The Northman blu-ray recensie - Modern Myths

The Northman blu-ray recensie – Wraakfilm van mythische proporties

Het uitgangspunt van The Northman – nu op blu-ray, dvd en 4K UHD – is wraak. Maar er zit nog zo veel meer in deze film. Zoals we van regisseur Robert Eggers (The VVitch, The Lighthouse) mogen verwachten, zit in deze film – net als in zijn voorgaande werk – een flinke portie (Noorse) mythologie en bovennatuurlijke elementen. Als Viking-liefhebber kon Dirk niet om deze titel heen. Lees in zijn The Northman blu-ray recensie hoe mythisch deze uitgave is!

Vikingen heb ik altijd interessant gevonden. Dat begon al in mijn jeugd toen ik naar Wickie de Viking keek, maar ook later in andere films en series. De combinatie van het woeste en rauwe Vikingleven en Noorse folklore schept een bijzondere fantasy-setting. Met name door het succes van de serie Vikings op Netflix is het genre populairder dan ooit.

Daarnaast vliegen verschillende Vikingfilmproducties je regelmatig om de oren, met titels als Hammer of the Gods (2009), Vikingdom (2013) en zelfs twee live-action Wickie de Viking films (2009/2011). Maar de kwaliteit laat hier nog wel eens wat te wensen over.

Ineta Sliuzaite als Valkyrja

Death Wish uit het hoge Noorden

Natuurlijk zijn er ook de betere titels, zoals de klassieker The Vikings (1958) met Kirk Douglas en Tony Curtis of de komische Erik the Viking (1989) met nog een jonge Tim Robbins en een heleboel Monty Python-acteurs. Recentelijk heb ik nog de How to Train Your Dragon-trilogie (2010/2014/2019) gezien, naast het visuele Valhalla Rising (2009) van regisseur Nicolas Winding Refn met de altijd uitstekende Mads Mikkelsen. Het zijn allemaal films waarin stoere Vikings centraal staan.

In The Northman heeft de Vikingkoning Aurvandil (Ethan Hawke (Black Phone, Moon Knight)) genoeg van alle strijd en plunderingen. Na de zoveelste rooftocht wil hij de macht overdragen aan zijn jonge zoon Amleth (Oscar Novak (The Batman)). Echter wil Fjölnir (Claes Bang (Dracula)) – de halfbroer van Aurvandil – hier een stokje voor steken. Koning Aurvandil wordt in de val gelokt en voor de ogen van zijn zoon vermoord. De jonge prins weet te ontsnappen en met de woorden “Avenge fatherSave motherKill Fjölnir”, zweert hij wraak.

Ethan Hawke als King Aurvandil War-Raven - The Northman blu-ray

The Northman blu-ray recensie – Viking in the Dark

Amleth (Alexander Skarsgård (The StandGodzilla vs. Kong)) groeit op tot woeste krijger en als “berserker” plundert hij het land. Over de jaren zijn de wraakgevoelens vervlogen, maar een blinde heks (Björk (Dancer in the Dark)) herinnert Amleth aan zijn gelofte en zet hem opnieuw op het spoor van Fjölnir.

Tijdens de hernieuwde zoektocht naar wraak krijgt Amleth hulp van de slaaf Olga (Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit, The New MutantsLast Night in Soho)). Fjölnir blijkt naar IJsland gevlucht en heeft daar een nieuwe nederzetting opgebouwd. De volwassen Amleth wordt niet herkend als hij na al die jaren tegenover zijn oom staat. Maar om Olga te beschermen moet hij zichzelf inhouden om niet direct toe te slaan. Hij bedenkt samen met Olga een plan om zijn vader te wreken, zijn moeder te redden en Fjölnir te doden.

Anya Taylor-Joy als Olga of the Birch Forest - blu-ray

Meer dan alleen wraak en bloed

Zoals gezegd is het uitgangspunt van The Northman wraak, voorzien van mythische elementen. Robert Eggers (The Lighthouse) werd, net als de beroemde Engelse schrijver Shakespeare, geïnspireerd door de legende van prins Amleth. Shakespeare verdraaide de naam en maakte er zijn tragedie Hamlet van.

Eggers plaatst zijn film nu meer in de juiste tijd en setting. Hij weet de ruige Noorse landschappen prachtig in beeld te brengen. De regisseur schuwt ook het gebruik van geweld en bloed niet. Dat past goed in dit verhaal en de ruige wereld van de Vikingen. Je moet hier alleen wel tegen kunnen. Wees dus gewaarschuwd.

Alexander Skarsgård is Amleth - The Northman blu-ray

The Northman blu-ray recensie – Een lange, maar boeiende zit

Een verhaal over wraak is niet nieuw en niet origineel, maar de manier waarop Eggers het in beeld brengt wel. Hij neemt uitgebreid de tijd om het verhaal te vertellen, in de mythologie te duiken en zijn personages te ontwikkelen. Hierdoor is The Northman met zijn 137 minuten misschien wel een lange zit, maar het visuele spektakel zorgt ervoor dat je blijft kijken.

In vergelijking met zijn The VVitch en The Lighthouse is deze laatste film van Eggers een stuk toegankelijker en zeker een opstap naar een groter publiek. De sterrencast die hij om zich heen heeft verzameld, werkt hier natuurlijk ook aan mee.

Willem Dafoe als Heimir the Fool - blu-ray

Alexander Skarsgård, Tarzan en Amleth

De acteurs doen allemaal goed hun werk. Je kunt Alexander Skarsgård wel rond laten lopen met ontbloot bovenlichaam. Hij deed zoiets al eerder in The Legend of Tarzan (2016), hoewel zijn rol van Amleth natuurlijk een stuk bruter is. Anya Taylor-Joy past ook goed in de mythologische wereld van de Vikingen. Net als in The VVitch speelt ze hier ook weer een mysterieuze rol.

Acteur Willem Dafoe (Spider-Man: No Way HomeNightmare Alley) laat zich ook weer helemaal gaan als Heimir de Dwaas. Mijn enige minpuntje in de cast is toch Nicole Kidman (Aquaman, Big Little Lies), die met haar aangepaste uiterlijk niet helemaal past in de film.

Nicole Kidman als koningin Gudrún - blu-ray

Blu-ray met een Walhalla aan extra’s

Het beeld van de The Northman blu-ray disc ziet er scherp uit, met veel detail. Het contrast en zwartniveau is goed, maar mocht je op zoek zijn naar nog meer detail, dan is wellicht de 4K UHD-versie aan te raden. De Dolby Atmos-track dreunt als de onheilspellende drums nieuwe actiescènes introduceren.

De extra’s maken deze uitgave compleet. Regisseur en schrijver Robert Eggers vertelt in het audiocommentaar veel over het maken van de film. Ondanks de lengte van de film, zijn er ook wat scènes verwijderd of een stuk ingekort. Je kunt ze volledig bewonderen in de “Deleted and Extended Scenes” sectie. De features “An Ageless Epic” en “The Faces of Vikings” duren ongeveer 11 minuten en geven wat meer informatie over het maken en de casting van de film. Drie kortere features geven meer inzicht over een paar belangrijke scènes uit de film. Verrassend is “A Norse Landscape”, die de prachtige locaties van de film laat zien. Een groot gedeelte van de film is opgenomen in Noord-Ierland, dat zich uitstekend laat lenen voor Noorse landschappen.

The Northman recensie - Modern Myths

The Northman blu-ray recensie – Verbazend boeiende Vikingfilm

Ik heb met verbazing zitten kijken naar deze historische wraakfilm. Het blijft ook iedere keer een genot om naar het werk van Robert Eggers te kijken. The Northman mag dan misschien voor een breder publiek zijn gemaakt, toch weet hij zijn stempel goed op het verhaal te drukken. Hiermee stijgt de film verder boven het Walhalla uit dan al die andere Noormannenfilms. Zet hem in je filmkast!

The Northman is nu verkrijgbaar op blu-ray, dvd en 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Northman
Regisseur: Robert Eggers