jia heeft een bijzondere band met Kong en Ilene hoopt dat de reuzenaap in de holle aarde in vrijheid zijn geluk kan vinden. Maar waar ze bang voor is, wordt waarheid: zodra Kong op reis gaat, merkt Godzilla zijn aanwezigheid op…

Radioactieve dinosaurus tegen gigantische gorilla

Dreun die nagalmt

Helaas wordt Godzilla vs Kong door alle corona-ellende niet meer in IMAX uitgebracht. Teveel andere films verdringen zich daar en daarom moeten we het doen met een 3D, 4DX of Dolby Cinema versie. Dat is natuurlijk ook vele malen groter dan je thuisbioscoop, maar toch had deze epische monsterfilm op IMAX écht tot zijn recht gekomen.

Want bij het eerste treffen tussen de giganten – als Godzilla op het vliegdekschip klimt waarop Kong vervoerd wordt – zwelt de muziek aan naar een crescendo. En als Kong dan de eerste dreun uitdeelt en de klap van zijn vuist tegen de kaak van Godzilla in je borstkas vibreert, voel je alle opgekropte frustratie van maandenlang aan huis gekluisterd te zijn zo uit je lijf geblazen worden. We zijn terug in de bioscoop!

Godzilla in Godzilla vs. Kong

En deze ronde gaat naar…

Natuurlijk is de eerste keer bioscoop na zo’n lange tijd een feest op zich, maar Godzilla vs Kong is daarnaast gewoon een heerlijk actiespektakel om hersenloos van te genieten. Zet alle geloofwaardigheid opzij en geniet van de gruwelijke gevechten tussen de reuzendinosaurus en de uit de kluiten gewassen gorilla.

De makers van de film hebben hierbij hun best gedaan om fans van beide monsters tevreden te stellen. Hoewel Kong als de underdog de film zijn menselijkheid geeft en je het verhaal vooral met hem beleeft, staat ook Godzilla zoals gebruikelijk zijn mannetje. De ene keer gaat de ronde naar deze ongrijpbare, mysterieuze oerkracht; de andere keer gaan de punten naar de titaan van Skull Island. Wat mij betreft is er uiteindelijk in dit titanengevecht wel een duidelijke winnaar, maar liefhebbers van de klassieke “team-up” uit de Amerikaanse superheldencomics voelen op hun klompen al aan welke kant het opgaat. Ik spoil natuurlijk niets, maar er staat je nog een verrassing te wachten!

Jia en Kong

Godzilla vs Kong recensie – Voor de sciencefiction liefhebber

Waar regisseur Gareth Edwards (Star Wars: Rogue One) met Godzilla aan de slag ging, Jordan Vogt-Roberts (The Kings of Summer) met Kong: Skull Island en Michael Dougherty (Trick ‘r Treat) met Godzilla: King of the Monsters, is het nu de beurt aan Adam Wingard om plaats te nemen in de regisseursstoel. Je kent deze regisseur misschien van Death Note en Blair Witch. Hij brengt de actie prima in beeld en zeker de scènes in de holle aarde zijn voor sciencefictionliefhebbers om van te smullen. Ditmaal is ook Hong Kong het strijdtoneel en het heeft toch wat extra’s als je Godzilla tussen de neonlichten van deze Aziatische metropool ziet staan.

Godzilla in Hong Kong

Het is een complot!

Actrice Millie Bobby Brown (Stranger Things, Enola Holmes) keert in Godzilla vs Kong terug als Madison Russell. Hiermee is de link naar Godzilla: King of the Monsters er dus wel, al kan Madison ook niet geloven dat de mensen de mutante dinosaurus zo snel weer als een gevaar zien, nadat hij ons gered heeft van griezels als Gidorah en Rodan.

Madison gaat op zoek naar podcaster en klokkenluider Bernie Hayes (Brian Tyree Henry (Hotel Artemis, Joker)). Deze in complottheorieën denkende presentator van de “Titans Truth Podcast” ziet veel kwaad in de wereld, maar weet zeker dat er bij Apex Cybernetics iets echt heel erg mis is. Iets wat Godzilla aangetrokken heeft. Madison, haar vriend Josh Valentine en Bernie gaan op onderzoek uit en zo komen alle verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar.

Brian Tyree Henry als Bernie Hayes

Godzilla vs Kong recensie – Twee uur aan geweldige popcorn avonturen

Er gebeurt dus – naast de met testosteron gevulde apex monstergevechten – best veel in Godzilla vs Kong. Je krijgt bijna twee uur onafgebroken popcorn avontuur voorgeschoteld, waar je ongegeneerd van mag genieten. Naast de monsterlijke hoofdrolspelers krijg je ook nog voldoende andere creaturen te zien en dan is er nog de verrassing waar ik het eerder over had.

Als je je er niet aan stoort dat deze film de ontwikkelingen in Godzilla: King of the Monsters verder achterwege laat en je houdt van twee gigantische popcultuur filmmonsters die elkaar tot pulp slaan, dan is Godzilla vs Kong dus de film waarmee je je terugkeer naar de bioscoop kunt vieren. Al is het maar omdat de zoektocht van Kong naar zijn vrijheid precies op het juiste moment komt nu we er zelf weer op uit mogen!

Godzilla vs Kong draait officieel vanaf 17 juni in de bioscoop, maar is nu al in verschillende theaters te zien! Bekijk hier de trailer:

Titel: Godzilla vs Kong
Regisseur: Adam Wingard