Peter Pan & Wendy recensie - Modern Myths

Peter Pan & Wendy recensie – Veel elfenstof, weinig magie

De Disney live-action-trein dendert door. Precies 70 jaar na de release van de animatiefilm Peter Pan, komt de remake Peter Pan & Wendy. Hiermee tikt de mediagigant film nummer 17 aan sinds de release van de live action Alice in Wonderland uit 2010. Het succes van die laatste films is ondermaats. Keert de nieuwe verfilming over de jongen die niet groot wil worden het tij? Mijn titel verklapt het eigenlijk al. Maar voor de fans ga ik er graag dieper op in. In deze Peter Pan & Wendy recensie leg ik de nieuwe film naast Disneys animatiefilm, Spielbergs Hook, Hogans Peter Pan en het originele boek van J.M. Barrie!

Vicky is auteur van het bordspel Adventures in Neverland. Jeroen interviewde haar in 2021. Lees ook hun Adventures in Neverland interview.

Waar begin ik? Nee, dit wordt geen tirade over de aanpassingen in het verhaal en de cast. Daar is al genoeg over geschreven en eerlijk: ik vind het helemaal prima. Neverland is voor iedereen anders. Dat is het hele punt van het verhaal. Het is jouw droomwereld waar je weer een kind mag zijn. In het boek Peter and Wendy uit 1911 staat het al: “Natuurlijk variëren de Neverlands. Die van John had een lagune met flamingo’s die er overheen vlogen. Terwijl Michael een flamingo had waar lagunes overheen vlogen […] Maar de Neverlands lijken wel op elkaar. Als ze achter elkaar zouden staan, zou je zeggen dat ze elkaars neus hebben.”

Dus aan alle filmmakers, schrijvers en dromers: verzin lekker het Neverland dat jij wil. Dat heb ik ook gedaan. Maar bedenk wel: er is een verschil tussen een nieuwe invalshoek en een slecht verhaal.

Ever Anderson als Wendy in Peter Pan & Wendy

Van toneelstuk naar boeken en films

Peter and Wendy - J.M. Barrie
Peter and Wendy – J.M. Barrie

Peter Pan is oorspronkelijk een toneelstuk. Enkele jaren na het debuut in 1904, publiceerde schrijver J.M. Barrie het boek. Sindsdien zijn er verschillende adaptaties verschenen, zowel in boekvorm, als op het kleine en het grote scherm.

Disneys Peter Pan & Wendy is een remake van hun eigen animatiefilm, geregisseerd door David Lowery (A Ghost Story, The Green Knight). Die kan ook best een opfrisbeurt gebruiken. Sommige scènes – zoals in het indianenkamp – kunnen echt niet meer. Maar ik ben er evenmin een voorstander van om het boek letterlijk over te nemen. Het verhaal van Peter Pan is namelijk al meer dan 100 jaar oud. Natuurlijk past dat niet meer bij een modern publiek. Alleen: welk publiek had Disney voor ogen bij het maken van deze nieuwe film? Een moderne remake werkt enkel wanneer je de aantrekkingskracht van het bronmateriaal begrijpt. Om de regels te breken, moet je ze eerst kennen. Helaas. Ik vrees dat Peter Pan & Wendy snel oud en vergeten zal zijn. Wat dat betreft heeft de studio geen lering getrokken uit hun onlangs verschenen Pinocchio.

Alexander Molony als Peter Pan

Peter Pan & Wendy recensie – Een tweede protagonist

Laat ik positief beginnen: ze hebben Wendy weer in de titel gezet. Hoera! In het boek is zij een protagonist naast Peter Pan. Je leest over de reis die ze maakt van een meisje dat niet groot wil worden, naar een jonge vrouw die beslist om naar huis te gaan. Daarmee vervult ze een andere rol dan de andere personages. Kapitein Haak en Peter Pan zijn twee zijden van dezelfde munt: de ene is een bittere, oude man; de ander is een zelfingenomen kind. Wendy gaat op zoek naar de balans tussen deze twee uitersten, net zoals wij allemaal moeten doen.

Ik ben erg blij dat dit weer aandacht krijgt in de titel van de nieuwe film. Maar goed, de titel is zowat het enige waar ik aangenaam door ben verrast. De grootste teleurstelling in de film is namelijk niet het plot of de cast; het zijn de personages.

Ever Anderson als Wendy Darling

Tinker Bell is nietszeggend

Zo herken ik Tinker Bell (Yara Shahidi (Salt, Smallfoot)) niet meer. Niet omdat ze een donkere huidskleur heeft, maar omdat ze alle eigenzinnigheid is verloren. In Peter Pan & Wendy staat Tink symbool voor de vrouw zonder stem. Wendy is de enige die haar hoort. In theorie is dat een mooi concept, alleen… waarom Tinker Bell? Zij praat niet – dat is waar – maar zij zal hemel en aarde bewegen om gehoord te worden. Hoe zou jij iets uit het hoofd van tekenfilm-Tink praten? Juist ja. Probeer het en ze laat je neerstorten.

Ik begrijp dat jaloezie tussen vrouwen een oud cliché is, zeker als het gaat om de aandacht van een man. Maar alsjeblieft. Als je zo’n iconisch personage aanpast, doe het dan goed. Deze Tink ondergaat het hele verhaal. Zelfs de brave Tink uit de Disney Fairies-films is eigenzinniger.

Yara Shahidi als Tinker Bell in Peter Pan & Wendy

Peter Pan & Wendy recensie – De braafste Peter ooit

Peter Pan (Alexander Molony (The Bad Seed Returns)) ondergaat hetzelfde lot. Hij zet zijn handen op zijn heupen en zegt zijn oneliners. Ik geloof niet dat dit de jongen is die lak heeft aan alle regels. Ze schilderen hem af als iemand die alleen aan zichzelf denkt, maar dit is één van de braafste Peters die ik in alle versies ooit heb gezien. Waar is de kinderlijke ondeugd?

Peter Pan & Wendy - Modern Myths

Diversiteit zorgt voor eentonigheid

Ook diversiteit is nog nooit zo eentonig geweest. Vergelijk de Lost Boys uit Peter Pan & Wendy met de jongens van Spielbergs Hook uit 1991. Als je Hook hebt gezien, herinner je je Rufio (Dante Basco) en Thud Butt (Raushan Hammond). Dat zijn onvergetelijke, diverse personages.

Een diverse cast zorgt echter niet automatisch voor interessante personages. Die memo heeft Disney gemist. Ja, er zijn meisjes, verschillende huidskleuren en een jongen met het syndroom van Down (Noah Matthews Matofsky als Slightly). En toch voelen ze allemaal hetzelfde. Deze Lost Boys hebben weinig persoonlijkheid. Laat staan een vermakelijke groepsdynamiek. Het is een gemiste kans om echte diversiteit te laten schitteren. Was het niet geweldig geweest als Slightly zijn stempel had gedrukt op het plot?

The Lost Boys - Hook 1991 en Peter Pan & Wendy 2023
The Lost Boys – links in Hook (1991) en rechts in Peter Pan & Wendy (2023)

Peter Pan & Wendy recensie – De Verloren Meisjes

Over de meisjes in de groep: op zich vind ik het geen gek idee. Ik heb ooit zelf met de gedachte van de Verloren Meisjes gespeeld. Het probleem daarbij is echter dat het de rol van Wendy verandert. In de oorspronkelijke versie namelijk, treedt Wendy op als een zorgzame moederfiguur omdat ze het enige meisje is. De Verloren Jongens hebben die moeder nodig naast Peters autoritaire leiderschap. Dat is een belangrijk thema in het verhaal. Door meisjes toe te voegen, verwijder je dit aspect volledig. Dan moet je daar iets anders voor in de plaats geven.

Dat doet de film helaas onvoldoende. Wendy (Ever Gabo Anderson (Black Widow, Resident Evil: The Final Chapter)) heeft in Peter Pan & Wendy inderdaad een andere rol gekregen. Ze is brutaal en vecht met een zwaard. Daardoor is het contrast tussen haar en Peter Pan kleiner… en dus minder interessant. Mag Wendy dan niet met een zwaard vechten? Tuurlijk wel. In Peter Pan uit 2003 van regisseur P.J. Hogan neemt Wendy ook een zwaard in haar handen. Maar haar vechtkunsten zijn ondergeschikt aan die van Peter. Dat is ook logisch. Ze heeft tot dan toe enkel met houten zwaarden gespeeld. Ze doet wel een poging en wordt beter. Zo laat ze haar vastberadenheid zien, zonder haar rol te veranderen.

Joshua Pickering als John, Jacobi Jupe als Michael en Ever Anderson als Wendy

Grote piratenlaarzen om te vullen

De piraten zijn nog de boeiendste personages van allemaal in deze nieuwe verfilming. Maar helaas. Ook daar ervaar ik een groot gemis. Toegegeven, Jude Law (Fantastic Beasts, Captain Marvel) moet grote piratenlaarzen vullen. Dustin Hoffman (uit Spielbergs Hook) en Jason Isaacs (uit Hogans Peter Pan) zijn beide iconische kapiteins. Bovendien is hun dynamiek met eerste stuurman Smee onovertroffen. Ik denk met plezier terug aan de dialogen tussen Dustin Hoffman en Bob Hoskins. En ook Jason Isaacs en Richard Briers hebben een leuk samenspel.

Helaas voel ik voor Jude Laws interpretatie weinig sympathie. Waar is de humor en het charisma? Kapitein Haak is een personage dat smeekt om overdrijving. In deze film kijk ik naar een kleurloze, oude man. Hij krijgt een “Ik ben niet kwaadaardig, ik ben niet begrepen”-stukje. Op zich een prima idee. Maar wanneer deze scène in beeld komt, ben ik al lang “afgehaakt”.

Jude Law als Kapitein Haak

En Smee dan?

En Smee (Jim Gaffigan (Hotel Transylvania: Transformania, Tesla))? Haak had net zo goed een zak rijst kunnen meesleuren. Ik wil niet slecht spreken over de acteur. Jim Gaffigan heeft als komiek verschillende nominaties gekregen. Maar dit scenario zet zijn kwaliteiten absoluut niet in de verf.

Jim Gaffigan als Smee

Peter Pan & Wendy recensie – Dit Neverland spreekt niet tot de verbeelding

Ik kan nog langer doorgaan. Zo heb ik het nog niet eens over Tijgerlelie (een Mary Sue-personage) gehad. Of de gekunstelde choreografie en de niet-zo-speciale effecten. Het is echter tijd om af te ronden.

Peter Pan & Wendy is zeker niet de slechtste versie van het klassieke Peter Pan-verhaal dat ik heb gezien, maar wel een van de saaiste. Ik ben best te vinden voor de nieuwe ideeën. Maar het is jammer dat ze zo slecht zijn uitgewerkt. De diversiteit voelde als een checklist, waarbij echte diversiteit ver te zoeken is. En dat is jammer, want films zoals deze geven munitie aan kijkers die juist minder diversiteit willen zien. Kortom, wil je een avontuurlijke live-action Peter Pan met interessante personages? Sla deze dan over en kijk liever naar de hier genoemde Hook van Steven Spielberg of Peter Pan van P.J. Hogan.

P.S. Wil je een stoere Wendy die wel werkt? Luister dan naar de The Wendy Trilogy van muzikant S. J. Tucker op Spotify.

Peter Pan & Wendy streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Peter Pan & Wendy
Regisseur: David Lowery
Acteurs: Ever Anderson, Alexander Molony, Jude Law, Alyssa Wapanatâhk
Uitgever: Disney
Medium: Disney+
Genre: Fantasy

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Disney

Alyssa Wapanatâhk als Tiger Lily

Peter Pan verfilmingen - Hook, Peter Pan en Peter Pen & Wendy
Van links naar rechts: Steven Spielbergs Hook (1991), P.J. Hogans Peter Pan (2003) en David Lowery’s Peter Pan & Wendy (2023).

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!