Willow recensie - Modern Myths

Willow recensie – Terug naar de jaren 80 met fantasy van George Lucas

Nu elke filmstudio zijn eigen streamingdienst lijkt te hebben, is de vraag naar content enorm geworden. Productiemaatschappijen zoeken naar verhalen in de verste uithoeken van de wereld en vissen uit de vijver van boeken, strips, computergames en andere creatieve media. Maar ook de filmgeschiedenis is een rijke bron en dat levert ons een nieuwe Willow-serie op Disney+ op. Het fantasy-verhaal van George Lucas en Bob Dolman – in 1988 geregisseerd door Ron Howard – gaat verder, inclusief acteur Warwick Davis. Tijd voor André om terug te keren naar Tir Asleen. Lees in zijn Willow recensie hoe die wereld op je tv herleeft!

Warwick Davis (Star Wars, Harry Potter, Leprechaun, Maleficent: Mistress of Evil) is twaalf jaar oud als hij Kenny Baker wegens ziekte moet vervangen als de Ewok Wicket. George Lucas is onder de indruk van de jonge acteur en vijf jaar later wordt Davis gevraagd voor een gesprek met hem en regisseur Ron Howard (The Da Vinci Code) over een fantasy-film.

De film in kwestie is natuurlijk Willow en bestaat in feite uit een hoop vaste waardes van het fantasy-genre, gegoten in een Star Wars-mal. Je krijgt een boer die voelt dat hij meer kan en stiekem droomt van avontuur en een magische uitstervende kracht, slechts voor enkelen weggelegd. Tel daarbij op een ruige antiheld, een rebellerende prinses, twee figuren die zorgen voor de comic relief en een oudere tovenaar. Samen moeten zij een baby beschermen op een gevaarlijke tocht om een kwaadaardige koningin te verslaan.

Willow terug op Disney+ - Modern Myths

Boekentrilogie als vervolg

Als je de baby in Willow vervangt door de plannen van de Death Star, ben je al een heel eind op weg naar een andere filmreeks. Er zit zelfs een herberg in het verhaal met wel hele ruige bezoekers. Willow is, ondanks de concurrentie van Rambo III en Big, een bescheiden succes en krijgt een vervolg in de vorm van drie boeken: Shadow Moon, Shadow Dawn en Shadow Star. Tezamen vervolgen ze onder de noemer de Chronicles of the Shadow War de avonturen van Willow en Elora.

Toen in 2018 Solo: A Star Wars Story Ron Howard en Warwick Davis weer bij elkaar bracht, herinnert schrijver Jon Kasdan (zoon van Lawrence Kasdan, die van The Empire Strikes Back) zich dat Willow een van zijn favoriete films was als kind. Vanaf dat punt ging het balletje over een nieuwe serie al snel rollen.

Warwick Davis - Willow Disney+

Een nieuwe, duistere tijd

De Willow-serie die nu op Disney+ streamt, pakt het verhaal op, een kleine twintig jaar na de film. Heb je de trilogie gelezen? Helaas, de serie negeert de gebeurtenissen uit die boeken. Je krijgt een beknopte samenvatting van de film en wat we daarna gemist hebben in de voorbije jaren.

Sorsha (Joanne Whalley (Daredevil)) – ondertussen koningin van Tir Asleen – vertelt dat Willow (Warwick Davis) na thuiskomst een visioen kreeg. Hierin vormt een oeroud kwaad een bedreiging voor Elora en zal de wereld wederom in een duistere tijd storten. Sorsha ziet geen andere mogelijkheid dan Elora voor iedereen te verbergen.

Joanne Whalley als Sorsha

Willow recensie – De kinderen van Madmartigan

Na die korte geschiedenisles leren we al snel dat held Madmartigan jaren geleden op een queeste is vertrokken. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen, waardoor Sorsha alleen staat voor de opvoeding van hun tweeling. Kit (Ruby Cruz (Castle Rock, Mare of Easttown)) is een wildebras die liever zwaardvecht dan in een jurk rondparadeert en Airk (Dempsey Bryk (Black Mirror)) ligt liever met vrouwelijk schoon in het gras dan zijn prinselijke taken op zich te nemen.

De koninkrijken Tir Asleen en Galladoorn liggen naast elkaar en zijn afgeschermd van de harde buitenwereld door een magische barrière die het kwaad buiten houdt. Sorsha wil het rijk verenigen door haar dochter Kit uit te huwelijken aan de prins van Galladoorn, Graydon (Tony Revolori (Flash Thompson in de Spiderman-films van het Marvel Cinematic Universe)). Op de avond van de bekendmaking wordt het kasteel echter opgeschrikt door een kwaad dat meteen enkele indrukwekkende scènes oplevert.

Willow 2022 op Disney+

Geen rottweilers meer als death dogs

Waar de film uit 1988 bijvoorbeeld nog rottweilers in een pak had als death dogs, zien we hier enkele exemplaren die de naam echt eer aan doen. Als na de heftige strijd de chaos wat kalmeert, blijkt dat iemand uit de gelederen van de belegerden vermist is.

Kit, de strijder Jade (Erin Kellyman (Raised By Wolves, Solo)), prins Graden, de barbaar Thraxus Boorman (Amar Chadha-Patel (The Wheel of Time, Doom: Annihilation)) en de oude kapitein van de garde Kase (Simon Armstrong (Game of Thrones)) gaan op zoek naar de laatste tovenaar. Een Nelwyn – het kleine volk – genaamd Willow kan hen helpen tijdens hun zoektocht.

Tony Revolori als Graydon Hastur

Willow recensie – Weer eens wat anders dan Star Wars

Willow dvd
Heb je Willow al op dvd?

De eerste drie afleveringen van Willow waren beschikbaar ten tijde van het schrijven van deze recensie, en de verwachtingen lagen redelijk hoog. Voornamelijk omdat het bronmateriaal me na aan het hart ligt, aangezien ik de videoband van Willow volledig grijs heb gedraaid. Uiteraard daarna de dvd en daarna de blu-ray. En mocht er ooit een 4K-schijf uitkomen, dan zal ook die zeker zijn weg naar mijn filmkasten vinden.

Deze nieuwe serie is ook het eerste werk dat Lucasfilm in de afgelopen zeven jaar heeft gemaakt, dat niet aan Star Wars gelieerd is. De eerste aflevering brengt in ieder geval wat het moet brengen; een mooie opzet naar een verhaal. Het zet de personages neer, levert goede actie en meer dan degelijke speciale effecten.

Willow gaat weer op avontuur

Een feest der herkenning

In de tweede en derde aflevering gaat het tempo van de serie iets omlaag, al blijft het – ondanks het relatief lage aantal terugkerende personages – toch een feest der herkenning. Dit wordt voornamelijk bewerkstelligd door namen en locaties zo te brengen, dat het toch dat gevoel van nostalgie oproept. Een leuk detail is dat Warwick en zijn vrouw Samantha elkaar hebben leren kennen op de set van Willow uit 1988. Hun dochter speelt nu de dochter van Willow.

De chemie tussen de personages zit goed, al voelen sommige romances wat geforceerd aan. Gelukkig is het avontuur de rode draad en daar scoort Willow goed mee. Er is altijd wel een bepaalde dreiging in de buurt en aan actie is er ook geen gebrek. Wel wordt af en toe pas op de plaats gemaakt voor wat verdieping van de personages, al blijven sommigen nog wat tweedimensionaal.

Amar Chadha-Patel als Thraxus Boorman, Erin Kellyman als Jade Claymore en Ruby Cruz als Kit Tanthalos

Willow recensie – Komische fantasy met een duister tintje

Wat een duidelijke verbetering in de serie is in vergelijking met de film, zijn de effecten. Nu is de film natuurlijk al 34 jaar oud, maar de praktische effecten zijn ook stukken verbeterd. Hier vind je geen man in een slecht gorillapak als trol, maar echte misvormde, goed vormgegeven, puur slechte wezens.

De eerste drie afleveringen van Willow beloven een zeer degelijke, komische fantasy-serie met een duistere ondertoon. Het is dan ook heerlijk weer met Willow op avontuur te mogen gaan en ik verwacht dat de overige vijf afleveringen van minstens hetzelfde niveau zijn. Willow streamt vanaf vandaag op Disney+, maar kijk ook zeker voor die tijd de film nog een keer. Daarmee ben je dan weer helemaal up-to-date en gaat er geen referentie aan je voorbij!

Willow streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Willow
Regisseurs: Stephen Woolfenden, Debs Paterson