The Book of Boba Fett recensie - Modern Myths

The Book of Boba Fett recensie – De Star Wars premiejager in zijn eigen serie

In 2019 liet regisseur/schrijver Jon Favreau met The Mandalorian zien dat het Star Wars universum op televisie groot succes kan behalen. De spaghetti western insteek bleek een gouden greep en twee seizoenen lang zaten we aan de buis gekluisterd. Nu is The Book of Boba Fett verschenen, de eerste spin-off in dezelfde stijl. Met in de hoofdrol de mysterieuze premiejager Boba Fett, favoriet bij vele fans. Lees in Andrés The Book of Boba Fett recensie of dit een nieuwe hitserie wordt of dat Disney het personage beter in de Sarlacc put had kunnen laten zitten.

Soms heb je van die personages die onbedoeld favoriet worden bij de fans. Het schoolvoorbeeld hiervan is de zwijgzame premiejager Boba Fett. Dit personage is in de originele Star Wars trilogie slechts een schamele twee minuten en 37 seconden op het doek te zien, voordat hij op een redelijk lullige manier aan zijn ogenschijnlijke einde komt.

Overigens was Boba Fett voor Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back al geïntroduceerd in de immer verguisde Star Wars Holiday Special. Het segment is inmiddels te zien op Disney+, maar is vooral bedoeld voor de echte fan.

Het betreft hier namelijk een animatiefilm waarvan de tekenstijl lijkt alsof iemand ooit een keer Star Wars heeft gezien en vervolgens de personages uit zijn geheugen heeft moeten tekenen. Wel spreekt de premiejager hier meer dan in de films.

Temuera Morrison in The Book of Boba Fett

Van Super Trooper tot Mandalorian

De iconische wapenuitrusting van Boba Fett is in eerste instantie ontwikkeld als het harnas van een “Super Trooper”; een speciaal elite team. Dit idee is later verder ontwikkeld tot een groep premiejagers, waarbij Boba Fetts kenmerkende uiterlijk uiteindelijk is geëvolueerd naar de Mandalorians. Deze groepering heeft een Spartaanse discipline als het komt op krijgskunst, dat ook gelijk hun religie vormt.

De geheimzinnigheid van Boba Fett, in combinatie met zijn vormgeving, zijn de sleutel geweest tot het gigantische succes van het personage. Hij eindigt hoog in Star Wars-lijstjes en was het eerste Kenner actiefiguur waarvoor mensen punten moesten sparen en deze via de post moesten opsturen.

Jennifer Beals als Garsa Fwip

The Book of Boba Fett recensie – Een nieuwe canon

Het uitgebreide Star Wars-universum heeft het succes van de premiejager natuurlijk niet voorbij laten gaan. Boba Fett mocht uit de Sarlacc put waarin hij viel ontsnappen, waarna hij nog vele avonturen beleefde in de boeken. Deze verhalen zijn echter allemaal uit de canon gegooid toen Disney de rechten voor Star Wars verwierf.

Maar nu is er The Book of Boba Fett, een stand-alone serie op Disney+ die mede dankzij het succes van The Mandalorian het levenslicht mag zien. In eerste instantie was het de bedoeling een Boba Fett film te maken, maar Disney wijzigde hun strategie. Elk jaar een Star Wars-film uitbrengen zou kunnen leiden tot Star Wars moeheid.

Black Krrsantan

Jon Favreau keert terug

Regisseur/schrijver Jon Favreau (Iron Man, The Lion King) werd – na het succes van zijn originele verhaal over de Mandalorian – opnieuw aangetrokken voor deze serie over de premiejager zelf. In The Mandalorian zien we aan het einde van het tweede seizoen hoe Boba een troon opeist van een oude bekende. The Book of Boba Fett vertelt de rest van zijn verhaal. De eerste aflevering opent dan ook met Boba Fett (Temuera Morrison (Aquaman, Green Lantern)) in een Bacta tank om te helen van zijn verwondingen.

Door middel van zijn koortsdromen krijgen we nog even een vogelvlucht door zijn jeugd met Jango Fett en zien we hoe hij ontsnapt uit de Sarlacc put en in de handen van een groep Tusken Raiders valt.

Boba Fett ontsnapt aan de Great Pit of Carkoon

The Book of Boba Fett recensie – De geschiedenis van de premiejager

De aflevering wisselt tussen het heden en het verleden, waarbij we zijn groei zien naar de man die hij nu is. Inclusief de moeilijkheden waar hij en zijn partner Fennec Shand (de weergaloze Ming-Na Wen (Street Fighter, Star Wars: The Bad Batch)) tegenaan lopen als hij met respect probeert te regeren. Deze eerste aflevering is overigens geregisseerd door Robert Rodriguez (Sin City, From Dusk till Dawn), dus bevat ook de nodige actie.

Ming-Na Wen als Fennec Shand en Temuera Morrison als Boba Fett

Een nieuwe antiheld

De eerste vier afleveringen van de serie blijven schakelen tussen het heden en verleden. Boba Fett worstelt met wie hij nu precies is. Maar dit komt eigenlijk niet echt lekker uit de verf. Waarschijnlijk probeert het verhaal zijn innerlijke strijd met de genen van zijn vader en zichzelf te laten zien, echter gaat de serie er nergens echt diep op in.

De serie ziet er overigens wel prachtig uit. De planeet Tatooïne ziet eruit alsof elke spaghetti western ooit daar is opgenomen en dat is ook precies wat The Book of Boba Fett uitademt. We zien veel oude bekenden, van Gamorean guards tot Max Rebo. En ook bekende locaties, zoals het paleis van Jabba the Hutt en een heuse cantina.

Wesley Kimmel als Tusken Kid

The Mandalorian seizoen 2.5

Ook het feit dat twee van de drie laatste episodes helemaal niet over Boba Fett zelf gaan, maar over The Mandalorian, helpt niet mee aan de ontwikkeling van de premiejager. Toch stoort het gastoptreden van Mando niet. Wel zijn de keuzes die in deze twee episodes gemaakt worden misschien wat te gehaast. Ze hadden beter in het nieuwe seizoen van het personage gepast. Nu voelt Boba Fett een beetje als The Mandalorian seizoen 2.5. Maar toch is het erg leuk om te zien. Bryce Dallas Howard (Claire Dearing in Jurassic World: Fallen Kingdom) regisseert hier een van de beste episodes van het seizoen.

Hopelijk leidt deze verhaallijn tot een eigen Star Wars-film. De geruchten gaan namelijk dat de “sequel-trilogie” met Rey en Kylo Ren uit de canon gegooid wordt en dat Disney speelt met het idee van een nieuwe reeks. Wat mij betreft mag dat zeker. Vooral als deze nieuwe reeks hetzelfde gevoel oproept als The Mandalorian en The Book of Boba Fett. Hoewel er in Boba Fett ook een aanzet gegeven lijkt te worden voor een verhaalelement uit die sequel-trilogie. Dus het is afwachten wat er staat te gebeuren.

Boba Fett en The Mandalorian

The Book of Boba Fett recensie – Spaghetti western om naar uit te kijken

In ieder geval werkt The Book of Boba Fett zeker, al slaat de serie de plank hier en daar soms ook (behoorlijk) mis. Er zit bijvoorbeeld niet echt een groei in de personages en met name Boba Fett zelf lijdt hieronder. Toch leef je mee met de gebeurtenissen en was een week wachten tussen de afleveringen altijd te lang. Maar nu kun je de gehele serie lekker in zijn geheel bingen.

Gelukkig zit Star Wars dus nog vol potentie, al komen de ideeën niet altijd even goed uit de verf. Zo zien we in het slot van Boba Fett veel zwakke dialogen en plotwendingen die een oplettende kijker al even aan zag komen. Ook zijn er bijna slapstickachtige achtervolgingen. Wel zijn er goede tegenhangers voor de slechtere momenten die The Book of Boba Fett zeer vermakelijk maken. De laatste aflevering kent ook flink wat spektakel dat je gezien moet hebben. Daarnaast is het een springplank voor meerdere personages die ongetwijfeld hun eigen serie gaan krijgen. En daar kijk we nu al naar uit!

The Book of Boba Fett streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Book of Boba Fett
Regisseurs: Robert Rodriguez, Steph Green, Bryce Dallas Howard, Kevin Tancharoen