Lady en de Vagebond - Lady en Vagebond - gehaktbal

Lady en de Vagebond op Disney+: gemoderniseerd beeld én verhaal

Met de lancering van streamingsdienst Disney+ werd je als kijker meteen getrakteerd op Disneys nieuwste live-action verfilming van een klassieker: Lady en de Vagebond. Het is het bekende liefdesverhaal van het luxe hondje Lady en de straathond Vagebond. Naast het maken van deze live-action variant, pakte Disney meteen de kans om het originele verhaal wat te moderniseren.

Het verhaal van Lady en de Vagebond is bij velen wel bekend. Lady (Tessa Thompson (Men in Black: International, Thor: Ragnarok)) leeft een zeer luxueus leven en heeft echt alles wat ze maar wil. Wanneer haar bazin Darling (Kiersey Clemons (Flatliners)) zwanger wordt en de baby komt, moet ze de aandacht gaan delen. Als ze na een rampzalige oppasbeurt van Tante Sarah (Yvette Nicole Brown) uit huis weet te ontsnappen, komt ze in aanraking met de wildebras Vagebond (Justin Theroux (Bumblebee, Star Wars: The Last Jedi)). De twee honden worden verliefd op elkaar en komen zo in verschillende avonturen terecht.

Lady en de Vagebond - Lady en Vagebond

Mister Ed effect

Regisseur Charlie Bean (The LEGO Ninjago Movie) heeft zich aardig aan het verhaal weten te houden met deze live-action verfilming. De gekozen ‘ras’honden komen overeen met de honden die we in de klassieke tekenfilm terugzien. Ze zijn heel mooi verwerkt en zien er ook aardig knuffelbaar uit. Waar ik bij The Lion King nog lyrisch was over de verfilming en het totaal niet hinderlijk vond om naar pratende dieren te kijken, is dit bij Lady en de Vagebond anders. Waarschijnlijk komt het doordat de dieren naast mensen spelen. Hierdoor lijken de pratende dieren onecht en slecht bewerkt. Ik noem dit het Mister Ed effect. Ik heb toch een beetje het idee dat ik naar een slecht nagesynchroniseerde versie aan het kijken ben.

Lady en de Vagebond - Tessa Thompson

Groot verschil met 1955

De originele Lady en de Vagebond verscheen in 1955. Ook Disney ziet dat sommige beelden daaruit niet meer passen in de huidige maatschappij. Waar Lady in 1955 nog een typisch hulpeloos vrouwtje was, is ze in de 2019 remake een echte powervrouw. Ze heeft haar duidelijke eigen mening en laat zich niet de wet lezen. Ze weet zelfs met een schitterende actie Vagebond uit handen van de hondenvanger te houden. Ook het standaardbeeld dat een dame op een bepaalde leeftijd een man aan haar zijde moet hebben, wordt in de nieuwe versie opzij geschoven. In de tekenfilm gaan personages Jock en Snuffel op den duur een soort ministrijd aan wie de man van Lady zal worden. Dit zien we in de versie van 2019 niet meer terug. Een van de redenen hiervoor is dat Jock in de nieuwe versie ook een vrouw is en haar naam een afkorting is van Jaqueline.

Lady en de Vagebond - Jock

Bizarre hondenoutfits

Om meteen met Jock verder te gaan, in de 2019 versie wordt een beetje de draak gestoken met de obsessie van sommige hondeneigenaren om hun huisdier in de meest bizarre outfits te steken. Het bazinnetje van Jock maakt namelijk schilderijen en gebruikt haar lieftallige viervoeter graag als model.

Vagebond werd in de tekenfilm nog als een echte womanizer neergezet. Hij zou menig vriendinnetje versleten hebben. In de nieuwe variant wordt er met geen woord gerept over zijn reputatie en is hij op liefdesgebied een ware gentleman. Verder krijgen we in deze verfilming ook iets meer informatie over het verleden van de vagebond. Zo krijgen we antwoord op de vraag waarom hij mensen niet vertrouwt.

Lady en de Vagebond - Jock schilderij

Taboe doorbrekend

In 1955 kon men zich absoluut niet voorstellen dat het welgestelde bazinnetje van Lady een gekleurde vrouw zou zijn. Disney maakt daar anno 2019 korte metten mee. Darling wordt gespeeld door Kiersey Clemons en hiermee verbreekt Disney het taboe uit 1955.

Waar je in 1955 de hondenvanger nooit duidelijk in beeld zag en hij dus een eng en duister figuur moest zijn, hebben we anno 2019 een beetje een klunzige, maar volhardende hondenvanger. Hij wordt gespeeld door Adrian Martinez. In de tekenfilm ben je echt bang voor de hondenvanger, deze persoon lijkt honden echt te haten en lijkt ze het liefst allemaal te willen doden. Nu hebben we hondenvanger Elliot, die er zijn persoonlijke missie van gemaakt heeft om Vagebond te vangen. Dit levert regelmatig grappige situaties op, omdat de manier waarop hij te werk gaat nou niet meteen de meest slimme manier is.

Ook het einde van de film is anders dan in 1955. Het lijkt ook meteen een oproep aan mensen om bij aanschaf van een nieuwe hond eerst in een asiel te kijken. Er zijn wel puppy’s, maar deze zijn niet zoals in 1955 van Lady en Vagebond. Nee, nu mogen deze twee eerst even aan hun relatie werken voordat er aan kinderen gedacht zal worden.

Lady en de Vagebond - Lady en Vagebond op de boot

Lady en de Vagebond: de meerwaarde van live-action

Na het kijken van deze nieuwe Lady en de Vagebond vraag ik mij toch af wat de meerwaarde is van het maken van een live-action variant. Het verhaal van de klassieker is nou niet direct het meest spannende en spectaculaire verhaal van Disney. Eerlijk gezegd is het eigenlijk best een saai verhaal. In deze versie hebben de makers er nog wel een beetje spanning in weten te brengen door nieuwe actiescènes te bedenken en bepaalde personages compleet te veranderen. Voor mensen die graag naar schattige honden kijken, is de film echt fantastisch. Voor alle andere kijkers is het niet direct een gemis om deze over te slaan. En als je dan toch per se een beetje Disney romantiek wilt zien, spoel dan gewoon door naar het welbekende spaghetti-diner bij maanlicht; de Bella Notte scène. Want die mag natuurlijk in geen enkele variant ontbreken.

Lady en de Vagebond streamt nu op Disney+.

Lees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths

Lady en de Vagebond - hondenvanger

Lady en de Vagebond - Vagebond

Anouk Volger

Toen Anouk Volger op 15 jarige leeftijd kennismaakte met The Lord Of The Rings is het Fantasy virus hard toegeslagen. Alle drie de delen heeft ze ontelbare keren gezien en al gauw moesten de boeken gelezen worden en heeft ze daarna eigenlijk geen enkel ander genre meer gelezen.
Naast Tolkien leest ze ook graag R.E. Feist, B. Hennen, R. Hobb, T. Brooks, T. Goodkind en T. Pratchett. Maar sinds ze Young Adult ontdekte is ze niet meer weg te slaan uit die hoek.
Ook op filmgebied trekt het fantasygenre haar aan. Voor horror is ze niet geschikt, aangezien ze E.T. ook pas durfde te kijken toen ze 18 was.

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.