Obi-Wan Kenobi recensie - Modern Myths

Obi-Wan Kenobi recensie – Boeiend verhaal tussen Star Wars III en IV

Disney heeft Star Wars alweer enige tijd in handen en maakt gretig gebruik van deze sciencefiction franchise. Hierdoor mag Ewan McGregor na 17 jaar zijn mantel weer afstoffen en opnieuw in de huid van Obi-Wan Kenobi kruipen. Ditmaal niet in de bioscoop, maar op Disney+, waar de Mandalorian en Boba Fett hem voor zijn gegaan. De eerste twee afleveringen zijn nu te streamen, dus lees snel in onze Obi-Wan Kenobi recensie of de oude Ben nog wat in zijn mars heeft!

De Obi-Wan Kenobi serie opent met een kleine samenvatting van de prequels – Star Wars: Episode I, II en III. Na de overwegend negatieve reacties op de laatste Skywalker Saga-trilogie (Star Wars: Episode VII, VIII en IX), worden deze prequels beter gewaardeerd. Misschien komt dat voornamelijk door nostalgie, maar ook al hebben deel een, twee en drie zo hun zwakke punten, ze brachten wel een bepaalde grootsheid naar de franchise met hun epische veldslagen en de glorie van de Jedi Order.

Na de opening kun je in de eerste aflevering gelijk een tijdvak aan Obi-Wan Kenobi koppelen. De serie speelt zich tussen de eerste en de tweede trilogie af, dus tussen de derde (Revenge of the Sith) en de vierde (A New Hope) film. We zien een gebroken Obi-Wan, die tegenwoordig luistert naar de naam Ben en woont op de planeet Tatooine.

Obi-Wan Kenobi - Ewan McGregor

Geen thala-siren, maar een zandwalvis

Bens dagen zijn constant hetzelfde; hij beent een gestrande zandwalvis uit en gaat weer naar huis. Daar houdt hij een oogje in het zeil bij de familie Lars, om te zien of alles goed gaat met Luke (Skywalker – red.). En zo slijt hij zijn dagen. Hij heeft zich volledig afgesloten van de Force om Luke veilig te stellen.

De inquisiteurs zijn namelijk op zoek naar alle overlevenden van Order 66, waardoor alle Jedi als verraders werden aangewezen en geliquideerd mochten worden. Deze inquisiteurs – onder leiding van de Grand Inquisitor (Rupert Friend (Hitman: Agent 47, Homeland)) – zijn ook Force-gebruikers en jagen Jedi op om ze te verdelgen na “ondervraging”. Niets krijgt Ben uit zijn stoïcijnse zelf opgelegde verbanning, tot een oude bekende hem om hulp vraagt.

Rupert Friend als Grand Inquisitor

Obi-Wan Kenobi recensie – Een echt Star Wars-verhaal

De eerste aflevering van de serie is erg strak geschreven. Geen scène in de bijna 60 minuten durende pilot voelt overbodig of te lang. Ewan McGregor (Birds of Prey, Doctor Sleep) speelt de getergde Jedi-ridder alsof hij nooit gestopt is. Deze eerste aflevering laat goed zien hoe hij er emotioneel aan toe is; het schuldgevoel en de twijfel sijpelen bijna door het scherm heen.

Ben wordt gedwongen machteloos toe te kijken hoe mensen worden uitgebuit en onderdrukt. Zijn training en aard dwingen hem bijna om het goede te doen, maar zijn rechtvaardigheidsgevoel zou zijn doodvonnis betekenen. En belangrijker, dat van Luke. Toch is er één ding wat hem uit zijn grot krijgt en aan het einde van de eerste aflevering hebben we de opzet van een echt Star Wars-verhaal staan.

Obi-Wan Kenobi recensie

Een beetje roestige Jedi

De tweede aflevering stuurt ons weg uit de stoffige zandvlakten van Tatooine en brengt ons in de stedelijke setting van de planeet Daiyu. Dit heeft veel weg van de onderwereld van Coruscant, met overal criminelen en premiejagers. Het is een verademing om weer eens iets anders dan zand te zien in een Star Wars-serie en ook de actie is hier volop aanwezig.

In zijn eerste vechtscène blijkt dat tien jaar onderduiken de voormalige Jedi meer dan een beetje roestig heeft gemaakt, al komt hij redelijk vlot weer beter in vorm. Al kost het hem wel een kleine blessure als hij een Dathomirian naar de grond werkt. Nu maken we niet alleen ook beter kennis met de Inquisiteurs die achter hem aanzitten, maar ook met een samenleving die went aan het leven zonder Jedi. Al weten sommigen hier beter mee om te gaan dan anderen.

Sung Kang als Fifth Brother

Een film in zes delen

De effecten van Obi-Wan Kenobi zien er goed uit voor een televisieserie. Wel is het de vraag of het personage niet een groter podium had verdiend op het grote scherm. Zeker met de Star Wars-personages die ons nog te wachten staan, zullen er nog de nodige epische scènes langs moeten komen. Hopelijk weet de serie dit goed over te brengen.

Ewan McGregor geeft zelf in interviews aan dat Obi-Wan Kenobi meer een film in zes delen is, dan een episodische serie zoals The Mandalorian. In de komende weken zullen we deze recensie aanvullen om je te laten weten of deze manier van het verhaal vertellen werkt.

Hayden Christensen als Darth Vader

Obi-Wan Kenobi recensie – Karakterstudie dat smaakt naar meer

Na de laatste film – Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker – had ik verwacht wel klaar te zijn met de Skywalker-saga. Dat wat bijvoorbeeld The Mandalorian zo verfrissend maakte, was toch de nieuwe insteek. Daar kreeg je weinig Force en lightsabers, maar wel een dikke spaghettiwestern sfeer.

Toch weten de eerste twee afleveringen van Obi-Wan Kenobi te boeien met een verhaal dat gedreven wordt door een karakterstudie. De bekende elementen en de actie worden samengesmeed door een perfect tempo en toch wel een feest der herkenning. De eerste twee afleveringen van Obi-Wan Kenobi smaken dan ook naar meer. Maar we moeten dus steeds een week wachten om erachter te komen of het niveau wordt vastgehouden, of dat vijf uur toch teveel is om het verhaal van Ben Kenobi interessant te houden.

Obi-Wan Kenobi streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Obi-Wan Kenobi
Regisseurs: Deborah Chow