Rebel Moon A Child of Fire recensie - Modern Myths

Rebel Moon: A Child of Fire recensie – Een soort van Star Wars

De sciencefictiondiscussies op social media gingen de laatste tijd vooral over de nieuwe film van Zack Snyder op Netflix – Rebel Moon: A Child of Fire. Deze visueel overweldigende space opera is er zo eentje die je ofwel haat, ofwel geweldig vindt. Begonnen als idee voor Star Wars, is dit eerste deel in een tweeluik uiteindelijk een samenraapsel van sciencefiction, fantasy en manga geworden. Een film die een ode brengt aan veel stijlen en verhalen, maar daardoor een eigen identiteit mist. Maar het is wel onmiskenbaar een Zack Snyder-film en daardoor, zoals altijd, adembenemend mooi. Is dat genoeg om hem aan te raden? Lees het in Jeroens Rebel Moon: A Child of Fire recensie!

Rebel Moon A Child of Fire recensie - PosterIn 1997 hadden filmmaker Zack Snyder (Sucker Punch, Watchmen, Army of the Dead, Zack Snyder’s Justice League) en schrijver/producent Kurt Johnstad (300, Atomic Blonde) een idee voor een wat duisterder sciencefictionverhaal. De film zou zich moeten afspelen in het Star Wars universum en was geïnspireerd op het werk van de Japanse filmmaker Akira Kurosawa, met invloeden van het eveneens duistere fantasy/sciencefictionmagazine Heavy Metal.

Vlak nadat de Star Wars-licentie in 2012 gekocht was door Disney, pitchen Snyder en Johnstad hun idee aan Lucasfilm. De studio bedankte voor het idee en kwam met Star Wars: The Force Awakens (2015), Star Wars: Rogue One (2016) en The Mandalorian (2019). Snyder zou het idee vervolgens aan Warner Bros voorleggen, zowel als film als een computerspel, maar kreeg steeds nul op het rekest. Netflix zag het idee echter wel zitten en daarom kun je het eerste deel van Rebel Moon A Child of Fire – daar nu streamen. Maar bovenstaande verklaart waarom je het gevoel krijgt naar een samenraapsel van allerlei andere films en genres te kijken.

Rebel Moon: A Child of Fire recensie - Sofia Boutella als Kora

Mix van manga, fantasy en scifi

Niet alleen is Rebel Moon: A Child of Fire een sciencefictionfilm, er zitten ook fantasy- en anime/manga-elementen in. Zo is er een scène waarin een griffioen getemd moet worden en komt krijger Nemesis (Bae Doona (Cloud Atlas, Sense8, Kingdom)) zo uit een gemiddelde Japanse tekenfilm of computergame gelopen.

Op zich is die samensmelting van inspiratiebronnen een feest der herkenning, ware het niet dat Rebel Moon er niet in slaagt daar een eigen identiteit uit te smeden. Het lijkt een beetje alsof je al je boeken samenperst tot een lappendeken van een nieuw verhaal, of al je action figures uit je verzameling tegelijk met elkaar laat spelen. Je Star Wars-figuren met je The Lord of the Rings- en Harry Potter-personages, met daarbij nog je anime speelgoed dus.

Fantasy en sciencefiction in Rebel Moon

Rebel Moon: A Child of Fire recensie – Kleurrijke zeepbel

Nou kijk je een Zack Snyder-film natuurlijk niet voor het verhaal. Hij is vooral visueel ingesteld en begon zijn carrière als regisseur van muziekvideo’s. Met 300 kwam hij op mijn radar, gezien dat een verfilming is van de gelijknamige comic van striplegende Frank Miller. Toen hij daarna ook Watchmen van Alan Moore (eveneens een legende) naar de bioscoop bracht, was ik verkocht. Ook op die films is genoeg aan te merken, maar als “eyecandy” is het keer op keer smullen geblazen.

Ook Rebel Moon: A Child of Fire is wat beelden betreft ongeëvenaard. De prachtige sciencefictionwerelden en de gedetailleerde kostuums zorgen voor een kleurrijk universum waar van alles te zien is. Maar zoals vaak in het werk van Snyder, kijk je naar een prachtige, hypnotiserende zeepbel die – als je wil weten of er van binnen ook iets te zien valt – uit elkaar spat en verdwenen is. Het betere werk van de regisseur is altijd gebaseerd op verhalen van anderen.

Doona Bae als Nemesis - Rebel Moon 1

Verraad op Veldt

In het geval van Rebel Moon zucht het universum in de ijzeren greep van het keizerrijk van de “Motherworld”.  De sadistische admiraal Atticus Noble (Ed Skrein (All the light we cannot see, Alita: Battle Angel, Maleficent: Mistress of Evil)) is belast met het opsporen en uitroeien van rebellen en kiest de afgelegen maan Veldt om zijn vloot te bevoorraden. De boerenbevolking daar wil geen problemen en denkt de admiraal af te kunnen schepen door zich armoediger voor te doen dan ze zijn. De jonge Kora (Sofia Boutella (Fahrenheit 451, The Mummy, Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities)) waarschuwt hen echter voor de ongekende wreedheid van het keizerrijk. Iets waar ze meer van af lijkt te weten en voor iedereen geheim wil houden.

Als dorpeling Gunnar (onze eigen Michiel Huisman (Game of Thrones, The Haunting of Hill House)) slim probeert te zijn, gaat alles mis. De admiraal maakt duidelijk dat het buigen of barsten is en laat een stelletje nog sadistischere soldaten achter. Die komen in conflict met Kora, waarna zij besluit de rebellen op te zoeken en terug te vechten. Onderweg stelt ze een team gelijkgezinden samen, blijkt er verraad in het spel te zijn en zal niet iedereen het overleven…

Rebel Moon: A Child of Fire recensie - Ed Skrein als Atticus Noble

Rebel Moon: A Child of Fire recensie – Onbeschaamd clichématig

Klinkt dat als een bekend verhaal? Dat is het ook. Om je duidelijk te maken hoe clichématig dit verhaal verloopt: in de trailer van het tweede deel – Rebel Moon: The Scargiver – zie je hoe Kora de boeren van Veldt moet leren vechten tegen de overheerser. Compleet met iedereen die nooit een wapen heeft aangeraakt en op stromannen oefent om dan tegen de getrainde soldaten van het keizerrijk te kunnen vechten. Juist, zo’n verhaal.

Nogmaals, kijk Rebel Moon niet voor het verhaal. Vind je het idee leuk dat het groepje rebellen dat Kora verzamelt bestaat uit een barbaarse Indiaan, een mythische Japanse vechtster, een aan lager wal geraakte donkere generaal en een broer en zus met clan-versieringen, dan moet je hier zijn. Er is zelfs een pacifistische robot (met de stem van Anthony Hopkins) die zijn programmatuur in twijfel trekt. Het betreft hier dus een moderne sciencefictionfilm die precies in balans is met alle gender en culturele eisen van tegenwoordig. Niemand wordt overgeslagen, zelfs de ai niet.

Anthony Hopkins als Jimmy in Rebel Moon 1

Meer diepgang? Lees de comics!

Rebel Moon House of the Bloodaxe 1 - Titan Comics
Rebel Moon: House of the Bloodaxe 1

Daarbovenop komt nog dat je nergens zelf na hoeft te denken. De film kauwt precies voor wat je over iedereen moet denken. Dit zijn de schurken: sadistische ruimtenazi’s die het heelal onderdrukken en onschuldigen verkrachten. Dit zijn de helden: mythische vechters met bovenmenselijke kwaliteiten. En dit zijn de onschuldigen: arme boeren die moeten leren om terug te vechten. Enkel Kora wordt wat meer uitgediept. Maar dat kan ook zijn omdat Netflix het Rebel Moon-universum met andere media uitbreidt.

Zo kun je bij Titan Comics de serie Rebel Moon: House of the Bloodaxe volgen, geschreven door Mags Visaggio en getekend door Clark Bint. Dat verhaal speelt zich vijf jaar voor de eerste film af en laat de geschiedenis van rebellen Devra en Darrian Bloodaxe zien. Je kan er zeker van zijn dat er nog meer comics zullen verschijnen.

Rebel Moon House of the Bloodaxe 1 - Titan Comics interior art
Rebel Moon: House of the Bloodaxe 1 – interior art

Rebel Moon: A Child of Fire recensie – Gewoon een lekkere guilty pleasure

Waarom zou je Rebel Moon dan kijken, gezien alles wat er over te klagen valt? Nou ja, zoals gezegd, het is een Zack Snyder-film. Ik hou van mooie plaatjes, over-the-top actie en space opera’s. En dat is Rebel Moon: A Child of Fire allemaal. Ik heb dan ook een alarm op Netflix staan dat me waarschuwt als het tweede deel beschikbaar komt.

Er gaan zelfs geruchten dat er in de loop van dit jaar nog een 18+ versie van de film zal verschijnen. Dat is wat mij betreft nou ook weer niet nodig. Als alternatief Star Wars-verhaal denk ik ook niet dat Rebel Moon had gewerkt. Star Wars: Rogue One is dan een beter voorbeeld van een duisterder verhaal in dat universum. Nee, laat Rebel Moon maar lekker op zichzelf staan. Ga hem zeker niet kijken als je meer wil dan enkel mooie beelden. Maar ben je wel liefhebber van eyecandy, dan is Rebel Moon: A Child of Fire gewoon een lekkere “guilty pleasure”!

Rebel Moon: A Child of Fire streamt nu op Netflix. Vanaf 19 april zal deel twee – Rebel Moon: The Scargiver – het verhaal afronden. Bekijk hier de trailer van Rebel Moon 1:

Titel: Rebel Moon: A Child of Fire
Regisseur: Zack Snyder