The Witcher seizoen 3 recensie – Modern Myths

The Witcher seizoen 3 recensie – Afscheid van Henry Cavill met mankementen

We moesten er weer even inkomen, maar na de recap was André klaar voor het derde seizoen van The Witcher op Netflix. Deze keer nog met Henry Cavill als de “Butcher of Blaviken” – Geralt of Rivia. Daarna hangt hij zijn zwaard aan de wilgen, waarna het de bedoeling was dat Liam “de broer van Chris” Hemsworth de rol op zich neemt. Maar inmiddels heeft Netflix de productie van het vierde seizoen uitgesteld, wat zeker ook te maken zal hebben met de huidige stakingen in Hollywood. Het zou dus best nog een jaar of twee kunnen duren voordat we terugkeren naar “het continent”. Maar voor het zover is, bespreken we eerst het derde seizoen. Netflix bracht die in twee delen uit. Maar geen paniek, we bespreken in onze The Witcher seizoen 3 recensie het gehele seizoen!

The Witcher seizoen 3 recensie – posterNa het tweede seizoen van The Witcher is zo’n beetje het hele continent op zoek naar Ciri (Freya Allan (Gunpowder Milkshake, The Third Day)) die, onder de hoede van Geralt (Henry Cavill (Enola Holmes 2Zack Snyder’s Justice League)), op de vlucht is. Yennefer (Anya Chalotra (Sherwood)) volgt hen om Ciri te onderwijzen in de krachten van chaos, al heeft Geralt moeite met haar verraad uit het vorige seizoen.

Constant opgejaagd door allerlei premiejagers, soldaten en bandieten, reist het trio van afgelegen hutten diep in de bossen naar kusthuisjes. Ze vluchten zelfs naar het hoge noorden waar dwergenhuizen zijn. Iedereen wil namelijk iets van Ciri. Elven denken in haar de verlosser te hebben gevonden en Nilfgaard is op zoek naar hun verloren dochter. Aretuza probeert de vrede te bewaren, terwijl het spookachtige “The Wild Hunt” denkt dat haar plaats bij hen is als dochter van chaos. En Redania’s koning wil met haar trouwen (vrijwillig of onder dwang) om zijn macht te vergroten.

Freya Allan als Ciri in The Witcher 3

Geen veilige plek meer om naartoe te vluchten

Uiteraard heeft bijna iedereen binnen die facties ook nog een of twee eigen agenda’s. Zo zijn ook mensen als Rience de vuurmagiër (Chris Fulton (Outlander, Bridgerton)), in opdracht van een mysterieus persoon, naarstig naar haar op zoek. Net als Dijkstra (Graham McTavish (Outlander, House of the Dragon)), het hoofd van de Redaniaanse geheime dienst.

Omdat de druk steeds hoger wordt en de plekken om te verstoppen steeds schaarser, is de laatste veilige optie uiteindelijk de magische academie Aretuza. Hiervoor zal Yennefer echter haar politieke vaardigheden in de strijd moeten gooien en dat slagveld is een stuk verraderlijker als al de zwaardgevechten die tot nu toe op hun pad zijn gekomen.

Graham McTavish als Sigismund Dijkstra

The Witcher seizoen 3 recensie – Zo neutraal als RAL 9010 muurverf

Aretuza – de school voor jonge magiërs – speelt dan ook een sleutelrol in dit seizoen. We zien ontzettend veel politiek gekonkel, wat het tempo soms uit de serie haalt. Al is deze verhaallijn wel een verbetering ten opzichte van het tweede seizoen. Geralt zelf verdwijnt soms langere tijd uit beeld, alsof de serie zich vast voorbereidt op het vertrek van Cavill.

“De Grijze Wolf” speelt sowieso de tweede viool in de naar hem vernoemde serie, aangezien Ciri en Yennefer het voortouw nemen. Geralt neemt een voorbeeld aan Zwitserland: hij is namelijk zo neutraal als RAL 9010 muurverf en weigert een kant te kiezen in het op handen zijnde conflict. Naarmate de agenda’s duidelijker worden en de zetten op het bord richting het eindspel gaan, wordt dit echter steeds moeilijker voor hem.

Henry Cavill - Geralt - The Witcher 3

Een kijkterugval van zestig procent

De eerste reacties op The Witcher seizoen 3 waren niet mals. Ook zag Netflix een terugval van rond de zestig procent aan kijkers. Nu kan dit zijn omdat de streaminggigant ervoor koos het seizoen in twee delen uit te brengen, of omdat gebruikers de dienst boycotten na hun maatregelen tegen het wachtwoord delen. Ook kan de timing van de release middenin de zomer ermee te maken hebben. De uitstraling van de serie is gewoon perfect voor de decembermaand, waarin ook de eerste twee seizoenen uitkwamen.

Uiteraard is er ook het hele “afscheid van Cavill”-gebeuren wat onder fans veel stof deed opwaaien. Al heb ik wel voldoende vertrouwen in Liam Hemsworth (The Hunger Games, Independence Day: Resurgence) om hem het voordeel van de twijfel te geven in The Witcher seizoen vier en vijf.

Bart Edwards als Emhyr

The Witcher seizoen 3 recensie – Fijne gevechten, maar een sloom verhaal

Flyer Erasmuscon 2024 - WTC RotterdamWat wel beter mag in de volgende seizoenen, is het tempo en het schrijversteam. Het verhaal in The Witcher 3 wijkt behoorlijk af van het bronmateriaal. Dat hoeft niet erg te zijn, want boeken en films/tv zijn twee totaal verschillende media die beide een eigen stijl vereisen. Echter werken de gemaakte keuzes lang niet altijd beter – of zelfs maar even goed – als het oorspronkelijke verhaal van de Poolse auteur Andrzej Sapkowski (ontmoet hem op Erasmuscon 2024!).

De relaties tussen sommige spelers voelt geforceerd aan en voegt niets toe aan het geheel. Veel personages zijn tweedimensionaal en helpen het narratief niet vooruit, waardoor het allemaal wat sloom aanvoelt. Wat wel helpt zijn enkele geweldige vechtscènes. De choreografie is om door een ringetje te halen wat betreft het zwaardvechten. Al zitten er bij de magiërs nog weleens wat cinematografische missers tijdens de grotere veldslagen.

Henry Cavill als Geralt of Rivia in The Witcher seizoen 3

Henry Cavill verlaat de serie met een knal

Op het gebied van de productie ziet de serie er weer prachtig uit. De sets lijken alleen maar mooier en grootser te worden. Het gaat van troonzalen tot tovenaarstorens en van bossen met dryaden tot dwergenhutten. Alles heeft hierbij zijn eigen look en feel. In al dat moois bloeit ook de chemie tussen de hoofdpersonages op. Jaskier, Yen, Ciri en Geralt hebben elk hun eigen onderlinge chemie, die wel goed werkt. Nergens komt dat geforceerd of gemaakt over, wat de serie ten goede komt.

Cavill krijgt daarbij nog wat knipogen mee naar zijn rol als Superman en verlaat de serie met een knal. Het vervolg zal dus echter nog wel even op zich laten wachten met alle stakingen. Maar na The Witcher: Blood Origin en The Witcher: Nightmare of the Wolf, is nu ook The Witcher: The Rats in postproductie. Dat is een prequel over de vroege jaren van de bende tienercriminelen “The Rats”.

Anya Chalotra als Yennefer in The Witcher 3

The Witcher seizoen 3 recensie – Ondanks minpunten toch genieten

Er komt dus nog wel een verhaal uit het The Witcher-universum op Netflix voor de fans die echt niet kunnen wachten. Voor nu is The Witcher seizoen 3 een vooruitgang op het tweede seizoen, maar het kent zijn mankementen.

Ben je fan van “Sword and Sorcery”, dan zal je zeker kunnen genieten van de grootse momenten in dit derde seizoen. Maar ken je de boeken en de computergames rond “de Hekser” tot in de puntjes, dan zal je gereserveerder zijn. Geef The Witcher seizoen 3 echter een kans. Zoals je in deze recensie hebt kunnen lezen, is er toch voldoende te genieten!

The Witcher seizoen 3 streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Witcher seizoen 3
Regisseurs: Stephen Surjik, Gandja Monteiro, Bola Ogun