Wonder Woman 1984 recensie - Modern Myths
Modern Myths Shop bordspellen variant 2

Wonder Woman 1984 recensie – Naïef vervolg vol magie en moraal

Vlak voor de laatste lockdown zou Wonder Woman 1984 eindelijk in de bioscoop draaien. Maar helaas werd Diana de pandemie niet de baas. Nu verschijnt dit vervolg op Wonder Woman uit 2017 dan ook digitaal in je huiskamer. Het is opnieuw een film vol hoop en superheldenspektakel. Tegelijkertijd is deze nieuwe film van regisseur Patty Jenkins en hoofdrolspeelster Gal Gadot echter ook nogal naïef en zorgen de magie en humor dat de grens van geloofwaardigheid overschreden wordt. Hiermee dwaalt de film af van dat wat het eerste deel zo sterk maakte. En dat is jammer. Lees onze Wonder Woman 1984 recensie! 

Ga mee terug naar de jaren 80 en win een videoband, pardon, blu-ray of dvd in onze Wonder Woman 1984 winactie.

Zo’n 65 jaar na de gebeurtenissen in Wonder Woman leeft Diana Prince (Gal Gadot (Fast & Furious, Justice League)) haar leven in eenzaamheid. Ze mist haar grote liefde Steve Trevor (Chris Pine (A Wrinkle in Time, Star Trek: The Future Begins)) na al die jaren nog steeds. Als het nodig is, komt ze in het geheim in actie als Wonder Woman, maar eigenlijk verstopt ze zich voor de wereld. Tot een magisch artefact gevonden wordt dat de wensen van de vinder waarheid kan maken.

En ondanks de prijs die je voor die macht betaalt, zijn er genoeg personen die wanhopig de kans grijpen om zichzelf te verrijken.

Wonder Woman redt de mall

Dochters en een duimendik moraal

Wonder Woman 1984 begint op het Amazone eiland Themyscira, waar een jonge Diana mee mag doen met een belangrijke wedstrijd die de kracht en het uithoudingsvermogen van de krijgsters op de proef stelt. Elke ouder met een dochter die – net als Diana – alles uit zichzelf wil halen zal zich vinden in deze openingsscènes. En zijn of haar hart vasthouden. Diana leert dat er zonder eerlijkheid en oprechtheid geen overwinning mogelijk is; een boodschap die de rest van de film ook uitstraalt. Het verhaal is overduidelijk bedacht in het Trump-tijdperk waarin nepnieuws en leugens de boventoon voeren. De moraal ligt er duimendik bovenop.

De jonge Diana Prince op Themyscira

Wonder Woman 1984 recensie – Terug naar de jaren 80

Het heerlijk opbeurende, zonnige begin van de film is precies wat we nodig hebben met alle ellende van de lockdown. Daarna worden we meegenomen naar 1984, waar de rest van het verhaal zich afspeelt. Ook hier is alles kleurrijk en vrolijk. De jaren 80 met foute kapsels, foute kleding, neon-kleuren en new wave zetten een toon die over-the-top komisch is. En daar krijgt de film een probleem. In een winkelcentrum wordt een overval gepleegd en Diana is in de buurt om er een stokje voor te steken. De schurken zijn echter van een Bassie en Adriaan-niveau waar je u tegen zegt. De humor is in Wonder Woman 1984 niet gevat, maar “silly” – dwaas.

Wonder Woman in 1984

Batman & Robin & Wonder Woman

En daarmee maken Jenkins en Gadot de fout die Joel Schumacher en George Clooney in Batman & Robin ook maakten. De geloofwaardigheid wordt verruild voor flauwe humor, waarmee in dit geval de heldin ook aan kracht verliest. Het superheldengenre is over het algemeen al iets waarin je bepaalde elementen voor lief moet nemen, zonder dat je op de absurditeit van het geheel gewezen hoeft te worden. De eerste Wonder Woman speelde zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog, waarmee het verhaal een serieuze toon kreeg dat het geheel een niveau hoger trok. Humor heeft zeker een plek in de verhalen – kijk maar naar alle Marvel-films of bijvoorbeeld Shazam! – maar de balans moet daarin niet de verkeerde kant opslaan.

Chris Pine als Steve Trevor

Wonder Woman 1984 recensie – Geloofwaardigheid in het nauw

Bovenop de flauwe humor leunt dit tweede deel ook behoorlijk op magie. Het artefact dat wensen vervult heeft een enorme aantrekkingskracht op de verlegen onderzoekster Barbara Minerva (Kristen Wiig (Ghostbusters, Zoolander 2)) en zakenmagnaat Maxwell Lord (Pedro Pascal, de acteur onder het masker van The Mandalorian). Als iedereen krijgt wat hij wenst, keert ook Steve Trevor terug. Op een nogal dubieuze wijze. In de strijd tegen Minerva en Lord moet Diana zichzelf overwinnen en leert ze nieuwe krachten gebruiken. Hoewel dat er spectaculair uitziet, wordt hier de geloofwaardigheid van de film nog wat verder uitgerekt. Als dan ook nog een verwijzing gemaakt wordt naar de onzichtbare straaljager uit de comics, lijkt het erop alsof de filmmakers alle absurditeit van de superheldin een plek willen geven.

In de eindstrijd wordt de moraal van het verhaal nog eens extra aangedikt, met een bepaald opofferingsvermogen dat de mensheid in mijn ogen nooit aan de dag kan leggen. Misschien ben ik dan cynischer dan ik zelf dacht, maar ook hier verwacht de film dat je meer slikt dan redelijk is. Het is een mooie droom, maar de bestorming van het Amerikaanse Capitool en de rellen in ons eigen land toen de avondklok in ging begin dit jaar, benadrukken de naïviteit van de film.

Maxwell Lord in the lasso of truth

Sterke vrouw als dubieus rolmodel

Goed, nog een laatste punt van kritiek voor we afronden. Waar Wonder Woman 1984 in het begin nog de sterke vrouwen van Themyscira laat zien en een jonge Diana die haar kracht wil benutten, toont de rest van de film een dubieuzer beeld. Het is niet alleen Diana die zoekende is en vreemde keuzes maakt – de held moet natuurlijk iets overwinnen – maar vooral bij de transformatie van de schuchtere Barbara Minerva naar de schurk Cheetah kunnen we vraagtekens zetten. Barbara wordt niet gezien of serieus genomen, tot ze om innerlijke kracht wenst en vervolgens in hoge hakken en sexy kleding durft te lopen. Ze slaat foute mannen in elkaar en jaagt op macht zonder zich om een ander te bekommeren.

Natuurlijk is ze de slechterik, maar er gaat toch een foute boodschap vanuit. Dit is niet de tragische transformatie van Arthur Fleck naar Joker, maar een benadeeld persoon die zich onbegrepen voelt en daarom nare keuzes maakt. Waarbij een sexy lichaam kracht geeft. Nergens krijg je een beetje sympathie voor haar. Net zoals je dat ook niet hebt voor Maxwell Lord, een loser en leugenaar.

Barbara Minerva - Cheetah

Wonder Woman 1984 recensie – Geen ijzersterk vervolg

Alles bij elkaar heeft Wonder Woman 1984 hetzelfde probleem als destijds Iron Man 2 uit 2010. Na een ijzersterk (haha) eerste deel zijn de filmmakers zoekende naar een richting voor de held. De ontstaansgeschiedenis is verteld en wat dan? Justin Hammer en Whiplash wisten de tweede Iron Man film niet interessant te maken en ook Maxwell Lord en Cheetah laten geen blijvende indruk achter. Wil je na Zack Snyder’s Justice League nog meer Wonder Woman op je scherm, dan kun je Wonder Woman 1984 best opzetten. Maar de overstap van de duistere, indringende superhelden van Snyder naar het rechttoe rechtaan avontuur vol epische beelden van Jenkins is wel even schakelen.

Zoals gezegd leunt de film te veel op magie, flauwe humor en een moraal die in deze tijden gewoon te ongeloofwaardig is. De jaren 80 zijn daarbij vooral een gimmick, zonder echt verhaalwaarde te hebben. In Wonder Woman 1984 zitten dus nogal wat vreemde keuzes. Er zijn mooie plaatjes, maar vooral van jaren 80 suikerspin gemaakt. Hopelijk is Diana Prince in Wonder Woman 3 weer een periode verder in haar leven en kunnen we haar dan weer wat serieuzer nemen.

Wonder Woman 1984 is te koop via o.a. Pathé Thuis, iTunes, Amazon Prime Video en Google Play en te huur op o.a. Pathé Thuis, Ziggo, iTunes, Amazon Prime Video en Google Play. De film verschijnt ook op 4K UHD, blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Wonder Woman 1984
Regisseur: Patty Jenkins
Acteurs: Gal Gadot, Chris Pine, Kristen Wiig, Pedro Pascal
Distributeur: Warner Bros
Genre: Superhelden / actie / fantasy

Modern Myths Shop

Koop Wonder Woman 1984 via Bol.com:

Wonder Woman 1984 - 4K UHDWonder Woman 1984 4K UHD:
Bol.com steelbook – Wonder Woman 1984 – € 34,99

Wonder Woman 1984 - blu-rayWonder Woman 1984 blu-ray:
Bol.com – Wonder Woman 1984 – € 26,99
Wonder Woman 1984 + comic – Bol.com – € 26,99

Wonder Woman 1984 - dvdWonder Woman 1984 dvd:
Bol.com – Wonder Woman 1984 – € 21,99

Lees meer Modern Myths-recensies!

© 2019-2021 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Warner Bros

Steve Trevor in een tank

Connie Nielsen als Hippolyta in Wonder Woman 1984

Wonder Woman 1984 recensie - banner

Jeroen Geelhoed

Jeroen Geelhoed

Jeroen is geboren in 1975, terwijl zijn moeder The Lord of the Rings las. Zelf las hij de boeken op een kwetsbare leeftijd en was daarna nooit meer hetzelfde. Gecombineerd met een onverzadigbare verzameldrang ging Jeroen op avontuur in de Engelstalige Dragonlance boeken en bezit hij ondertussen duizenden Marvel Comics. Zijn favoriete schrijver is Alan Moore, maar daarnaast leest Jeroen net zo graag Harry Mulisch en Thomas Rosenboom. Als gamer speelt Jeroen elke Assassin’s Creed tot 100% uit. Zijn favoriete game is The Secret of Monkey Island. Zijn favoriete films: Labyrinth, Guardians of the Galaxy, No Country for Old Men en The Princess Bride. Kortom, een te diverse smaak en te weinig uren in een dag om in elke hobby tijd te steken. Typisch.

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Official Superhero Merchandise